Annons

Lightroom och kameraprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
För vissa kameror har Lightroom olika färgprofiler, som vanligen efterliknar olika jpg-program som finns i kameran.
Vad är det som bestämmer vilka profiler de kan ha till en kamera?

Jag menar, vilka färger en bild får bestäms väl antagligen dels av kamerans hårdvara, dels hur man sedan jpg-tolkar det kameran spottar ur sig, vare sig det görs i kameran eller i en annan programvara. Så jag kan tänka mig att man inte kan få vilken färgprofil som helst till vilken kamera som helst. Och kunde man det skulle det vara så stor poäng att prata om "Canon-färgerna" och liknande.

Å andra sidan: Fujis profil Classic Chrome kom till X100T, vill jag minnas. Den finns också i Lightroom för X100T, och jag antar att det är Adobes emulering efter bästa förmåga av Fujis profil. Men man kan inte - eller kunde inte ganska nyss - välja Classic Chrome i Lightroom till filer från X100S, som har i allt väsentligt samma sensor. Så där skulle jag inte tro att det är någon begränsning i raw-filen som gör att man inte kan få Classic Chrome.
Det tyder, tycker jag, på någon sorts överenskommelse mellan Adobe och Fuji.
Men vad vet jag.

Vet ni?

Om frågan alls är begripligt formulerad.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!
För vissa kameror har Lightroom olika färgprofiler, som vanligen efterliknar olika jpg-program som finns i kameran.
Vad är det som bestämmer vilka profiler de kan ha till en kamera?

Jag menar, vilka färger en bild får bestäms väl antagligen dels av kamerans hårdvara, dels hur man sedan jpg-tolkar det kameran spottar ur sig, vare sig det görs i kameran eller i en annan programvara. Så jag kan tänka mig att man inte kan få vilken färgprofil som helst till vilken kamera som helst. Och kunde man det skulle det vara så stor poäng att prata om "Canon-färgerna" och liknande.

Å andra sidan: Fujis profil Classic Chrome kom till X100T, vill jag minnas. Den finns också i Lightroom för X100T, och jag antar att det är Adobes emulering efter bästa förmåga av Fujis profil. Men man kan inte - eller kunde inte ganska nyss - välja Classic Chrome i Lightroom till filer från X100S, som har i allt väsentligt samma sensor. Så där skulle jag inte tro att det är någon begränsning i raw-filen som gör att man inte kan få Classic Chrome.
Det tyder, tycker jag, på någon sorts överenskommelse mellan Adobe och Fuji.
Men vad vet jag.

Vet ni?

Om frågan alls är begripligt formulerad.
Med Color checker passport från X-rite kan du skapa profiler för just din kamera. Det är först och främst till för att ge så korrekta färger, kontrast mm. från just din kamera och i ett visst ljus.
QP card gör samma sak.

De kameraprofiler som sedan också skall efterapa en en jpg ur kameran för också en del andra saker. Den ger instruktioner till andra moduler i LR för att ändra färg, skärpa, mättnad konstrast eller vad som nu krävs.

LR har en bra profiler som efterliknar den uppskattade Acros svartvita bilden som finns som stil i kameran i jpg.
Där ser man att de ställer om värdena i B&W channelmixer ganska ordentligt.
Jag har tagit ut de värdena och sedan gjort en preset för min Canon. Som då har min egen kameraprofil som utgångspunkt och sedan en preset ovanpå det.

Så här ser det ut om man fotar med en X-PRO2 och lägger på kameraprofilen som LR skapat.
Bild 1.
Min egen profil och preset ger ett liknande resultat.
Bild 2.

Så detta är inget recept adobe eller några andra får från Canon.

Det finns också nu bra profiler för Capture One Pro vers. 9 att ladda ner. De är också skapade av användare och inte av Phase One. De är väldigt bra.
https://www.dropbox.com/sh/nmvmmlkab96yn1k/AACWp6VIQmmnPNgwdP0yeBJna?dl=0
 

Bilagor

ANNONS