Annons

Val av laminering

Produkter
(logga in för att koppla)

80-Åsa

Medlem
Hej

Jag gillar inte att ha glas på tavlor. Därför vill jag laminera bilderna. Och det är rätt dyrt att låta t ex Crimson göra det och jag vill därför göra det själv. Jag har letat massor på nätet men inte fått något bra svar. Jag säljer bilderna så det måste bli bra kvalitet som både blir snygga och håller länge. Det får inte bli plastigt.

Vad ska jag använda för maskin, spelar det någon roll om det är en dyr eller billig maskin. Jag tar gärna emot tips.

Vad ska jag använda för lamineringspapper?

Finns det någon skyddssprej eller liknande man kan använda istället?

Hur gör man med Fine Art papper, dessa vill man ju gärna inte förstöra känslan av med laminat.

Väldigt tacksam för hjälp.

Hälsningar
Åsa
 

28704

Avslutat medlemskap
Hej

Jag gillar inte att ha glas på tavlor. Därför vill jag laminera bilderna. Och det är rätt dyrt att låta t ex Crimson göra det och jag vill därför göra det själv. Jag har letat massor på nätet men inte fått något bra svar. Jag säljer bilderna så det måste bli bra kvalitet som både blir snygga och håller länge. Det får inte bli plastigt.

Vad ska jag använda för maskin, spelar det någon roll om det är en dyr eller billig maskin. Jag tar gärna emot tips.

Vad ska jag använda för lamineringspapper?

Finns det någon skyddssprej eller liknande man kan använda istället?

Hur gör man med Fine Art papper, dessa vill man ju gärna inte förstöra känslan av med laminat.

Väldigt tacksam för hjälp.

Hälsningar
Åsa
När man laminerar kan man välja mellan varmlaminering eller kallaminering. Billigast och enklast är kallaminering. Principen är dock densamma, man har en folie som värms på med en värmelaminator/ värmepress eller trycks på bilden med en kallaminator och på så sätt förseglar man och skyddar bilden. Laminering är vanligt bland porträttfotografer som vill ha bilder utan glas men ändå ett skydd. "Fine Art" papper är ett litet luddigt begrepp men om du syftar på papper med gräng så lämpar sig oftast dessa papper inte för laminering utan bäst är papper med slät yta. En del papperstillverkare skriver i produktbladet om det lämpar sig för varm och kallaminering eller ingen laminering alls.

Med vänlig hälsning,

Marco
 

matissen

Aktiv medlem
Du bör nog varmlaminera dina bilder isåfall. Kallaminering blir sällan lika bra då det ofta fastnar små luftbubblor mellan laminat och bild. Sedan finns det flera typer av varmlaminat med olika ytor (matt, blank, pärl etc) att välja bland.

Det finns även sprayer från bland annat Hahnemüle som du kan spraya din print med för skydd.
 

28704

Avslutat medlemskap
Du bör nog varmlaminera dina bilder isåfall. Kallaminering blir sällan lika bra då det ofta fastnar små luftbubblor mellan laminat och bild. Sedan finns det flera typer av varmlaminat med olika ytor (matt, blank, pärl etc) att välja bland.

Det finns även sprayer från bland annat Hahnemüle som du kan spraya din print med för skydd.
Har bara använt vaccumpress för varmlaminat och manuell rullaminator för kallaminat. Min erfarenhet är att vaccumpress tar stor plats, mycket dyrare och risk för färgskiftningar pga. av hög temperatur men fördelen med varmpress är att man kan välja fler sorters papper för laminering. Kallaminator är flexiblare än min vaccumpress då jag kan laminera större bilder. Förra veckan monterade jag en 120cm lång panorama på kartong. Använder numer aldrig vaccumpressen, kör enbart min kallaminator för montering, laminering och plexiglasmontering. Något problem med luftbubblor har jag aldrig upplevt, som sagt det gäller att noggrant anpassa material/ laminat med papper och ha rätt tryck på rullarna.
 
ANNONS