Annons

Efterföljare till Nokia 808/1020/930?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Talade idag med tidningen Mobils reporter på IFA-mässan i Berlin. Han sa att Nokia nu endast gör mobiltelefoner som ska fungera som en demonstration av operativsystemet Windows Mobile. Några större ambitioner finns inte för tillfället.
Tror redaktörerna på Mobil faktiskt har helt fel (vilket ju kan vara rätt pinsamt om det stämmer).

Nokia, precis som vårt svenska Ericsson, gör inga konsumentprodukter längre. Detta inkluderar vanliga mobiltelefoner.

Nokias mobilavdelning är såld, och de delar som inte lagts ner, ingår numera i Microsofts "Devices"-divison (som är den helt dominerande tillverkaren av telefoner med Windows Phone/Windows Mobile).

HERE-maps och relaterade karttjänster (gamla Navteq), som var några av de sista resterna på konsumentsidan hos Nokia, har nyligen sålts till ett gäng tyska biltillverkare.

Nokia varken tillverkar eller säljer som sagt några telefoner längre. De säljer dock ut konsulttjänster i design av hårdvara, och licensierar även ut sitt varumärke i vissa fall.

Finns tex kinesiska/taiwanesiska tillverkare som bygger och säljer surfplattor med en licens att klistra på "Nokia" på dom. I fallet som jag sett med Foxconn så kör den mer eller mindre en generisk version av Android (med lite egna ikoner på startskärmen) på en standard Qualcomm-plattform.

Både Ericsson och Nokia har idag fullt fokus på basstationer och annan relaterad infrastruktur.
 
Senast ändrad:

RHelena

Aktiv medlem
Hej Rauni!
Just nu orkar jag inte läsa alla inlägg igen och du har kanske redan svarat på detta, men har du bytt batteri?
Hej Nonno, Det fanns inga som helst tecken på att det skulle handla om batteriproblem så svaret är nej. Har utgått ifrån att det är knappt (ekonomiskt) lönt att skicka i väg mobilen för reparationsförsök, men jag kanske ändrar mig (nu har nödlösningen den halvtrasiga Nokia 808 också lagt av...).
 

RHelena

Aktiv medlem
Tack Magnus, Per och Martin! Ska fundera på diagnos-/reparationsmöjligheten, min N1020 var trots allt inte särskilt gammal. Läget har nu blivit lite"halvakut" då även nödlösningen, den sedan tidigare halvtrasiga Nokia 808 är caput. Och den ska jag absolut inte skicka till reparation då den har några år nacken, display rätt trasig, massa konstigheter sedan tidigare etc.

Hade läst tidigare om att de nya amerikanske ägarna kanske inte skulle släppa spåret med bra kameramobiler, men det verkar av er beskrivning som att det är dags att tänka på annat än Nokia. Kanske får det bli LG G4 eller Panasonic CM1. Den sistnämnda verkar rätt otymplig, men kanske inte värre än N1020 med batterigrepp...
 

martinot

Aktiv medlem
Hade läst tidigare om att de nya amerikanske ägarna kanske inte skulle släppa spåret med bra kameramobiler, men det verkar av er beskrivning som att det är dags att tänka på annat än Nokia. Kanske får det bli LG G4 eller Panasonic CM1. Den sistnämnda verkar rätt otymplig, men kanske inte värre än N1020 med batterigrepp...
Jag trot inte att de, numera Microsoft Mobile (fd Nokia) Mobile Devices), alls tänker släppa det spåret med att ha riktigt bra kameror och bra kameraappar i Lumia-telefonerna. Det är fortfarande ett av kärnvärdena i både deras budgetlurar och deras dyrare telefoner.

Det är nog snarare så att de bättre Android-enheterna ifrån Samsung og LG har förbättrat sig på bildkvalitetssidan, och närmat sig både Lumia och iPhone den sista tiden.

Personligen så väntar jag med spänning på de nya Lumia med Windows 10 som förmodligen kommer i slutet på året. Kommer garanterat något nytt spännande på kamerasidan där!

Har du inte tid att vänta på nya Lumia-telefonerna och behöver ett strakt kameraalternativ innan dess, så tycker jag du skall kika på iPhone 6+, eller de nya modellerna som förmodligen släpps inom någon månad.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Finns tex kinesiska/taiwanesiska tillverkare som bygger och säljer surfplattor med en licens att klistra på "Nokia" på dom.
Men då finns det ju Nokia-telefoner. Såg dem själv i Microsofts monter på IFA i söndags. Och då kan det ju stämma att det inte är samma ambition med Nokia-telefoner längre, utan att det mycket handlar om att det måste finnas någon som gör telefoner med Windows Mobile.
 

martinot

Aktiv medlem
Men då finns det ju Nokia-telefoner.
Avser du de som Nokia licensierar ut sitt varumärke till, så är det inga telefoner som Nokia tillverkar eller säljer. Än så länge så är det dock endast surfplattor som jag sett, även om det ryktats att någon kines skall släppa telefoner under varumärket Nokia.

Detta kan dock inte ske fören tidigast nästa år. Detta då Microsoft har rätten till varumärket "Nokia" på smarta telefoner fram till 2016 års utgång.

Såg dem själv i Microsofts monter på IFA i söndags.
Gamla Nokia Mobile Devices är som sagt numera sålt till Microsoft och omdöpt till Microsoft Mobile.

De sätter sitt nya varumärke "Microsoft" på alla nya telefoner (smart phones) som de tar fram, men har inte döpt om eller klistrat på nya märken på alla tidigare modeller av smart phones som sålts med "Nokia" på.

För att göra det hela ytterligare lite mer komplicerat så säljs även "feature phones" med varumärket Nokia, men ägt av Microsoft (eftersom de som sagt köpt Nokias telefonavdelning) till vissa utvecklingsländer (Indien, bla). Där har Microsoft rätten till varumärket "Nokia" längre än till 2017 (minns inte hur länge på rak arm).

I korthet: Det är alltså samma telefondivison och samma telefoner (om vi talar om vanliga smart phones - som är det som säljs mest här i I-världen), men med nya ägare som inte bytt namn/logo på tidigare släppta modeller.

Hoppas att det klarnar lite nu. :)

Blir ibland lite komplicerat när varumärken och företag säljs... (som tex Volvo och Leica som delas av flera helt olika företag). Med Nokia så blir det dock snart enklare, då det kommer snart bara att stå "Microsoft" på alla telefoner.

Än så länge har de alla dock gemensamt att det heter Lumia (precis som alla Apples telefoner heter iPhone). Har ryktats att Microsoft eventuellt i framtiden tänkt att även släppa nya modeller under varumärket Surface, men inget som är några officiella planer än.
 

martinot

Aktiv medlem
Här kan man för övrigt enkelt se alla Microsofts (fd Nokias) Lumia-telefoner:

http://www.microsoft.com/sv-se/mobile/produkter/lumia/#

Äldre modeller har fortfarande "Nokia" som tillverkare på framsidan, men på de nyare modellerna så står det "Microsoft" som tillverkare på framsidan.

Vill man inte krångla till det så kan man som sagt tänka på "Lumia" i första hand. Allt annat lika.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Hur går tankarna hos er som sitter med en 1020, eller t o m en 808?

Mina tre senaste telefoner har varit Nokia N8/Nokia 808/Nokia Lumia 1020. Alla valda pga kameran. Jag känner att jag kan behålla 1020:an ett tag till men efter att Symbian dog och WP känns allt annat än glödhett på mobilsidan inser jag att jag kanske kommer behöva släppa Nokia & WP så småningom, om inget oväntat händer.

Men jag hittar inget jättekul på marknaden. Inga kameracentrerade telefoner (utom CM1 då), ingen Xenon eller feta sensorer. Huawei P9 lät intressant med sina dubbla kameror, varav en dedikerad för monokromt, och samarbete med Leica. Men recensionerna antyder att det inte är fråga om någon sensationell kamera; "The Leica-branded dual-camera module does not take mobile photography to the next level but produces image quality that is close to the best current conventional smartphone cameras in most shooting situations" (dpreview).

Jag trivs dessutom med storleken på min 1020. Alla telefoner är ju gigantiska numera, utom möjligen Iphone och någon kompakt variant från Sony.

Vad finns det att se fram emot? Vilken blir din nästa telefon?
 

martinot

Aktiv medlem
Har sedan ett halvår ersatt min trotjänare 1020 med en 950XL. Inte riktigt lika bra blixtlösning som Xenon-blixten i 1020, men annars så är den bra.

Dock inte klart bättre än 1020 (optiskt så tycker jag 1020 är något bättre i vissa fall, och mindre känslig för flare, men hastighetsmässigt så är 950 snabbare i hantering när man skall fota), så om den fungerar som telefon i övrigt så skulle jag inte uppgraderat för kamerans skull. Du har redan ibland det bästa på marknaden.

Tycker annars att de senaste iPhone-modellerna kommit en bra bit ikapp, och tar riktigt bra bilder numera. Så vill du byta till en telefon med bättre appstöd, men ändå bra foto, så skulle jag nog kikat på de.

Även Samsungs Galaxy S6/S7 är ett stort steg framåt på foto jämfört med deras tidigare modeller (som jag inte alls var imponerad av). Även de riktigt bra numera.

Vill du fortsätta med Lumia, men inte ha fullt lika stor telefon som min 950XL, så är det precis samma välpresterande kameramodul och kamerapaket i den mindre 950. Bildstabilisering i bägge (till skillnad ifrån en del andra tillverkare som Apple som ofta sparar det bästa i kameraväg till de största modellerna).
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har Lumia 950 (hade 1020 förut som jag tappade i gatan) och jag är nöjd.

Som telefon är den bättre än 1020. Kameran kanske inte är lika avancerad som 1020 men funkar väldigt bra.

För den som gillar olika former av appar är det dock tämligen trist, finns nästan inget utbud alls.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag är ingen app-fanatiker, men stör mig onekligen på alla appar som endast görs för iOS och Android. Hade jag varit övertygad om att WP10 var framtiden (eller åtminstone kommer överleva på nuvarande nivå) hade en Lumia 950 legat nära till hands. Men eftersom jag inte byter telefon i onödan vågar jag inte riktigt satsa på Windows phone just nu. Blir nog att jag behåller min 1020 till dess att man tydligare kan se om WP har någon framtid att tala om. Förhoppningsvis dyker det upp någon ny telefon med riktigt vass kamera under tiden jag väntar.
 

Hankki

Aktiv medlem
Har 1020 idag och hade 920 tidigare och gillar verkligen windows phone. 920 var bekvämare att hålla i men batteritiden var urdålig. Android och jag går inte ihop, vet inte om felet sitter i mitt huvud eller i android men det finns ingen logik där, och windows tror jag inte det blir igen pga apparna. Det lutar åt iphone nästa gång, SE modellen är verkligen intressant men den kunde vara lite större och 6s är lite för stor. Vilket i-lands problem man lider av :)
 

martinot

Aktiv medlem
Har 1020 idag och hade 920 tidigare och gillar verkligen windows phone. 920 var bekvämare att hålla i men batteritiden var urdålig. Android och jag går inte ihop, vet inte om felet sitter i mitt huvud eller i android men det finns ingen logik där, och windows tror jag inte det blir igen pga apparna. Det lutar åt iphone nästa gång, SE modellen är verkligen intressant men den kunde vara lite större och 6s är lite för stor. Vilket i-lands problem man lider av :)
Ja, apputbudet är som alltid en stor nackdel om man inte kör Android eller iOS. Jag byter telefon hyfsat ofta, så fortsätter på Windows tills vidare (har en iPhone som andra/extra-telefon, och två iPads - som täcker appbrister till en stor del).

Blir det sämre med Windows Mobile framåt, eller om det är någon app jag måste ha, så blir det 100% iOS för min del vid nästa telefonköp.

Är inte heller överens med Android (köpte dock senast en Galaxy S6 till min dotter som är van). Dessutom irriterande att Android är olika i tex Sony och Samsungs telefoner (tom dottern har klagat på att inte hitta i inställningar i sin S6 som skiljer sig ifrån hennes gamla Experia).

iOS är lite konservativt och trist i förhållande till Windows Phone/Mobile, men det fungerar annars OK för mig. Synd att iOS inte har lika informativ hemskärm som Windows (gillar verkligen den istället för bara "dumma" ikoner). Android kan ju delvis få till något liknande med widgets (dock inte lika enkelt).

Tycker inte heller om att många Android-telefoner inte uppdateras i systemen under någon längre tid (var jag av någon anledning tvungen att välja Android så skulle det för min del bli en telefon ifrån Googles egna Nexuslinje).

Hoppas att Apple får tummen ur och uppdaterar gränssnittet iOS "desktopen" (inte bara snyggare färger eller nya ikoner), och/eller att Windows på något sätt överlever.

Jo, det är verkligen lite av ett i-lands/lyxproblem. :)
 

Clevinger

Aktiv medlem
Hm, kanske inte ska utesluta en 950 i alla fall. Ni som har bytt från 1020 till 950; vad skulle ni säga är de största för- respektive nackdelarna avseende dels kameran, dels telefonen i övrigt (inklusive WP 8.1 vs. WP 10)?
 

AFJ

Aktiv medlem
Hm, kanske inte ska utesluta en 950 i alla fall. Ni som har bytt från 1020 till 950; vad skulle ni säga är de största för- respektive nackdelarna avseende dels kameran, dels telefonen i övrigt (inklusive WP 8.1 vs. WP 10)?
Jag upplever operativet som stabilare och lite rappare på WP 10.

Kameran på 1020 är väl lilte mer avancerad men jag använder bara mobilkameran till "snaps" och fotar nu i JPG. Då tycker jag faktiskt att bilderna från 950 blir bättre än från 1020.
 

martinot

Aktiv medlem
Hm, kanske inte ska utesluta en 950 i alla fall. Ni som har bytt från 1020 till 950; vad skulle ni säga är de största för- respektive nackdelarna avseende dels kameran, dels telefonen i övrigt (inklusive WP 8.1 vs. WP 10)?
Saknar riktig blixt i 950. I övrigt så föredrar jag att fotografera med den i de flesta fallen. Generellt så får jag bättre bilder (om man räknar bort blixtbilder) med 950.

Tycker att WP10 mest är en fördel. Betydligt enklare att ställa in och att hantera systemet i kameran.

Nackdelen är att byggkvaliteten är mycket sämre/lägre. Inte alls i klass med 1020, eller andra kvalitetstelefoner ifrån Nokia-tiden. Mer i klass med Samsungs plastigare telefoner. En billig knakande plastkänsla som inte alls fanns innan (gillade Nokias gedigna plastbyggen). Tråkigare design och mindre färgval (svar och vitt).

Har till en del fixat detta genom att byta baksidan på telefonen (köpte denna ifrån Dustin som är riktigt trevlig och i snyggt läder: https://www.dustinhome.se/product/5010895727/leather-back-cover-microsoft-lumia-950xl---cognac).

Sedan så tycker jag att framförallt ljudet i högtalaren (både telefoni och musik) blivit klart sämre.

Tar man fördelarna så gillar jag expansionsmöjligheterna. Dels USB 3.0 och USB C (kan plugga in dockningsstation och princip använda telefonen som en dator, likt ChromeBox), dels så kan man expandera minnet med micro-SD-kort (satt in 64GB-kort), och dels så finns den att få med dubbla SIM-kort (har ett för jobbet, och ett för privat - tidigare släpade jag alltid på minst två telefoner).

Nu fungerar äntligen BT-tangentbord till telefonen (perfekt när man skriver långa SMS eller annat textintensivt). Köpte även detta smidiga USB-minne som är klockrent för att flytta filer: https://www.dustinhome.se/product/5010876053/datatraveler-microduo-3c

Gillar att många appar både finns till mobilen och för datorn/plattan (om alla kör Windows 10). Du kan synka apparna och dess data fint emellan alla enheter med Windows 10. Tacke vare dessa UWA (universal windows apps) så har det faktiskt dykt upp några nya bra appar till telefonen. Tex Telias Play+ tjänst kör jag samma app på telefonen, som på TV:en (med HTPC), och på min platta (Surface Pro). Gällande appar som kostar pengar så räcker det oftast med dessa UWA att köpa de endast en gång, sedan kan du köra de på alla enheter med Windows 10 (oftast upp till 6-10 stycken).

Ungefär som om när man köper appar till iOS och kan köra både på iPhone och iPad (fast nu kan du även köra de på din vanliga PC tack vare UWA - saknar ibland detta gällande vissa iOS-appar som jag gärna hade kört på min MacBook Pro).
 

Clevinger

Aktiv medlem
Nackdelen är att byggkvaliteten är mycket sämre/lägre. Inte alls i klass med 1020, eller andra kvalitetstelefoner ifrån Nokia-tiden. Mer i klass med Samsungs plastigare telefoner. En billig knakande plastkänsla som inte alls fanns innan (gillade Nokias gedigna plastbyggen). Tråkigare design och mindre färgval (svar och vitt).
Jag gick faktiskt förbi en butik igår och klämde på en Lumia 950, och fick just det intrycket, tråkigare inte alls lika gedigen. Blev inte alls sugen faktiskt.

Tack för ett utförligt svar!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gick faktiskt förbi en butik igår och klämde på en Lumia 950, och fick just det intrycket, tråkigare inte alls lika gedigen. Blev inte alls sugen faktiskt.

Tack för ett utförligt svar!
Jag kan hålla med om att den inte känns lika gedigen som 1020 men å andra sida tycker jag den känns smidigare och lättare så det är inte bara negativt. Skärm och ljud tycker jag är toppklass. Nu har jag inte min gamal 1020 kvar för exakt jämförelse men det är så jag upplever det i alla fall.

Har man en fungerande 1020 kanske det inte finns något skäl att uppgradera men för alla andra Windows phone användare så är 950 ett bra val.
 
ANNONS