Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

lenabratt

Medlem
Jag försöker exportera en bild som jag redigerat i Lightroom tillbaka till den externa hårddisken men det funkar inte. Har två hårddiskar, till den ena fungerar det men då följer inte redigeringarna med. Till den andra externa hårddisken går det inte att exportera alls. Har en Mac !

är jag försöker får jag bara upp medd " Filen går inte att exportera till målet !

Finns det något sätt att skriva över bilden på hårddisken efter att jag har redigerat den i Lightroom ?

Är helt ny på både Mac och Lightroom så jag behöver verkligen hjälp !

Tacksam för snabba svar :eek:)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Oj, svårt att ge dig ett bra svar på vad som hänt. Dock, en bra kunskap att ha när det gäller Lightroom är att programmet inte gör några förändringar på originalfilen. All redigering som du gör sparas i LR:s databas, den så kallade "katalogen (du ser den i Finder med filändelsen .lrcat).

Är du säker på att LR har kontakt med din externa hårddisk? När du exporterar filen, har du då angett rätt måldisk/enhetsbokstav/mapp i den dialogruta du får upp??
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är hårddisken formaterad för Mac? Har för mig att den ska vara i exFAT för att fungera med större filer för Mac. När du exporterar ut så använder exportfunktionen i LR?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Har du tidigare använt de externa hårddiskarna med Windowsdatorer? I så fall är de troligtvis formaterade som NTFS, vilket Mac som standard är inställda på att inte kunna skriva (endast läsa, vilket förklarar varför du kan importera bilderna till LR men inte exportera till samma disk). Det du kan göra är att formatera om diskarna till det filsystem som Mac har (men det raderar allt på disken, så gör backup först). Eller helt enkelt fixa en app som låser upp NTFS-kompatibilitet, det gjorde jag och det funkar utmärkt. :)
 

lenabratt

Medlem
Har du tidigare använt de externa hårddiskarna med Windowsdatorer? I så fall är de troligtvis formaterade som NTFS, vilket Mac som standard är inställda på att inte kunna skriva (endast läsa, vilket förklarar varför du kan importera bilderna till LR men inte exportera till samma disk). Det du kan göra är att formatera om diskarna till det filsystem som Mac har (men det raderar allt på disken, så gör backup först). Eller helt enkelt fixa en app som låser upp NTFS-kompatibilitet, det gjorde jag och det funkar utmärkt. :)
Det där stämmer nog ganska bra. Jag har användt dem på windows innan. Alla bilder som ligger där är sparade från windows.

Var hittar jag en sådan app ?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det där stämmer nog ganska bra. Jag har användt dem på windows innan. Alla bilder som ligger där är sparade från windows.

Var hittar jag en sådan app ?
Det förklarar saken! Om du inte vill formatera om diskarna så finns det som sagt appar som öppnar kompatibiliteten. Jag använder Tuxera NTFS som är en av de mest kända, och det funkar utmärkt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Den ska vara formaterad som HFS+, journalförd.
Hej, min syster köpte en Mac i jul och som också har PC, jag formaterade HDD i exFAT och det har iaf fungerat i de tester jag gjorde imellan dem. Skulle HFS+ vara till någon fördel? Har faktiskt aldrig hört talas om det, kommer det upp som ett alternativ när man väljer formatera som en högerklick eller måste man göra något speciellt?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hej, min syster köpte en Mac i jul och som också har PC, jag formaterade HDD i exFAT och det har iaf fungerat i de tester jag gjorde imellan dem. Skulle HFS+ vara till någon fördel? Har faktiskt aldrig hört talas om det, kommer det upp som ett alternativ när man väljer formatera som en högerklick eller måste man göra något speciellt?
Googla "exFat vs HFS+". Exfat är gjort för flashminnen, alltså typ minneskort. För hårddiskar så är HFS+ snabbare och mer stabilt.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Hej, min syster köpte en Mac i jul och som också har PC, jag formaterade HDD i exFAT och det har iaf fungerat i de tester jag gjorde imellan dem. Skulle HFS+ vara till någon fördel? Har faktiskt aldrig hört talas om det, kommer det upp som ett alternativ när man väljer formatera som en högerklick eller måste man göra något speciellt?
Det är det filsystem som är standard vid användning med OS X. Se uppslag nedan från Wikipedia :

http://sv.wikipedia.org/wiki/HFS_Plus

http://sv.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table#exFAT
 
ANNONS