Annons

Hjälp med Blixtsnabb bildhantering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Var igår på ett event där jag jobbade på följande sätt enligt kundens önskemål:


Under 1 tim pågår en aktivitet på en scen som jag fotograferar. Under denna timma är 7-9 personer uppe på scenen och göra sina framträdanden. Varje person skall fotograferas ur alla möjligt vinklar, närbilder, halvfigur, helfigur, från höger, vänster rakt på, översiktsbilder och andra roliga detaljbilder från lokalen samt de personer som är med i aktiviteten som deltagare.
Den som står på scen rör på sig och hoppar i stort sett hela tiden samt har väldigt varierande ansiktstryck chansen att få precis rätt bild är därmed inte så stor så tillvida att man inte trycker av i exakt rätt ögonblick. Ofta så blir bilden oskarp pga personen rör sig så mycket på ett oregelbundet sätt, eller så gör dem en grimas eller min som inte blir bra på bild eller så råkar de ha en arm framför ansiktet osv osv. Min lösning på detta är "spray and pray" vilket funkar så tillvida att det alltid blir någon bild som blir bra och användbar men minst hälften av bilden är ju rent av kassa. Man kan säga att under den timma som detta pågår så är jag upptagen med att fotografera precis hela tiden. När timmen är slut så har jag typ 300-500 bilder i varje kamera och jag har två kameror med mig 24-70 mm + 70-200 mm

Efter detta blir det en paus på MAX 30 min men i praktiken ofta kortare eftersom det gärna blir lite försenat och nästa aktivitet skall starta på en given tidpunkt så i praktiken har jag snarare 20 min på mig.

Det jag skall göra i pausen är att tanka över bilderna från minneskorten in i min bärbara dator, titta igenom bilderna, välja ut 30-40 st (ev fler , ev färre) bilder som jag sen delar med uppdragsgivaren via dropbox som jag har som synkad mapp på min dator.

Denna procedur upprepas under dagen och totalt sett blir det 5 st omgångar av 60 + 30 min

Plåtar i jpg tyvärr och det finns alltså ingen som helst tid att varken redigera eller ens beskära bilderna innan de skall iväg för uppdragsgivaren vill publicera detta på sociala medier i realtid för imorgon är allt över och för sent. Det är typ som en tävling som pågår kan man säga, därav rapporteringen i realtid.

En sak jag funderat på är om jag istället bara skulle jobba med 1 kamera och ha en typ 24-105/4,0 optik på. Då sparar jag ju tid vid inläsning av minneskort till datorn. Kruxet är att ljusstyrkan på bländare 4 är i sämsta laget då det oftast inte är så bra ljus på dessa event och jag behöver kort slutartid för att frysa rörelsen, ISO får jag ändå pressa till 3.200 eller 6.400 som max.

Andra förslag på hur jag kan effektivisera mitt arbetsflöde?
En sak som ju vore det bästa är att ta färre bilder men då är jag rädd att jag inte får tillräckligt många bra bilder men det skulle onekligen spara mycket tid att kanske bara behöva gå igenom 2-300 bilder istället för 6-800 st.

en variant som jag kom på nu när jag skrev var att inte plåta i JPG Large/Fine utan kanske välja en mindre filstorlek, bilderna skall ju ändå bara upp på FB och INSTA så då behövs ju inte max upplösning. Nackdelen med det kan vara att om jag själv sen för egen del vill använda bilderna till något så har jag inte så mkt fil att jobba med. Min kamera Canon 6D kan visserligen skapa både RAW och JPG filer samtidigt men då blir det på samma minneskort SD. min nästa kamera en 5D4 kommer jag att kunna köra RAW på CF kortet och jpg på SD kortet.

Så som jag jobbar idag importerar jag bilderna med appen "BILDINSAMLING" och då lägger jag dem på färdiga mappar som jag redan har skapat i förväg. Sen använder jag FINDER för att titta igenom bilderna en i taget och när jag hittar en bra bild så drar jag den till Dropboxmappen som ju är synkad på datorn. (nackdelen med detta är att bilden då flyttar sig från ursprungsmappen till Drop box) Då blir det ganska ofta så här att jag hittar en bild som är bra, jag drar över den till dropbox och efter det så hittar jag en nästan identisk bild men som är ännu bättre och då drar jag även över den till dropboxmappen men jag hinner inte ta bort den första valda bilden från dropbox det finns det inte tid till.

kunden sitter sen med sin dator och tittar igenom bilderna via dropbox och väljer sedan ut några bilder som laddas upp på sociala medier kontinuerligt under dagen

en sak jag tänkte på som en möjlighet men som jag inte vet hur bra den är, det är att lämna över minneskorten till kunden direkt så kan den personen själv titta igenom alla bilderna och välja ut vilka som skall användas, känns inte så bra att göra på det sättet och dessutom så känns det heller inte så kul att kunden skall se alla misslyckade bilder och jag vet inte ens om kunden har lust att bläddra igenom flera hundra bilder utan de tycker nog det är ganska bra att de får ett urval som jag snabbt har gjort

nu kommer jag trolv att jobba mer med den här uppdragsgivaren i början av september och då har jag funderingar på hur jag kan optimera mitt arbetsflöde? en sak jag gjorde igår när jag kom hem var att optimera mina inställningar för JPG i kamera, jag plåtar nästan aldrig jpg så jag har inte brytt mig om de inställningar som avser jpg bilder men nu har jag gjort det, bl a maxat brusreduceringen, ökat färgintensitet samt kontrast eftersom det är justeringar som passar den här typen av bilder men det snabbar ju inte upp flödet blir bara lite snyggare bilder
 

reboot81

Aktiv medlem
Du kan ångra senaste filflytt/kopiering med ⌘+Z.
Håller du inne ⌥ medans du drar en fil så kopieras den, istället för att flyttas. (Gäller endast inom samma disk.
Om ena kameran strejkar så har du ju en "reserv" om du kör med dubbla kameror.

Istället för att kopiera till Dropboxmappen, kanske kopiera bilderna till en mapp som Lightroom bevakar. Denna har du automatisk import, och där kan du ställa in om bilderna skall framkallas med en förinställning. Du kan ju skapa en "safe" förinställning som funkar överlag, lite skärpa, lite kontrast och kanske förminskning av bilden. Sen blir det en export med till Dropboxmappen.
 

martinot

Aktiv medlem
en variant som jag kom på nu när jag skrev var att inte plåta i JPG Large/Fine utan kanske välja en mindre filstorlek, bilderna skall ju ändå bara upp på FB och INSTA så då behövs ju inte max upplösning.
Tänkte precis föreslå det. Tror det kan vara den snabbaste och enklaste lösningen.

Nackdelen med det kan vara att om jag själv sen för egen del vill använda bilderna till något så har jag inte så mkt fil att jobba med. Min kamera Canon 6D kan visserligen skapa både RAW och JPG filer samtidigt men då blir det på samma minneskort SD. min nästa kamera en 5D4 kommer jag att kunna köra RAW på CF kortet och jpg på SD kortet.
Jo, det är ju väldigt mycket mer både säkert och flexiblare med kamerahus som har dubbla minneskortsfack (har det på mina DSLR:er, men saknar det klart på mina spegellösa Fujihus och små M43-kameror).

Eventuellt så kan du kika på att köra någon form av skript som kopierar JPG och CR2 till separata mappar (tror det kan vara en fungerande lösning när du bara kan köra på ett minneskort).
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Kan inte WiFi vara en lösning EyeFi's minneskort och app har jag för mig kan överföra löpande.
Jag har ju wi-fi i kameran redan och jag skulle kunna ha en dator ståendes i samma lokal
Det skulle ju spara tid så tillvida att när fotograferingen är klar ligger bilderna redan i datorn, skall man köra det via Capture One då tro?
Jag brukar köra Capture One men enbart med sladd
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har ju wi-fi i kameran redan och jag skulle kunna ha en dator ståendes i samma lokal
Det skulle ju spara tid så tillvida att när fotograferingen är klar ligger bilderna redan i datorn, skall man köra det via Capture One då tro?
Jag brukar köra Capture One men enbart med sladd
Har inte heller provat teathering utan kabel, men kan ditt wi-fi system få ned bilderna till någon viss mapp kan du ju definiera den som "Hot Folder" i CO. Kanske kan kan CO även hjälpa dig att snabbare hitta skarpa bilder med via "focus mask"
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Såhär hade jag gjort:

Sätt upp en bra accesspunkt eller flera om det behövs. så att du har täckning i hela området och även marginal. Tänkt på att mottagningen påverkas när det kommer folk och idag har alla med sig minst en wifienhet, se bara appelsevent som misslyckades pga för många wifienheter.

Vad händer tex om du råkar tappa mottagningen med kameran ansluter den själva. Liksom om nätet går ner eller kraschar. Du rycker batteriet eller minneskortet mitt under skrivning osv....
Anslut nätverket till en NAS-server tex synologys billiga duger.


Spegla NASEN mot en lokal SSD-disk
Ha en person som hela tiden sitter och renderar du 1:1 previews i tex lightroom och markera ut de som är skarpa och godkända. Det bör du kunna hitta någon assistent som klarar.

När du sedan är klar med fotograferingen bör du har ett mindre urval som du kan kolla snabbt på och välja från de. När du är klar med det så går du tillbaka till ditt fotoställe och assistenten fixar grundjusteringar av RAW-filer och konverterar till JPEG och laddar upp på drobox och du är bredd att börja fotografera.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Såhär hade jag gjort:

Sätt upp en bra accesspunkt eller flera om det behövs. så att du har täckning i hela området och även marginal. Tänkt på att mottagningen påverkas när det kommer folk och idag har alla med sig minst en wifienhet, se bara appelsevent som misslyckades pga för många wifienheter.

Vad händer tex om du råkar tappa mottagningen med kameran ansluter den själva. Liksom om nätet går ner eller kraschar. Du rycker batteriet eller minneskortet mitt under skrivning osv....
Anslut nätverket till en NAS-server tex synologys billiga duger.


Spegla NASEN mot en lokal SSD-disk
Ha en person som hela tiden sitter och renderar du 1:1 previews i tex lightroom och markera ut de som är skarpa och godkända. Det bör du kunna hitta någon assistent som klarar.

När du sedan är klar med fotograferingen bör du har ett mindre urval som du kan kolla snabbt på och välja från de. När du är klar med det så går du tillbaka till ditt fotoställe och assistenten fixar grundjusteringar av RAW-filer och konverterar till JPEG och laddar upp på drobox och du är bredd att börja fotografera.
Ja med en assistent hade det ju blivit en helt annan sak såklart, nu finns det inte ekonomiskt utrymme att ersätta en assistent på dessa uppdrag

Nästa gång jag skall göra ett liknande uppdrag är 2 och 3 sept
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag rekommenderar Photo Mechanic för snabb inläsning av minneskort, PM kan läsa in flera kort samtidigt om du har flera kortläsare. Du kan enkelt redigera den IPTC info som ska vara med i bilderna och att vald data sätts in redan vid inläsningen.

PM är mer eller mindre standard för oss som fotar sport och ska ladda, tagga och skicka upp bilder snabbt.

Du kan välja bilder samtidigt som de minneskort laddas, behöver inte vänta tills inläsningen är klar. När du valt bilder kan du i PM enkelt kopiera valda bilder till t ex en Dropbox mapp, skicka med FTP mm.

http://www.camerabits.com/
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag kör med Eye-Fi kort och en hembyggd EyeFiServer som kontinuerligt skjuter upp minsta jpg-bilder till Flickr.
Mitt ändamål är att tillgängliggöra bilder på döttrarnas fotbollslag så snabbt som möjligt. Bilderna är färskvara.

De får själva kolla bilderna direkt efter match för vidarepublicering på egna fb eller andra konton.

Samma sätt borde funka för dig också.


Petter...
 
ANNONS