Gammal 2012-05-26, 13:20   #16

Falumas skrev: Den verkar ha kommit till butiker idag.

Lite bilder
http://www.cameralabs.com/reviews/Ni...e_images.shtml

En hand-on video gjord av en halvgalen testperson, men det har sina ljuspunkter
http://www.youtube.com/watch?v=Hffe8D-Xqr8

Objektivet verkar riktigt bra. Blev riktigt sugen på det faktiskt.

/Karl
Jag har haft min 28/1,8 ett par dagar. Är mycket nöjd med den. Den är ljusstark, lätt, snabb och tyst. Den är något mjuk i skärpan vid f 1,8 men redan vid f 2,8 är den skarp. CA verkar inte existera på detta objektiv. Jag är helnöjd!
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-26, 17:56   #17

mikaelos skrev: Jag har haft min 28/1,8 ett par dagar. Är mycket nöjd med den. Den är ljusstark, lätt, snabb och tyst. Den är något mjuk i skärpan vid f 1,8 men redan vid f 2,8 är den skarp. CA verkar inte existera på detta objektiv. Jag är helnöjd!
Risken är väldigt stor att jag råkar köpa det av misstag när jag hämtar min D800:a.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-26, 21:01   #18

Falumas skrev: Den verkar ha kommit till butiker idag.

Lite bilder
http://www.cameralabs.com/reviews/Ni...e_images.shtml

En hand-on video gjord av en halvgalen testperson, men det har sina ljuspunkter
http://www.youtube.com/watch?v=Hffe8D-Xqr8

Objektivet verkar riktigt bra. Blev riktigt sugen på det faktiskt.

/Karl
Har verkligen svårt för videorecensioner. Jag vill kunna läsa testen i lugn och ro!

/K
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-26, 23:25   #19

Falumas skrev: Risken är väldigt stor att jag råkar köpa det av misstag när jag hämtar min D800:a.

/Karl
Lol, den här och 85/1.8 så är jag nog bra rustad ett tag framöver, D800 har jag ju redan. :-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 01:16   #20

Calle S skrev: Shit alltså. Nya 28:an med nya 85:an och en D800 så är saken biff. Mina favoritbrännvidder och ett, som det verkar, galet fint hus.
Ska bara börja köpa trisslotter.

Haha, eller spara de 25 kronorna varje gång istället, det blir snabbt pengar. Ett tips, panta burkar, jag får ihop i genomsnitt 400 kr/månad bara på att samla när jag går till och från jobbet. Riktigt bra, 400 kr x 12 = 4800 kr på ett år. Sen sparar du 25 kr i veckan istället för att köpa en trisslott också 25 x 4 x 12 =1200 kr till på ett år.
Sen slutar du använda nikontin, det blir nog mellan 500 och 3000 i månaden. Sluta gå ut och festa varenda helg för 100-lappar eller t.o.m. 1000-lappar. Sen slutar du köpa vatten på flaska när du är inne i stan, det blir nog mellan 50-500 kr i månaden. Sen slutar du dricka läsk - det blir nog några 100-lappar upp till 1000-lappar till i månaden. Sen slutar du åka kollektivt, och cyklar eller går istället, där har du några 100-lappar till. Sen slutar du äta ute jämt, och istället börjar laga maten själv hemma, rätt många 100-lappar om inte 1000-lappar till i månaden.
Köper du kläder för tusentals kronor i månaden? Sluta med det. Nej, du behöver ingen ny smartphone heller. Ett annat sätt att spara tusenlappar är ju på att inte köra bil..
Tror de flesta skulle ha råd med precis vad de vill, bara de lärde sig att prioritera. Att privat-ekonomi inte ingår som ett av de viktigare/största ämnena i skolan i en marknadsekonomi är för mig ofattbart. :)

Och om jag ska återgå till ämnet, så ja, 28:an är onekligen intressant.. Synd att alla nya objektiv ska vara så jädrans stora bara.. Vad är det som gör dom såå mycket bättre än de gamla? En ny lite snabbare AF och att de förlorat förmågan att fokuseras manuellt på ett bra sätt..
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 10:37   #21

MrKarisma skrev: Haha, eller spara de 25 kronorna varje gång istället, det blir snabbt pengar. Ett tips, panta burkar, jag får ihop i genomsnitt 400 kr/månad bara på att samla när jag går till och från jobbet. Riktigt bra, 400 kr x 12 = 4800 kr på ett år. Sen sparar du 25 kr i veckan istället för att köpa en trisslott också 25 x 4 x 12 =1200 kr till på ett år.
Sen slutar du använda nikontin, det blir nog mellan 500 och 3000 i månaden. Sluta gå ut och festa varenda helg för 100-lappar eller t.o.m. 1000-lappar. Sen slutar du köpa vatten på flaska när du är inne i stan, det blir nog mellan 50-500 kr i månaden. Sen slutar du dricka läsk - det blir nog några 100-lappar upp till 1000-lappar till i månaden. Sen slutar du åka kollektivt, och cyklar eller går istället, där har du några 100-lappar till. Sen slutar du äta ute jämt, och istället börjar laga maten själv hemma, rätt många 100-lappar om inte 1000-lappar till i månaden.
Köper du kläder för tusentals kronor i månaden? Sluta med det. Nej, du behöver ingen ny smartphone heller. Ett annat sätt att spara tusenlappar är ju på att inte köra bil..
Tror de flesta skulle ha råd med precis vad de vill, bara de lärde sig att prioritera. Att privat-ekonomi inte ingår som ett av de viktigare/största ämnena i skolan i en marknadsekonomi är för mig ofattbart. :)

Och om jag ska återgå till ämnet, så ja, 28:an är onekligen intressant.. Synd att alla nya objektiv ska vara så jädrans stora bara.. Vad är det som gör dom såå mycket bättre än de gamla? En ny lite snabbare AF och att de förlorat förmågan att fokuseras manuellt på ett bra sätt..
Många ammatörfotografer prioriterar just set andra du räknar upp där före objektiv.

Om nya 28:an skall vara sämre att fokusera än den gamla 28mm/f2.8 vet jag inte vad dom gjort.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 11:10   #22

Falumas skrev:
Om nya 28:an skall vara sämre att fokusera än den gamla 28mm/f2.8 vet jag inte vad dom gjort.

/Karl
Nu missförstod du mig, jag skrev att AF-en är snabbare, men istället går det inte fokusera manuellt på ett effektivt sätt, alla nya AF-s objektiv är väl "fly by whire"?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 12:24   #23

MrKarisma skrev: Att privat-ekonomi inte ingår som ett av de viktigare/största ämnena i skolan i en marknadsekonomi är för mig ofattbart. :)
Inte för att vara den; jag har råd att köpa den pronto med favvo-gluggarna, men funderar på lägenhetsbyte samtidigt som jag planerar resor. Det har högre prioritet, även om ha-begäret är mycket stort just nu:-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 15:38   #24

MrKarisma skrev: Nu missförstod du mig, jag skrev att AF-en är snabbare, men istället går det inte fokusera manuellt på ett effektivt sätt, alla nya AF-s objektiv är väl "fly by whire"?
Den lilla smala ringen längst fram på 28mm/f2.8 är långt ifrån någon dröm att fokusera med.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 21:05   #25

MrKarisma skrev: Nu missförstod du mig, jag skrev att AF-en är snabbare, men istället går det inte fokusera manuellt på ett effektivt sätt, alla nya AF-s objektiv är väl "fly by whire"?
Kan meddela att det går alldeles utmärkt att fokusera manuellt. Ljust i sökaren och fokusringen är bred och fin. Ett av de bästa objektiven att fokusera manuell med är väl annars AF 85/1,8, men även gamla AF 35/2 tycker jag är bra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 22:00   #26

mikaelos skrev: Kan meddela att det går alldeles utmärkt att fokusera manuellt. Ljust i sökaren och fokusringen är bred och fin. Ett av de bästa objektiven att fokusera manuell med är väl annars AF 85/1,8, men även gamla AF 35/2 tycker jag är bra.
Jag tycker alla AF-objektiv har för lite motstånd i fokusringen, AF-S med M/A tycker jag är ok och dom gamla MF outstanding bäst. Fotar dock till 99% med autofokus.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-29, 11:11   #27

Ett 28mm objektiv på en D800 kommer ge ungefär samma pixelresultat som ett 50mm objektiv på en D700.

Dvs, man får ca en 12MP-bild om man skär ut 50mm-utsnittet från en D800-bild tagen med ett 28mm-objektiv.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-02, 14:48   #28

http://www.cameralabs.com/reviews/Ni.../verdict.shtml

"Overall it is a worthy addition to the current offering of short primes, but its flaws prevent our top award; I can however still award it a Recommended rating."
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering

Alltid bra priser på Elinchrom