Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Newborn" fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en vän som snart kommer "ploppa ut" sitt första barn, och då jag sett en hel del fina bilder inom kategorin "Newborn" (Nyfödd på svenska då) så tänkte jag göra ett litet försök med den lilla parveln.


Som jag förstått skall barnet vara max 10-14 dagar gammalt, helst yngre när man gör det.


Googlar man runt på ämnet så hittar man massor med tips, vissa hävdar endast naturligt ljus, vissa hävdar blixtar för hela slanten osv.


Så tänkte kolla om någon här har erfarenhet av ämnet, samt om ni har några handfasta tips och tekniker att dela med er av?


Tänker mig bilder i denna "stil" (även om jag inte förväntar mig toppresultat första gången)
http://scotthayneblog.com/newblog/wp-content/uploads/2013/02/Newborn-Photography-Photographers-Vintage-Tattoos-hats-Studio-Infant-Baby-Family-Hayne-Photographers-Norfolk-Virginia-003.jpg

http://www.fayeturnbull.com/wp-content/uploads/2012/10/Cape-Town-Newborn-photographer_010.jpg

http://www.clickinmoms.com/blog/wp-content/uploads/2013/11/Las-Vegas-Newborn-Photographer-LJHolloway-Photography-05.jpg


/Jocce
 

snap01

Aktiv medlem
Har kört en del tillsammans med tjejen. På nyfödda,undviker jag blixtljus har kört det förut men använder idag naturligt ljus o ibland inställningsljuset från studioblixtar fast idag mer led ljus när det behövs. Oftast kör man stora bländaröppningar så man klarar sig rätt bra utan studio ljus o nyfödda är inga fartmonster jämfört med lite större barn.

Det viktiga är att tänka på bakgrunden eller underlaget helt enkelt bygga en snygg fotomiljö o det finns mängder att köpa från nätet o du hittar dom på nätet under Newborn props.
Då tänker jag på plädar,mössor,korgar o många kunder vill köpa mössor,kläd,tyger man använt.

Om du tänker på att ta bilder med svävande huvud lutat mot händerna så har inte nyfödda någon styrka att hålla upp huvudet utan bilden är tagen med två bilder varvid ena håller man huvudet o den andra underdelen o sedan läggs dom ihop finns på youtube hur man gör.
Tänk alltid på säkerheten finns en del som lindar in bebisen i tyg o hänger upp dom var supersäker på att inget kan hända ha alltid mjukt under men undvik allt som inte är 100% säkert.
Ang tiden oftast har dom den här sovande perioden där man kan placera dom med händer fötter upp till Max 14 dar många gånger 7 dar så vill du ta dom bilderna med händer under huvet måste du vara snabb.

Jag undviker oftast det kör många plåtningar när barnen är runt 6 veckor dels har föräldrarna kommit ordning o barnet är lite större men fortfarande litet så mycket detaljer på fötter,händer osv funkar hur bra som helst men fotningen tar mer tid eftersom barnet är större o sover inte lika djupt o säger till lite mer o då går inte det att ta bilder på huvudet vilande mot händerna.
Grunden för bra bilder är oftast hur du får till ljuset samt hur din uppbyggda fotomiljö ser ut.
Bilderna du visar är saker som du hittar under newborn props.
Det är superkul att fota nyfödda men det tar tid o jag gör det oftast för vänner bara fullt upp endå.
 

dunderhake

Aktiv medlem
Värme!
se till så det är ordentligt varmt där ni håller till.
räcker med att det fläktar till lite så vaknar ungen:)
ungen ska inte uppleva det som kallare än under filten!
 
ANNONS