Annons

Hur nöjd ska man vara med sin kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Jag har aldrig kalibrerat någon skärm. Har arbetat med laptop. Från Crimson har jag alltid fått ut bilder som stämmer med det jag sett på min skärm. Har jag bara haft tur, eller?

/ FiCa1
Haha ;-) jag tror att det beror lite på hur noga man är men också på vad för slags bilder man skriver ut. har tex skrivit ut några bilder på min dotter i röd klänning framför en knallgul vägg ätandes en glass och upptäckte färgstick på klänningen och att ansiktet var något för gult. det är första gången skärmen skilde sig från utskriften och så var färgsticken subtila. jag har dock skrivit ut otaliga bilder på min skrivare hemma från min macbook utan några problem innan.
 

stefohl

Aktiv medlem
Har nyligen nördat ner mig för tillfället att få mina skärminställningar att överensstämma med mina utskrifter från Crimson.

Jag beställde hem några provbilder från Crimson för att jämföra dem med min skärmbild.
Jag ändrade lite på ljusstyrka och vitbalans för att de skulle stämma med utskriften.
Men när det gäller färgerna kunde jag inte riktigt komma i mål
Vad jag förstår har skärmen en färgrymd och pappret en annan. Så att få 100% är en omöjlighet, eller????

Det är just detta som förbryllar mig. Går det eller går det inte att få 100% mellan utskrift på papper och sin bild på skärmen (Eizo ce240w color edge)

Hur nöjd ska man vara?
Om du har ställt in en färgtemperatur och ljusstyrka så att du matchar skärm mot utskrift, så har du gjort halva jobbet. Du har kalibrerat din skärm, men nu måste du profilera den så att program som Photoshop och liknande program vet hur färgerna ser ut på din skärm. Det är nu du behöver en skärmkalibrator. Ställ in ditt kalibreringsprogram så att det inte ändrar på ljusstyrkan eller färgtemperaturen på din skärm, utan bara mäter upp din skärms fårgåtergivning och skapar en profil för din skärm.
 

Waterside

Aktiv medlem
Jag brukar också beställa bilder från Crimson och oftast med mycket bra resultat. Har ställt in min skärm så gott jag kan utan kalibreringsutrustning och tycker att alla bilder ser jättebra ut på skärmen. Dock så blir vissa bilder från Crimson, i gråskalor (i färgbilder) ofta ett ganska markant grönstick i bilden som inte alls syns på skärmen. Vill inte ändra på skärmens inställningar eftersom jag vill att det ska se bra ut, och funderar på soft proof varianten för att testa hur bilderna ser ut med Crimsons profil.

Kan man göra soft proof i Elements 12? Har letat funktionen men inte hittat något.

Också, hur/var kan jag se vilken färgprofil är inbäddad i filer?

Mvh
Joakim
 

hne

Aktiv medlem
Crimsons soft proof-profiler är inte helt exakta, de verkar vara någon typ av medelvärde av hur deras utrustning fungerar men om soft proof på välkalibrerad skärm verkar misstämma mycket mot utskriften har du förmodligen fel betraktningsljus i förhållande till hur crimson gör översättningen från bakgrundsbelyst till reflekterad färg.
 

stefohl

Aktiv medlem
Har nyligen nördat ner mig för tillfället att få mina skärminställningar att överensstämma med mina utskrifter från Crimson.

Jag beställde hem några provbilder från Crimson för att jämföra dem med min skärmbild.
Jag ändrade lite på ljusstyrka och vitbalans för att de skulle stämma med utskriften.
Men när det gäller färgerna kunde jag inte riktigt komma i mål
Vad jag förstår har skärmen en färgrymd och pappret en annan. Så att få 100% är en omöjlighet, eller????

Det är just detta som förbryllar mig. Går det eller går det inte att få 100% mellan utskrift på papper och sin bild på skärmen (Eizo ce240w color edge)

Hur nöjd ska man vara?
Vore intressant att höra vilka skillnader du ser. Det är utan tvekan svårt att få en exakt överensstämmelse mellan skärm och utskrift, men visst kan man komma mycket nära. Den första faktorn som de flesta slarvar är betrakningsljuset. För att du ska se samma sak på skärm och print måste du ha ett bra betraktningsljus. 5000K ±300K och en ljusstyrka på 500 lux ± 125 lux är kraven enligt ISO-standarden.

Sedan måste du ju ha en utskrift som är korrekt. Jag använder en utskrift gjort på ett provtryckssystem, som mäts upp efter varje utskrift. På så sätt vet jag att utskriften verkligen är korrekt.

Nästa krav är din softproof-profil verkligen är en bra profil. Eftersom jag använder en utskrift som simulerar ett tryckförhållande så kan jag använda en tryckprofil, som är gjord av ECI (www.eci.org) och som har testats om och om igen.

Kalibratorer har också en förvånansvärt stor variation. Vid tester jag gjort avviker 30 % av kalibratorerna mer än Delta E 10, vilket inte är så bra.

Sedan handlar det om skärmens prestanda. Ska du se mättade intensiva färger krävs det att din skärm klarar av 98 - 100 % av Adobe RGB.

Och även om jag har allt detta så får jag ofta skruva lite på inställningarna. Med de bra kalibreringsprogrammen, som Basiccolor Display och ColorNavigator finns det ju möjligheter att i efterhand gå in och editera profilen. Ögat slår kalibratorn.

Stefan
 
ANNONS