Annons

Hur hantera svåra ljusförhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Ni som fotar innebandy eller andra sporter i inomhushallar, hur hanterar ni de svåra ljusförhållandena som kan vara i dessa hallar. Jag fotade boxercise och crossfit för några helger sen, och tycker det var grymt svårt med att få rätt färgbalans i bilden. Golvet var blått, det var lysrör i taket och en del fönster som också ställde till det.

Tar gärna emot tips vad jag kunde gjort det bättre, och då speciellt hur man ska göra för få rätt färgbalans i bilderna. Kan tillägga att jag använde gråkort och qpcard, men jag tog bara en bild på kortet och det var helt annorlunda ljus i olika delar av hallen.

http://www.jgfotograf.se/blog/2016/11/17/ringside-i-ume
 

nivas

Aktiv medlem
Ni som fotar innebandy eller andra sporter i inomhushallar, hur hanterar ni de svåra ljusförhållandena som kan vara i dessa hallar. Jag fotade boxercise och crossfit för några helger sen, och tycker det var grymt svårt med att få rätt färgbalans i bilden. Golvet var blått, det var lysrör i taket och en del fönster som också ställde till det.

Tar gärna emot tips vad jag kunde gjort det bättre, och då speciellt hur man ska göra för få rätt färgbalans i bilderna. Kan tillägga att jag använde gråkort och qpcard, men jag tog bara en bild på kortet och det var helt annorlunda ljus i olika delar av hallen.

http://www.jgfotograf.se/blog/2016/11/17/ringside-i-ume
Blandljus kan ju vara svårt att bemästra då kameran bara kan hantera en färgtemperaturinställning. På något sätt så skapas den mest naturtrogna återgivningen när dessa skillnader i färgtemperatur syns på bilden, men det är ju knappast snyggt.

Jag kan tänka mig några olika sätt att hantera problemet:

Beskär i sökaren så att en enda ljuskälla dominerar bilden, t.ex. lysrör eller dagsljus.

Dra ner färgmättnaden i efterbehandlingen.

Ofta får man justera vitbalansen manuellt i efterhand, fota i RAW så har du större möjlighet att få till detta på ett bra sätt.
 
ANNONS