Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D750, grupperat eller dynamiskt AF-område?

Produkter
(logga in för att koppla)

b1967

Aktiv medlem
Nu har jag sökt och sökt överallt på hela internet men inte hittat något svar.
Hoppas det finns någon här som kan upplysa mig lite.

På Nikon D750 (och även på några andra Nikonmodeller) finns något som heter grupperat AF-område. Jag har försökt få fram info om när det är bra att köra med grupperat AF, men inte hittat något som gjort mig så mycket klokare.

Jag fotar mycket konserter och kör då med AF-C och 9 eller 21 punkters dynamiskt område. Jag tycker det funkar bra. Men så var det någon som sa att grupperat AF-område borde vara bra att använda i den typen av miljöer. Dvs mörkt och inte så stillastående motiv.
Men jag kan inte hitta någon info som direkt beskriver i vilka lägen grupperat område skulle vara bättre än dynamiskt.
När man kör dynamiskt så kör man med en fokuspunkt men kameran kan välja någon av de omkringliggande om motivet flyttar sig från den fokuspunkt jag fokuserat med. Det är bra och fungerar perfekt tycker jag.
Med grupperat område har man 5 fokuspunkter aktiva och om jag förstått det rätt väljer kameran den som funkar bäst av dessa. Eller hur funkar det? Jag tycker inte att manualen beskriver detta så väl.

När är grupperat AF-område att föredra?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Den som googlar finner :)

Här en allmän genomgång av systemet (D750 har i stort sett samma system som D4s)
http://nps.nikonimaging.com/technical_solutions/d4s_tips/basic_settings

Här en mer allmänt hållen förklaring om just grupp-AF:
https://photographylife.com/nikon-group-area-af-mode

Jag vet inte om jag håller med om att grupp-AF ger så mycket på en konsert.

Mest ger det när du följer ett rörligt motiv under några ögonblick, typfallen är väl "flygande fågel", "springande/åkande idrottare". Se det som en variant av enpunkts-AF (med dess reaktionssnabbhet) där det är mycket enklare att behålla fokuspunkten på motivet (vilket ju är svårigheten med enpunktsfokus).
 

b1967

Aktiv medlem
Hej!

Den som googlar finner :)

Här en allmän genomgång av systemet (D750 har i stort sett samma system som D4s)
http://nps.nikonimaging.com/technical_solutions/d4s_tips/basic_settings

Här en mer allmänt hållen förklaring om just grupp-AF:
https://photographylife.com/nikon-group-area-af-mode

Jag vet inte om jag håller med om att grupp-AF ger så mycket på en konsert.

Mest ger det när du följer ett rörligt motiv under några ögonblick, typfallen är väl "flygande fågel", "springande/åkande idrottare". Se det som en variant av enpunkts-AF (med dess reaktionssnabbhet) där det är mycket enklare att behålla fokuspunkten på motivet (vilket ju är svårigheten med enpunktsfokus).
Tack!
Den sidan med fågeln har jag hittat och en gav mig inget.
Den andra sidan hade jag inte hittat och den var mer informativ.
Att de rekommenderar dynamiskt område för sport indikerar att det även borde vara det rekommenderade för konserter,
Men skillnaden är att ljusförhållandena är annorlunda och att det någonstans beskrevs att grupperat hittar fokus bäst när det är riktigt mörkt.

Men jag tror som du att grupperat inte är att föredra på konserter. Jag tror jag kommer att fortsätta med dynamiskt område. Är det riktigt "stirrigt" på scen kan 3d-varianten kanske funka också.

Tycker dock att det är kasst av nikon att inte beskriva en nyhet som grupperat område bättre i manualen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack!
Den sidan med fågeln har jag hittat och en gav mig inget.
Den andra sidan hade jag inte hittat och den var mer informativ.
Att de rekommenderar dynamiskt område för sport indikerar att det även borde vara det rekommenderade för konserter,
Men skillnaden är att ljusförhållandena är annorlunda och att det någonstans beskrevs att grupperat hittar fokus bäst när det är riktigt mörkt.

Men jag tror som du att grupperat inte är att föredra på konserter. Jag tror jag kommer att fortsätta med dynamiskt område. Är det riktigt "stirrigt" på scen kan 3d-varianten kanske funka också.
Jag har testkört D4s under en kortare period och där jag upplevde att grupp-AF gav mest var just motiv som fladdrar hit och dit och där det är svårt att hålla en fokuspunkt centrerat på motivet.

Så fotar du en artist som flänger och far hit och dit på scen kan det ha sina poänger.

Men mitt intryck av konsertfoto är annars att enpunktsfokus ofta funkar rätt bra och att ett huvudproblem ofta är att undvika att AF hugger på mikrofoner istället för ansikten (mikrofoner har ju inte sällan mer kontrast). Plus att autofokusen lätt blir lurad av starka ljuskällor (spotlights) rätt in i kameran.

Tycker dock att det är kasst av nikon att inte beskriva en nyhet som grupperat område bättre i manualen.
Du kan trösta dig med att ingen kameratillverkare ger någon speciellt användbar information om autofokus :)
 

Dannegr

Aktiv medlem
Jag fotar snabba hundar inomhus nu, och har provat mig fram och har fått bäst resultat med Group AF på D750. Det kommer jag att fortsätta med!!
 

b1967

Aktiv medlem
Men mitt intryck av konsertfoto är annars att enpunktsfokus ofta funkar rätt bra och att ett huvudproblem ofta är att undvika att AF hugger på mikrofoner istället för ansikten (mikrofoner har ju inte sällan mer kontrast). Plus att autofokusen lätt blir lurad av starka ljuskällor (spotlights) rätt in i kameran.
Jepp, det är precis det jag funderat på! Risken att group-AF tycker att något annat än jag är viktigare att fokusera på!
Jag vill bestämma själv!
 

b1967

Aktiv medlem
Jag fotar snabba hundar inomhus nu, och har provat mig fram och har fått bäst resultat med Group AF på D750. Det kommer jag att fortsätta med!!
Fast då är det fortfarande inte så jättemörkt väl?
Och kanske inte så mycket runt omkring hunden som kan förvirra AF? Typ gitarrer, stativ, mikrofoner etc.
 

Dannegr

Aktiv medlem
Fast då är det fortfarande inte så jättemörkt väl?
Och kanske inte så mycket runt omkring hunden som kan förvirra AF? Typ gitarrer, stativ, mikrofoner etc.
Jo dåligt ljus är det . Jag kör iso 12800 och slutartid 1/1000 på många bilder i den hallen . Men mycket omkring kan jag inte säga att det är :)
 
ANNONS