Annons

Tips inför bröllopsfotografering önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Då var det dags för bröllop!

Jag har blivit ombedd att dokumentera ett helt bröllop, från första stund till sista.
Jag ska inte ta de officiella bröllopsbilderna för tackkort och annat, men jag ska vara med runt omkring där också.
Inne i kyrkan är det jag som har ensamrätt på att ta bilder, utom när brudparet slutligen vänt sig om mot gästerna.
På festen är det fri fotografering, men jag ska ta bilder på gäster, brudpar, ja, allt som kan fotas...

Så, nu undrar jag om ni har några tips till mig, ni som varit med om sånt här?
Jag har själv bevittnat ett flertal bröllop, och till och med varit huvudroll i ett själv, så lite om det kan jag.

När det gäller det fotografiska, är jag amatör, men med stort intresse. Har under våren skaffat en bra och stark blixt (kan dock inte mycket mer än auto-läget ännu), omnibouncer till den, har stativ och trådutlösare, och objektiv på 35-70 och 70-210.

Jag har läst de andra inläggen här på Fotosidan, men vill gärna ha mer tips...

Film i kyrkan: 400 eller 800 eller annat? Stativ? Blixt? Olika placeringar av mig resp. stativ för olika vinklar?

Inne på festen: 200 och 400 med blixt och omnibouncer rakt på? Eller utan bouncer och vinklad upp i taket??

Exponeringstider och bländare...?? Ska jag låta kameran bestämma (autoläge på både kamera och blixt), eller ska jag variera lite?

Finns det särskilda situationer jag absolut inte får/bör missa? Finns det nåt jag absolut inte får glömma?



Jag är mycket tacksam för alla tips ni har!!
 

allimac

Aktiv medlem
något som jag såg i en tidning, kommer inte ihåg om det var i FOTO. Men iaf. det jag fastnade för var en bra bild på bara händerna, med ringarna. Jag själv hade också velat ha en sådan bild, och en bild från stunden när ringarna hamnar på fingret.. Som tur är så är jag inte gift än, och kan fortfarande komma på vad för sorts bilder jag vill ha att kunna gå tillbaka till :)

Lycka till!!
 

objernulf

Aktiv medlem
Några tips. Ljuset i kyrkor varierar väldigt med kyrkans utförande och vädret. Det kan skilja kanske 8 steg mellan en ljus kyrka med bra väder och en mörk kyrka en gåmulen dag. Försök att titta på kyrkan i förväg. Då kan du också kolla bildvinklar osv.
Ta både befintligt ljus och blixt i kyrkan. Ibland blir det ena bäst och ibland det andra. Var dock lite försiktig med blixten då den stör brudparet och prästen. Kör med Omnibounce och blixten vinklad 45 grader. För befintligt ljus kanske du skulle komplettera med en billig begagnad 50/1,7. Fuji Superia 400 borde räcka. 800-filmerna blir rätt gryniga i svagt ljus. Stativ blir alldeles för bökigt och även om du då kanske kan ta på 1/8 eller så så blir det suddigt då personerna rör på sig. Ta stöd mot bänkar, pelare eller enbensstav vid behov.
Utomhus bör du ha t ex Reala 100 om ljuset räcker. Undvik solen om den skiner.
Fuska med närbilder på t ex ringar. Ta dem efteråt när det är lite lugnare.
Glöm inte att sätta i film! Ta med extra film och batterier till kamera och blixt.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
bröllops fotograf

Jag var fotograf på ett bröllop för ca 3 veckor sedan.
Jag hade varit ute med brudparet och rekognoserat vid kyrkan innan själva bröllopet och då bestämde vi var korten skulle tas. Tyvärr så var kyrkan inte öppen då så jag kunde inte gå in och reka där.

Men när väl bröllops dan kom så vart det inte som planerat ändå...

Bl a så tillät inte prästen fotografering under själva vigselakten. All fotografering inne i kyrkan skulle ske när brudparet gick upp eller ner för altargången....Men efter en liten pratstund med prästen så fick jag 5 min med prästen och brudparet vid altaret efter vigselakten och dom anhöriga gått ut ur kyrkan ,så då kunde jag fotografera....
väl ute på kyrktrappen så var det fullt med folk
som ville lyckönska och grattulera dom nygifta så då fanns inte tid för fotografering innan färden mot festlokalen skulle påbörjas..

Kontentan av detta är

Kolla med prästen när du kommer dit vad som gäller för fotografering i kyrkan.

Var ute i god tid .
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det här är en av de vanligaste diskussionerna på alla forum jag sett på nätet.
Det viktigaste av allt är definitivt att brudparet är medvetna om att det inte är ett proffs som tar bilderna. Det låter mycket vettigt att de tar de 'officiella' rutorna, annars kan äventyret bli en liten mardröm när bilderna kommer hem. Det har hänt mer än en gång...
Hursomhelst är det kul och ett gyllene tillfälle att leka med kameran. Ljusstark, skarp optik och befintligt ljus i mesta mån är väl en allmän rekommendation... Jag skulle nog köra mycket med mina fasta gluggar 20/2.8, 28/2.8 och 85/1.8
 
Var noga och metodisk. Rekognisera gärna innan och ta reda på programmet så att du vet var och när brudparet ska befinna sig. Två kameror är en supergrej men ej tvunget, men du kan ha då två olika filmer typ en med ISO 160 och en 400.

Jag förespråkar zoom eftersom du inte har tid att byta objektiv eller kan röra dig fritt i kyrkan eller runt brudparet utomhus. Fota mycket och slösa med film.

* Ta med massor med film och då gärna Fuji NPC/NPS eller kodak Portra som är super filmer för sådana här tillfällen.

* Sätt i frächa batterier, det finns inget surare än man mitt i röran får slut på batteri ( talar av egen erfarenhet ) och då menar jag även att ta med extra för blixten.

* Läs på om traditioner, vi har väldigt många roliga traditioner, som t ex att männen ska kyssa bruden när brudgummen går ut ur rummet (och tvärtom), när man klingar i glassen så ska dom stå upp på sina stolar och kyssas osv... Då är det bra att vara med med kameran.

* Kolla också med toastmastern (hihihi) vilka som ska hålla tal och var dom sitter och i vilken ordning för att kunna röra dig smidigt och vara i position när talen kommer. Det är ganska olika, ibland så kommer dom flesta talen under kaffet men många tar talen under hela måltiden.

* Glöm inte att ta namn på alla du fotar, för att komma ihåg det sen är inte kul :O) Få dom att skriva en hälsning till brudparet är också kul. Då kan du skapa en kul bok.

* Brudparet brukar alltid få ställa upp sig vid fotografering efter kyrkan för släkten och fotografen. Då är det perfekt att själv vara med och ta allternativa bilder. Oftast så kan du få en 20 minuter att ta egna uppställda bilder. Jag fick brudparet att gå ner på stranden sist och tog fina bilder där.

Kommer säker på mer senare. Jag fotade ett bröllop i förra helgen och klarade mig med FUJI NPC 160 (neg) och Kodak 100SW ( Diafilm ) och alla bilder blev rätt exponerade utom 2 (av 180 bilder). Skulle vilja säga så här, att bröllop är helt fel tid att testa sina grejor. Det finns få tillfällen man inte ska leka som då. Ganska tungt att titta brudparet i ögonen och säga att du ville "ta fram det abstrakta" och "ha en mer artistisk hållning" för att alla bilder blev knas.

Gå på det du vet och har testat, experimentera bara om du kan, inte när dom där oförglömliga bilderna ska tas.

Lycka till!!!

En sak till! Om du inte litar på dig själv och din exponeringsmätare ta flera bilder med under och överexponering i följd. Svårighetern att exponera rätt ligger i att man oftast har vit eller mörk bakgrund, vita eller svarta kläder, som gör att mätaren kan få för sig att det antingen är mycket mörkare eller ljusare än vad det är så att det då blir foton som är över- eller underexponerade. Har du spottmätning så mät på ansiktena eller din hand för att sedan jämföra med dina mätningar mot paret.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har haft samma uppdrag som du dvs heldag. Jag började hemma hos brudparet och sedan fram till festen.

Använde negativ färgfilm och tog fram bilderna som råkopior med vit kant. Brudparet satte in dessa i fotopärm, med svarta sidor, från ordning och reda. Blev mycket fräscht.

Mycket är redan sagt. Men de bilder som blev allra bäst är de bilderna som jag tog med 200:at under fördrinken när alla väntar på brudparet. Här tog jag 3-4 rullar på folk och det som var bra var att det blev tajta kompositioner och ovetande ansiktsutryck. Bra bilder på människor som pratade avslappnat med varandra. Champagneskålar etc. Rekommenderas varmt.
 

Casi

Ny medlem
Glöm inte s/v

Glöm inte ett kamerahus med svart/vit film. Rekomenderar fast ljusstark optik istället för blixt, som jag tycker fördärvar känslan.

En kamera på teleoptik på stativ på orgelläktaren kan vara ett tips.

Lycka till

Mvh Casi
 
ANNONS