Annons

natt stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
mitt första försök på vintergatan (och ja det blåste så trädet fick skakoskärpa) men blir osäker om det är början/ en del på den och den borde då fortsätta uppåt. Det var inte optimalt där jag stog tyvärr men ville testa innan jag ger mig ut i mörker.
Har försökt läsa mig till hur och vart jag hittar stråket på olika tider året så jag stog i den riktningen (tror jag) men nån som är bättre kan säkert se på de stjärnor som är med. Sökte efter orion, sirius och var det Vega
Har lite undran över redigeringen också
hur gör jag för att inte "tappa" info när jag öppnar raw filen i program som inte stöder min ändelse RAF har nikons capture NX-D på macen nu med fler redigeringsmöjligheter än Element 14 som är lite för enkel
 

Bilagor

reboot81

Aktiv medlem
mitt första försök på vintergatan (och ja det blåste så trädet fick skakoskärpa) men blir osäker om det är början/ en del på den och den borde då fortsätta uppåt. Det var inte optimalt där jag stog tyvärr men ville testa innan jag ger mig ut i mörker.
Har försökt läsa mig till hur och vart jag hittar stråket på olika tider året så jag stog i den riktningen (tror jag) men nån som är bättre kan säkert se på de stjärnor som är med. Sökte efter orion, sirius och var det Vega
Har lite undran över redigeringen också
hur gör jag för att inte "tappa" info när jag öppnar raw filen i program som inte stöder min ändelse RAF har nikons capture NX-D på macen nu med fler redigeringsmöjligheter än Element 14 som är lite för enkel
Trädet blir oskarpt pga rörelse, inte pga att du höll (skakade) kameran ostadigt.
Syftar du på bildinfo?
 

niniz

Aktiv medlem
Trädet blir oskarpt pga rörelse, inte pga att du höll (skakade) kameran ostadigt.
Syftar du på bildinfo?
ja det blåste så trädet rörde sig så det ser ut som oskärpa men ville skriva det inom parentes för det är inte poängen med inlägget utan

frågor är har jag lyckats få en del av vintergatan? ja jag är osäker trots vad jag ser på min bild, Såg svagt som grå dimpuff på himlen i allt svart

sedan redigeringstips när jag inte har raw ändelse som stöds men inte vill köpa dyrt program om någon har förslag som fungerar enkelt
 

Fredrik183

Aktiv medlem
frågor är har jag lyckats få en del av vintergatan?

sedan redigeringstips när jag inte har raw ändelse som stöds men inte vill köpa dyrt program om någon har förslag som fungerar enkelt
Ja det är en del av Vintergatan du har med på bilden, fullträff kan man säga :) Den brukar synas bättre för kameran än för ögat, som på din bild.

Antar att det är en .jpg-bild du har då du inte har den i RAW. Ett bra och kraftfullt program för detta är den fria programvaran Gimp, helt gratis att använda på alla sätt. Googlar du och hittar tutorials för hur Vintergatan kan redigeras i Lightroom eller Photoshop så är tipsen ofta ganska rättframma att också tillämpa i Gimp. Redigeringsproceduren är densamma för jpg som RAW. Dock kan man i början innan man lärt sig hitta i Gimp få leta runt efter verktyg och funktioner (för övrigt det samma i de andra programmen). Många bra verktyg, filter etc finns som plug-ins eller som script (även en del photoshopplugins går att köra i Gimp). Hur och var man installerar dessa får du googla dig fram till hur man gör, det ryms inte i ett foruminlägg här.

Lycka till med din Vintergatsbild!
 

lonian

Aktiv medlem
Ett litet tips är att dra hem programmet stellarium som är gratis.
Där kan du se vart allt på stjärnhimlen befinner sig vid en viss tid. Bara spola tiden fram och tillbaka och planera fototillfället :)
 

niniz

Aktiv medlem
Ja det är en del av Vintergatan du har med på bilden, fullträff kan man säga :) Den brukar synas bättre för kameran än för ögat, som på din bild.

Antar att det är en .jpg-bild du har då du inte har den i RAW.

Lycka till med din Vintergatsbild!
tack jo jag jobbar vidare med min natthimmelslycka :) och få till det bra.
Tack för ditt tips men laddade ner silkyPix och börjar där. Jag har RAW bilder också men just denna jag la ut är bara en usel kopia för att visa
 

MW71

Aktiv medlem
Ser tyvärr ingen bild, men mina erfarenheter säger att om du inte ser vintergatan med blotta ögat, så är det ingen större mening att fota heller. Det blir så mycket bättre bilder om du är på en plats som är så mörk att du utan problem kan lokalisera Vintergatan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Viktigaste i Astroscapefotografering är att hitta totalmörker och fota åt den riktningen, helst med fin förgrund. Just nu är den mer kontrastrika delen av vintergatan år S-SV vid 23-tiden.
Du hittar mer inspiration från Sverige, och resten av världen i gruppen Astroscape på Facebook.

/stefan
 

niniz

Aktiv medlem
Viktigaste i Astroscapefotografering är att hitta totalmörker och fota åt den riktningen, helst med fin förgrund. Just nu är den mer kontrastrika delen av vintergatan år S-SV vid 23-tiden.
Du hittar mer inspiration från Sverige, och resten av världen i gruppen Astroscape på Facebook.

/stefan
tack för info,ska besöka sidan, fotot är taget åt s-sv hållet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
hoppas det är ok att jag flikar in med en fråga.
Finns det någon app som man kan starta ute i fält för att se i vilken riktning man ska vända kameran åt för att fånga vintergatan?
 

niniz

Aktiv medlem
hoppas det är ok att jag flikar in med en fråga.
Finns det någon app som man kan starta ute i fält för att se i vilken riktning man ska vända kameran åt för att fånga vintergatan?
bra fråga för mig som är nybörjare också, så det går bra :)

jag tänker lite som så att jag lyckades bara få en del så riktningen borde varit ( för mig) mer åt öst från riktningen bilden togs alt stående kamera ( men mitt fäste på stativet går inte rikta), bara på mitt mindre men det är för klent för sånt här.
Tror då att jag borde stått mer väst och ha kameran riktad syväst mot öst?
Sedan måste jag fila på det tekniska också :D
 

andreassofus

Aktiv medlem
Photopills, Stellarium, Starwalk mfl. Men ute i fält bör du se Vintergatan!
tack. jag tycker aldrig jag har sett en sådär jättetydlig vintergata när jag varit ute. Visst har man sett litegrann kanske men inte så extremt som många bilder visar upp. men är kanske på fel plats vid fel tillfälle :)
 

niniz

Aktiv medlem
tack. jag tycker aldrig jag har sett en sådär jättetydlig vintergata när jag varit ute. Visst har man sett litegrann kanske men inte så extremt som många bilder visar upp. men är kanske på fel plats vid fel tillfälle :)
precis så tyckte jag med därför jag blev osäker. Lite åt dimgrå hållet mer än svart som i övrigt man ser på himlen

Tydligen syns bäst just nu vid 23 tiden åt S-SV
 
ANNONS