Annons

Reboot 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjolle

Aktiv medlem
Hej

Min 7D har legat orörd en månad och igår när jag startade den så fungerade inga knappar i fotoläge. Däremot fungerar allt som det ska i Live view. Tar jag bort objektivet så fungerar alla knappar som de ska även i fotoläge. Samma problem med alla mina tre objektiv. Känns som mjukvarufel.

Tog bort båda batterierna över natten men ingen skillnad. Går det att reboota/ominstallera mjukvaran på något annat sätt?

Tackar
 

iSolen.se

Guest
Hej

Min 7D har legat orörd en månad och igår när jag startade den så fungerade inga knappar i fotoläge. Däremot fungerar allt som det ska i Live view. Tar jag bort objektivet så fungerar alla knappar som de ska även i fotoläge. Samma problem med alla mina tre objektiv. Känns som mjukvarufel.

Tog bort båda batterierna över natten men ingen skillnad. Går det att reboota/ominstallera mjukvaran på något annat sätt?

Tackar
Prova ett annat objektiv.

Du har gjort factory reset?
 

Pjolle

Aktiv medlem
Uppdaterat Firmware till den senaste och prövat med fler objektiv. Fungerar som den ska helt utan objektiv men låser sig fortfarande på flera funktioner med objektiv.... Någon fler som har tips? Går det att hitta en gammal firmware och installera?

Ringde Canons support för att få den lagad. De erbjuder ett fast belopp på 3000kr för att laga den oavsett hur trasig den är. Eller så tar de ett kostnadsförslag på 625kr och sedan kan de kosta hur mkt eller lite som helst.... Någon som har erfarenhet från detta? hur snabbt drar det iväg över 3000kr för reparationer?

Min första tanke var såklart att välja kostnadsförslag och om det är över 3000kr så tackar jag nej och får tillbaka kameran. Sen ger jag bort kameran till min fru som skickar in den på lagning igen men väljer fast belopp....
 

iSolen.se

Guest
Uppdaterat Firmware till den senaste och prövat med fler objektiv. Fungerar som den ska helt utan objektiv men låser sig fortfarande på flera funktioner med objektiv.... Någon fler som har tips? Går det att hitta en gammal firmware och installera?

Ringde Canons support för att få den lagad. De erbjuder ett fast belopp på 3000kr för att laga den oavsett hur trasig den är. Eller så tar de ett kostnadsförslag på 625kr och sedan kan de kosta hur mkt eller lite som helst.... Någon som har erfarenhet från detta? hur snabbt drar det iväg över 3000kr för reparationer?

Min första tanke var såklart att välja kostnadsförslag och om det är över 3000kr så tackar jag nej och får tillbaka kameran. Sen ger jag bort kameran till min fru som skickar in den på lagning igen men väljer fast belopp....
Glöm inte att radera denna tråd bara :)

Ta fasta beloppet, men fundera på om det är värt att reparera alls med tanke på vad en begagnad kamera kostar.
 

Pjolle

Aktiv medlem
Ja det är lite mygel, vet inte om jag har hjärta nog att göra det.

Är som sagt en gammal kamera som är värd kanske 5000kr på marknaden så visst kan det vara läge att uppdatera sig istället. Men kan inte motivera det rent ekonomiskt just nu.

Bäst vore det såklart att laga den själv......
 

Pjolle

Aktiv medlem
Tack, ska kontakta dom och kolla vad det kostade. Edit: Såg att de inte riktigt hade samma problem ändå..

Kommit fram till att det är värt att laga den för 3000kr, då kan jag ändå sälja den för 5000 om det skulle vara så.
 

Pjolle

Aktiv medlem
Ligger högre på blocket, en annan kundkrets där som kan betala lite mer om de får titta på produkten. Men visst, på gränsen är det.
 

PMD

Aktiv medlem
Blocket visar bara begärt pris och inte vad varan såldes för (om den såldes). Man får en mycket osäkrare bild av marknadsvärdet genom att titta på Blocketannonser.
 

Erik X

Aktiv medlem
Visst har du testat med ett annat fräscht batteri?
Man kan få konstiga hängningar om batterispänningen sviktar när den som bäst behövs, 'brown out' kallas fenomenet bland elektronikkonstruktörer.
Sen skulle jag ha putsat kontaktytorna mot objektivet också bara för att utesluta den sista uppenbara felfaktorn...
/erik
 

Erik X

Aktiv medlem
..och så skulle jag prova att stänga av 'blockera avtryckaren om fokus inte är låst'-funktionen, bara för att se att det inte är nåt trubbel med AF. Den finns på någon meny någonstans.. :) Har du provat om det blir någon skillnad med objektiven ställda på MF förresten?
/erik
 
ANNONS