Annons

Kontakt med motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mphoto

Medlem
Hejsan!

Jag är fascinerad av gatufoto och skulle gärna syssla med det lite oftare. Jag känner mig dock lite osäker. "Hur gör man" :p

Hur gör ni? Hurudan kontakt tar ni med motivet på gatan? Är det bara smygbilden och sedan snabbt iväg, eller tar ni kontakt - diskuterar nåt? Har ni stött på konflikter med nån som tar illa vid sig av att bli fotad?

Publicerar ni bilderna (t.ex webalbum eller bloggar) utan att ha "frågat lov" av motivet?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det krävs nog en hel bok för att ge ett uttömmande svar ;)

Generellt så brukar nästan alla fota utan att be om lov av den enkla anledningen att ögonblicket försvinner om man frågar. Det är alltså bra att vara snabb. Efteråt kan de vara trevligt att tacka för bilden med ett leende eller med några ord.

Det finns inga krav på att fråga om lov för att publicera. Det offentliga rummet tillhör alla och det man ser för man fotografera, och så man beter sig får man acceptera att någon kan fånga på bild. Men man kan ju ha en viss egen moralkompass och avstå att publicera vissa bilder, ex av kraftigt berusade som gör bort sig.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Öva. Ta fram kameran och fota bara. Jag är själv lite feg men det blir enklare och enklare ju mer man övar. I början kände jag mig oändligt fånig bara jag tog fram en kamera men det har jag kommit över, däremot känns det fortfarande lite läskigt att peka den mot någon som är nära men det är bara att bita ihop och köra på.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Jag undviker att prata med motivet utav ovan nämnda anledning: det förändrar situationen. Jag är väldigt förtjust i den typen av porträtt/repotagefoto där fotografen börjat prata med någon på gatan och fotat dem med deras godkännande, men jag anser att det är en lite annan typ av foto än gatufoto.

Om du känner dig bekväm med att prata med främmande människor så pröva att ta båda typerna av bilder, och se vilka du gillar mest.

Jag har skrivit lite om just vad man "får" (ur mitt perspektiv) fota som gatufotograf: http://www.fotosidan.se/blogs/streetnoir/index.htm
 

mphoto

Medlem
Öva. Ta fram kameran och fota bara. Jag är själv lite feg men det blir enklare och enklare ju mer man övar. I början kände jag mig oändligt fånig bara jag tog fram en kamera men det har jag kommit över, däremot känns det fortfarande lite läskigt att peka den mot någon som är nära men det är bara att bita ihop och köra på.
Ja, det är väl just där jag befinner mig nu - jag känner mig besvärad. Gatufotosituationen är rejält utanför min bekvämlighetszon. Men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja öva :)
 

mphoto

Medlem
Jag undviker att prata med motivet utav ovan nämnda anledning: det förändrar situationen. Jag är väldigt förtjust i den typen av porträtt/repotagefoto där fotografen börjat prata med någon på gatan och fotat dem med deras godkännande, men jag anser att det är en lite annan typ av foto än gatufoto.

Om du känner dig bekväm med att prata med främmande människor så pröva att ta båda typerna av bilder, och se vilka du gillar mest.

Jag har skrivit lite om just vad man "får" (ur mitt perspektiv) fota som gatufotograf: http://www.fotosidan.se/blogs/streetnoir/index.htm
Tack för ditt blogginlägg. Det var verkligen klara tankar och ett tydligt sätt att se på gatufoto. Jag hoppas jag blir lika modig nån dag :)

Imponerande svartvita bilder du har, btw!
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Tack för ditt blogginlägg. Det var verkligen klara tankar och ett tydligt sätt att se på gatufoto. Jag hoppas jag blir lika modig nån dag :)

Imponerande svartvita bilder du har, btw!
Tackar ödmjukast!

Ett bra tips för att vänja dig vid att gatufota är att hitta ett område där det förekommer relativt mycket turister, om du har något sådant i närheten. Dels är det generellt mycket kameror i sådana områden, så ingen lägger märke till en till fotograf. Jag brukar säga att medan turisterna fotar byggnader så fotar jag turister. Sen är folk ofta lite mer avslappnade på semestern, och bryr sig i allmänhet lite mindre om ifall de hamnar på bild. Gamla stan i Stockholm är ett av mina favoritområden för den typen av fotografi.
 

mphoto

Medlem
Tackar ödmjukast!

Ett bra tips för att vänja dig vid att gatufota är att hitta ett område där det förekommer relativt mycket turister, om du har något sådant i närheten. Dels är det generellt mycket kameror i sådana områden, så ingen lägger märke till en till fotograf. Jag brukar säga att medan turisterna fotar byggnader så fotar jag turister. Sen är folk ofta lite mer avslappnade på semestern, och bryr sig i allmänhet lite mindre om ifall de hamnar på bild. Gamla stan i Stockholm är ett av mina favoritområden för den typen av fotografi.
Oj, vilket bra tips! Det ska jag testa :)
 

sjunne

Aktiv medlem
En gång för lääänge sedan (70-talet) hade jag ett teleobjektiv med en inbyggd spegel i det som såg ut som motljusskydd, fast med hål i! Denna anordning gjorde att man alltså fotograferade i 90° vinkel mot det man såg ut att fotografera! Hur smidigt som helst! Ingen anade något och ingen tog anstöt! Bilderna jag tog har ju aldrig publicerats och eftersom personerna på bilderna förmodligen inte har något emot det idag (jag menar, 40 år sedan!) så kanske...
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
En gång för lääänge sedan (70-talet) hade jag ett teleobjektiv med en inbyggd spegel i det som såg ut som motljusskydd, fast med hål i! Denna anordning gjorde att man alltså fotograferade i 90° vinkel mot det man såg ut att fotografera! Hur smidigt som helst! Ingen anade något och ingen tog anstöt! Bilderna jag tog har ju aldrig publicerats och eftersom personerna på bilderna förmodligen inte har något emot det idag (jag menar, 40 år sedan!) så kanske...
Kreativt som fan, om du ursäktar språket! Hoppas du visar några av de bilderna här!
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är fascinerad av gatufoto och skulle gärna syssla med det lite oftare. Jag känner mig dock lite osäker. "Hur gör man" :p

Hur gör ni? Hurudan kontakt tar ni med motivet på gatan? Är det bara smygbilden och sedan snabbt iväg, eller tar ni kontakt - diskuterar nåt? Har ni stött på konflikter med nån som tar illa vid sig av att bli fotad?

Publicerar ni bilderna (t.ex webalbum eller bloggar) utan att ha "frågat lov" av motivet?
Ställ in kameran i förväg och sätt fokus där du vet att den ska vara. Slå av fokus till avtryckarknappen och fokusera med knapp där bak. Använd tillräckligt högt ISO och tillräckligt kort slutartid. Ta bilden snabbt, som om du inte tog den. Går du riktigt nära, typ en meter, med en vidvinkel så förstår inte folk att du fotar dem. Om du för dig på rätt sätt. Det var mina tips. Har inte tid att vara mer utförlig.
Lycka till!

Mvh
/Fredrik

PS. Glöm inte att konsumera bra gatufoto. Det är jäkligt viktigt.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Själv brukar jag ha en Nikon D750 med ett fast Nikkor 20 mm monterat eller ännu mer vidvinkel. Den kameran hänger med en lite bredare rem runt halsen, och kameran hamnar ungefär mellan mage och bröst, riktat framåt som en 'värsta' turist.. På kameran har jag Nikons egna lilla fjärrutlösare monterat, som knappt syns med sin litenhet. I handen har jag den likaså lilla avtryckaren, så jag riktar bara 'kroppen' mot det jag vill fota, kanske med handen i fickan dessutom, och trycker av! Kameran har jag i 'Q' läge, där slutaren blir lite tystare. Sedan är det bara att rikta 'magen' mot det jag vill fota och trycka av.. Jag tycker själv att bilderna blir bättre om folk INTE vet om att dom blir fotade, annars försvinner det spontana/naturliga.. Jag tycker det både känns och fungerar bra! Ibland får jag bilder där folk tittar på min kamera när bilden tas, men det är bara för att dom tittar på min kamera, det brukar jag också göra när jag ser någon som har en kamera runt halsen..

Här är några exempel på när jag använt den 'tekniken':
http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/bilder-nere-pa-stan.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/sommarkansla-med-lite-bus.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/mycket-folk-sett-under-en-lordagspromenad.htm

Hälsn!
 

PMD

Aktiv medlem
Tackar ödmjukast!

Ett bra tips för att vänja dig vid att gatufota är att hitta ett område där det förekommer relativt mycket turister, om du har något sådant i närheten. Dels är det generellt mycket kameror i sådana områden, så ingen lägger märke till en till fotograf. Jag brukar säga att medan turisterna fotar byggnader så fotar jag turister. Sen är folk ofta lite mer avslappnade på semestern, och bryr sig i allmänhet lite mindre om ifall de hamnar på bild. Gamla stan i Stockholm är ett av mina favoritområden för den typen av fotografi.
Det kanske fungerar att använda en mobiltelefon istället för en "riktig" kamera? Folk tycks ju inte bry sig så mycket om att andra går omkring och tar bilder med en mobiltelefon.

Jag är inte provat själv, helt enkelt för att jag sällan befinner mig på gator och torg i städer.
 

lofling

Aktiv medlem
Har provat lite för att testa hur det är med gatufoto. Mina intryck är att kändisar oftast inte vill vara med på kort spontant, baserat på antingen den initiala sura minen eller kommentarer. Kan tänka mig att de inte gillar att inte veta vad som ska hända med bilderna och det kan man förstå.

Annars har jag fotat med både 35/f2 som är ett väldigt litet objektiv och upp till 70-200/2,8 som garanterat märks. Tycker dock att reaktionerna på fotandet varierar enormt oavsett objektiv. Vissa bryr sig inte alls medan andra märker redan innan man tagit upp kameran. Så mycket övning tror jag är tricket för att lära sig mer om olika situationer och hur folk kan reagera.
 
ANNONS