Annons

Canon EOS M5 - intryck och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Om du väljer mellan EOS 80D och EOS M5 så finns det enkla beslutskriterier.

1. Är storlek på kameran viktig?


Nej inte så länge den inte går ner i skjortfickan.



2. Kommer du att fotografera flygande fåglar eller snabb sport ofta?


Även om inte 5dsr är drömkameran i en idrottshall så är den tillräckligt bra för mig, 2:a huset behöver inte briljera i dessa sammanhang



3. Tycker du att en elektronisk sökare är sämre eller bättre än en optisk?
Har bara testat en x100t under några veckor och det bestående positiva minnet är sökaren och fokuspeaking (inte menyerna😃).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det kanske låg en hel del sanning när jag skrev att min underexponerade en hel del i råfromat jämfört mot jpg...

På ISO 100 får jag ett dynamiskt omfång som jag tycker kan jämföras med min 6D och dess Dual ISO på ISO 100/1600.

Har man ingen objektivpark sedan tidigare är säkerligen X-T2 ett bättre val, men att ha en spegellös Canon som inte har AF-variation, eller vad man ska skriva försvenskat, är något nytt och trevligt. För just filmning fokuserar den kanon och sätter träff i ansikten med alla mina objektiv även om det låter en del från vissa USM-objektiv https://www.youtube.com/watch?v=J_tsfup36Ng

Man kan hänga kameran på magen, sätta i gång filmning och den sätter AF på folks ansikten.

Mitt 50/1,4 är en favorit att filma med i mörker och på ISO 3200 ger M5 ett snyggt brus. ISO 6400 testade jag i skymning och inte nattfilmning, och det såg bra ut det också.

Att kunna filma genom att titta i sökaren är ett pluspoäng mot DSLR.

Skulle jag få kameran stulen skulle jag inte köpa en ny. Åtminstone inte för 12000 kr utan vänta eftersom jag redan har andra kameror.

Min största saknad är Magic Lantern. Får se om CHDK kan lösa den biten.

Tack, det lutar åt att vänta med Canon spegellöst ett tag.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har inte läst deras test men gick snabbt in på deras site och kollade på deras testbild där man kan jämföra. Jag tycker att t ex vid ISO 3200 är Sonyn något bättre än M5 men om du jämför ISO 6400 på Sony med 3200 på M5 är (förstås) den senare klart bättre. Så det du citerar tycker jag inte det finns stöd i deras egna tester. Skillnaden är inte ett steg.

Jag tror säkert att om man skall välja en spegellös APS-C modell helt fritt så kan det finnas bättre val än M5. Det som gör M5 intressant för många av oss som redan har Canon är förstås möjligheten att - när tillfället så inbjuder - kunna använda alla befintliga gluggar.

PS. Jämför man samma testbild för M5 odh 80D ser det väldigt lika ut.
S/N ratio är nästan alltid samma för samma sensorstorlekar även de med grym DR vs kass. Det de menar är att DR skiljer signifikant åt på alla ISO värden..nästan 1 eV mer DR för sony vs canon.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja Sony har sina egenheter, med saknad av vissa hjälpmedel som främre justeringshjul, hörlursuttag, och kanske något mera. Men Sony har fått till sensorn väldigt bra med hög detaljförmåga vid högre ISO-tal, den filmar också bra vid högre ISO, kostar en del det gör den, men som sagt sensorn är bra. man får leta flera tester, räcker inte alltid med bara en test.

Fuji som legat i topp under några år med sin 16mp sensorn, där Fuji E2s gick en match mot A6300, där var Fujin förbisprungen av A6300 vad gäller högre ISO-tal. Nu var Fuji E2s bestyckad med den äldre sensorn, dom nya 24mp sensorerna är bättre, men visar på att utvecklingen går framåt, nästa M6 kommer säkert att vara ytterligare lite bättre, liksom en ny 90D. På FF-sidan är dom ganska så lika vad gäller bildkvalitet inom samma prisklasser. Källa till E2S/A6300 testet är Fotosidans Magasin några nummer tillbaka.

Dom spegellösa kamerorna har lite senare start än dom klassiska DSLR- modellerna, så dom blir bara bättre efter hand.
 

martinot

Aktiv medlem
Man måste, som alltid, även ta hänsyn till priset.

En Fujifilm X-E2/X-E2S (samma hårdavara, bara att ladda ner senaste FW), har ju inte bara en flera år äldre sensor, men kostar ju inte alls lika mycket. En ny A6300, som är av senaste modell, är ju rejält mycket dyrare.

Så i det perspektivet så skulle jag inte ge segern lika lätt till Sony som du.

Ovanpå detta så kommer ju sedan hela ekvationen med deras respektive ekosystem. Ett kamerahus utan glas är inte så användbart... och tar man med detta i bilden så är inte bara utbudet sämre (eller uselt som många kallar det) på Sony-sidan, men når de väl finns så är deras motsvarigheter ofta sämre presterande (hur ljusstark optik du har påverkar ju ytterligare ekvationen ovan), eller ofta så har de ett mycket högre pris.
 

martinot

Aktiv medlem
Glömde; vi borde nog lagt Sony vs. Fuji i en annan tråd (har inte direkt med M5 att göra, även om bägge de varit upp lite indirekt som systemalternativ i tråden). Lätt att glömma ibland när man svarar direkt (även om jag inte skall skylla ifrån mig allt för mycket, drar ju tom. med in hundraser i vissa trådar, om än i breda trådar).

Sorry.

Vet inte om vi har kvar någon mod. som kan hjälpa oss på rätt plats i efterhand (nu hade vi behövt AFE).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Återigen ny störande bugg eller funktion om man så vill. Ställ kameran på manuellt läge med manuell fokus. Sätt på linslocket och ta en bild med två sekunders fördröjning. Gör om processen utan linslock. Väntetid med linslock är 1-2 sekunder innan kameran reagerar.

Innan någon börjar skriva någonting om att man inte fotograferar med linslock på kan jag nämna att jag fotograferade vindkraftverk i månljus när jag upptäckte buggen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Återigen ny störande bugg eller funktion om man så vill. Ställ kameran på manuellt läge med manuell fokus. Sätt på linslocket och ta en bild med två sekunders fördröjning. Gör om processen utan linslock. Väntetid med linslock är 1-2 sekunder innan kameran reagerar.

Innan någon börjar skriva någonting om att man inte fotograferar med linslock på kan jag nämna att jag fotograferade vindkraftverk i månljus när jag upptäckte buggen.
Är det inte samma bugg som med blixten?
 

Bengf

Aktiv medlem
Man måste, som alltid, även ta hänsyn till priset.

En Fujifilm X-E2/X-E2S (samma hårdavara, bara att ladda ner senaste FW), har ju inte bara en flera år äldre sensor, men kostar ju inte alls lika mycket. En ny A6300, som är av senaste modell, är ju rejält mycket dyrare.

Så i det perspektivet så skulle jag inte ge segern lika lätt till Sony som du.

Ovanpå detta så kommer ju sedan hela ekvationen med deras respektive ekosystem. Ett kamerahus utan glas är inte så användbart... och tar man med detta i bilden så är inte bara utbudet sämre (eller uselt som många kallar det) på Sony-sidan, men når de väl finns så är deras motsvarigheter ofta sämre presterande (hur ljusstark optik du har påverkar ju ytterligare ekvationen ovan), eller ofta så har de ett mycket högre pris.
Nej jag korade ingen segrare, E2S tyckte jag faktiskt inte var lika passande mot just A6300, lite av två olika kamera typer, Nu var och är det så att 16mp fortfarande är ovanligt bra, i Fujitrådar där man först köpt modeller med 16mp så har lovorden varit mycket höga, jag ville påpeka på att alla kameror utvecklas, så ena året kan en modell ligga lite före ( Nu väljer vi olika kamera modeller beroende på vad vi är ute efter, så att kora vinnare är ofta vanskligt att göra )-Martin A. ville nog bara visa just på hög-Iso-egenskaper som Fuji 16mp blivit mycket känd för men kanske inte kan leda oavbrutet år efter år.

Detta är en M5- tråd så min tanken var också med inspelet och exemplet med A6300 att en nästkommande M6 troligtvis kommer att få ännu bättre ISO-egenskaper. Så klart att du Martain vet att jag också absolut önskar mera anpassade objektiv till Sony APS-C-E fattning, jag skulle vilja se flera förbättringar med en A6700, men Sensorn är bra med A6300/A6500.
 

AFJ

Aktiv medlem
Återigen ny störande bugg eller funktion om man så vill. Ställ kameran på manuellt läge med manuell fokus. Sätt på linslocket och ta en bild med två sekunders fördröjning. Gör om processen utan linslock. Väntetid med linslock är 1-2 sekunder innan kameran reagerar.

Innan någon börjar skriva någonting om att man inte fotograferar med linslock på kan jag nämna att jag fotograferade vindkraftverk i månljus när jag upptäckte buggen.
Jag kan inte få fram detta. För mig funkar det normalt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag testade mer men har inte lyckats framkalla felet.
Skönt om det fungerar för dig.

Jag gjorde ett jobb med kameran i dag. En odinsändare och en octabox + 50/1,4 på bländare 2,8. Jag satte i gång ansiktsföljning vilket var kanon. Ju tydligare ansikte, d.v.s. inte glasögon eller annat som förhindrade detektion, desto lättare var det att använda. Upp med kameran som själv hittade motivet och tryck av. Enkelt. Inte en tillstymmelse till trötthet i händerna.
 

barabild

Aktiv medlem
Jag har följt tråden med stort intresse och läst om M5:ans förtjänster och brister. Nu skulle jag vilja ställa en fråga till er som använt kameran en tid.

Jag har idag två fullformatare, en 5D II och en 6D, och där blir det väl en uppgradering snart. Jag har också en gammal 50D som jag knappast använder och en PowerShot G11 som hänger med så snart jag inte orkar gå och bära på 6:an eller 5:an. G11:an har fått väldigt mycket stryk genom åren, så det är ett under att den fortfarande fungerar någotsånär, men det är hög tid att pensionera den. Då har jag tidigare tänkt på en M3, men när M5:an kom så tyckte jag att den verkade mer intressant. Jag har även tittat på 100D som ersättare till G11:an. Jag har inga problem med att M5:an är större än min G11, utan det är framförallt vikten jag är ute efter. Jag stoppar ändå aldrig kameran i fickan utan har den alltid hängande på axeln.

Därför är min fråga hur ni ser på M5:an som en kamera man alltid har med sig? Ska jag ut på någon specifik fotografering lär det dröja innan jag överger fullformathusen och den optik som jag hunnit skaffa genom åren, så det är inte de situationerna som jag är ute efter. Jag fotograferar gärna i befintligt ljus (där har inte G11:an alltid räckt till av naturliga skäl) så när jag nu skall skaffa något nytt vill jag att den klarar sig hyfsat på den kanten även om den kanske inte klår min 6D som är suverän där.

Så det är en "allmänkamera" som alltid hänger med och som ger lite större möjligheter som jag är ute efter, och då undrar jag om er åsikt kring M5:an för det ändamålet. Med åren har man ju blivit mer kräsen när det gäller teknisk bildkvalitet. Alternativet för mig är någon av de avancerade kompaktkamerorna, men möjligheterna är ju större med en systemkamera så därför är jag mer intresserad av den. Jag ser det inte som ett alternativ att köpa en kompakt systemkamera av något annat märke och börja bygga upp ett ekosystem för den också.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror den kommer fungera alldeles utmärkt för det syfte du beskriver.

Däremot så kan man nog fundera på om den är värd prisskillnaden mot 100D.
 

martinot

Aktiv medlem
Nej jag korade ingen segrare, E2S tyckte jag faktiskt inte var lika passande mot just A6300, lite av två olika kamera typer, Nu var och är det så att 16mp fortfarande är ovanligt bra, i Fujitrådar där man först köpt modeller med 16mp så har lovorden varit mycket höga, jag ville påpeka på att alla kameror utvecklas, så ena året kan en modell ligga lite före ( Nu väljer vi olika kamera modeller beroende på vad vi är ute efter, så att kora vinnare är ofta vanskligt att göra )-Martin A. ville nog bara visa just på hög-Iso-egenskaper som Fuji 16mp blivit mycket känd för men kanske inte kan leda oavbrutet år efter år.

Detta är en M5- tråd så min tanken var också med inspelet och exemplet med A6300 att en nästkommande M6 troligtvis kommer att få ännu bättre ISO-egenskaper. Så klart att du Martain vet att jag också absolut önskar mera anpassade objektiv till Sony APS-C-E fattning, jag skulle vilja se flera förbättringar med en A6700, men Sensorn är bra med A6300/A6500.
Absolut. Det är värt att notera att Fujis senaste modeller använder exakt samma Sonysensor som sitter i A6300/6500, men med sin egen CFA framför (X-trans istället för Bayer).

Någon som vet vilken sensor Canon kör med i M5?

De använder ju annars en mix av bla egna (för normalt deras DSLR:er) och Sony (för normalt deras kompakter).
 
ANNONS