Annons

OM-D E-M5 mot rubb

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Ohoj!
Eventuellt är jag spekulant på en OM-D E-M5. Första versionen alltså.
Jag skulle då använda den som undervattenskamera, och jag hoppar här och nu över varför det skulle vara just den kameran.
Men den skulle också tjänstgöra som allmän semester- och resekamera. Vore det bara för detta syfte jag köpte kameran skulle jag snarare tittat på en E-M10 (Mk 1 eller 2) eller E-M5 Mk2. Men nu är det alltså inte riktigt så enkelt.

Frågan är: hur stora skillnader är det egentligen mellan dessa kameror? Vari ligger de stora skillnaderna?
Sensorn är väl i princip samma i alla, eller?
Jag är i första hand intresserad av stillbildsfoto, filmning är inte prioriterat.
Skiljer det stort i handhavande? Autofokus? Annat?

Tillåter E-M5 Mk1 M+autoiso? Och TTL-styrning av blixt i M-läge?

Det är möjligt att Google har svaren på alla de här frågorna, men... jag frågar ändå här!
 

GunnarW

Aktiv medlem
M5 har lockat mig av och till och senast i vintras. Mk1 är tämligen överkomlig i pris, men, för mig föll den på att den saknar focus peaking som jag lärt mig uppskatta på en annan kamera. Speciellt med manuella objektiv. Det fins säkert fler tänkbara skiljelinjer. Detta var min.
 

Kalli

Aktiv medlem
Tillåter E-M5 Mk1 M+autoiso?
Ja.

Största nackdelen, för min del, med E-M5 jämfört med andra OM-D kameror är banding på höga ISO med Panasonic 20mm f/1.7 objektivet. Så om du är intresserad av det objektivet är det bra att veta. Men det finns naturligtvis flera skillnader, visa stora och andra mindre :)
 

horvendile

Aktiv medlem
Bra info så långt, keep 'em coming!

Ingen focus peeking är inte en stor grej för mig just nu, men skulle kunna bli irriterande om jag börjar slå mig på manuella objektiv. Svårt att veta.
Problemen med 20/1,7 är synd, det är ett objektiv jag länge tänkt att jag skulle vilja ha till ett m4/3-system.
Jag skulle inte säga att något av detta är dealbreakers för mig, men som sagt, bra info. Så får jag väga samman många bäckar små sedan.
 

Kalli

Aktiv medlem
Problemen med 20/1,7 är synd, det är ett objektiv jag länge tänkt att jag skulle vilja ha till ett m4/3-system.
Det där objektivet är en av anledningarna för att jag använder M43 och jag har alltid använt det på en E-M5. Problemet är främst, enligt mina erfarenheter, vid ISO 6400 och högre, men svagt banding kan även uppstå, till exempel, i skuggor vid mycket lägre ISO. Dock i mina erfarenheter inte så att det förstör. Men, men, det finns en del om det problemet på webben, så om detta är någonting som påverkar dit beslut kan du hitta mer information för att basera dit beslut på.

Hur mycket detta påverkar hur jag använder kameran kan jag inte riktigt säga, då jag behöver inte så ofta höga ISO, delvis tack vare det att ha bra bildstabilisering med ett objektiv som är ganska ljusstarkt.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Bra info så långt, keep 'em coming!

Ingen focus peeking är inte en stor grej för mig just nu, men skulle kunna bli irriterande om jag börjar slå mig på manuella objektiv. Svårt att veta.
Problemen med 20/1,7 är synd, det är ett objektiv jag länge tänkt att jag skulle vilja ha till ett m4/3-system.
Jag skulle inte säga att något av detta är dealbreakers för mig, men som sagt, bra info. Så får jag väga samman många bäckar små sedan.
Jag har verkligen kollat och jag kan inte se någon bandning med den kombinationen på mina bilder. Jag har ytterst sällan anledning att gå över 1600 ISO, ska dock tilläggas.
 

horvendile

Aktiv medlem
Ah - tack för svar, men det är överspelat nu. Det kommer bli en Panasonic LX100 för undervattensbruk.
Nu väntar jag bara på att den ska gå ned i pris lite... jag tycker den bör göra det inom någon månad.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Ah - tack för svar, men det är överspelat nu. Det kommer bli en Panasonic LX100 för undervattensbruk.
Nu väntar jag bara på att den ska gå ned i pris lite... jag tycker den bör göra det inom någon månad.
ok :) jag har använt en E-M5 Mk I för lite undervattensfoto, med snabba fasta objektiv, kan bli riktigt bra resultat. Men en LX100 istället, det är nog inte så dumt heller, en nackdel med den tycker jag är att den inte har pekskärm men det kan å andra sidan vara en fördel vid undervattensfoto :) det kommer säkert utannonseras en efterträdare vilken månad som helst så då borde den ju komma ner i pris något.
 

PMD

Aktiv medlem
Största nackdelen, för min del, med E-M5 jämfört med andra OM-D kameror är banding på höga ISO med Panasonic 20mm f/1.7 objektivet. Så om du är intresserad av det objektivet är det bra att veta.
Det har inte jag råkat ut för med Panasonic 20mm f/1.7 Mark II, Det kanske bara är första versionen av objektiv som har problemet?
 

PMD

Aktiv medlem
M5 har lockat mig av och till och senast i vintras. Mk1 är tämligen överkomlig i pris, men, för mig föll den på att den saknar focus peaking som jag lärt mig uppskatta på en annan kamera. Speciellt med manuella objektiv.
Det finns en slags "fattigmanspeaking" i första versionen av EM-5. Man väljer "ART"-filtret som heter nåt i stil med "line art" som är en slags peaking-variant. JPG-filen skapas med detta knäppa filter men råfilen är opåverkad och går att efterbehandla precis som vanligt.
 
ANNONS