Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resekamera som ger wow

Produkter
(logga in för att koppla)

91an

Aktiv medlem
Så det verkar som att min fru kommer att bötja undra varför jag måste köpa en ny kamera för 12000 kr för att jag är lat...vad svarar man på det...
För att det är så kul att köpa något nytt! Det är lite av grejen när man kommer på något man behöver och sen ger sig ut och leta, söka på forum etc, vända på argumenten för och emot olika alternativ för att sedan slå till då man hittat rätt. Liksom motsatsen, tänker då på min hustru, handla något man inte tänkt igenom, men det var ju rea och väldigt billigt...
Kort sagt, vi brukar använda samma argument till varann på frågan varför vi handlar så - "för att jag vill".
 

smislo

Aktiv medlem
SONY A6000 kan du köpa för 4000:- idag... två objektiv, 16-50 och 55-200 för 3000:- och du har fint resekit... huset är MVG medan linsen svagt G... men du har lätt kit som kan ta bra bilder... så länge du håller din motiv i mitten blir de riktig skärpa bilder...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
SONY A6000 kan du köpa för 4000:- idag... två objektiv, 16-50 och 55-200 för 3000:- och du har fint resekit... huset är MVG medan linsen svagt G... men du har lätt kit som kan ta bra bilder... så länge du håller din motiv i mitten blir de riktig skärpa bilder...
Haken är den att 16-50 är medioker - bland de minst skarpa normalzoomarna på marknaden. Skall man ta ett steg upp kliver prislappen upp rejält och även då verkar Sony 16-70/4 inte matcha Fujis billigare 18-55 som d u är ljusstarkare på vidvinkelsidan. Sony bjuder på lågt pris på kameran för att ta igen det på objektiven. Sony 55-200 kanske är i paritet med Fuji 50-230 men nästa steg upp hos Fuji 55-200 är mycket billigare än nästa steg upp hos Sony som i o f s har f/4.
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag har en Nikon DSLR och en Sony Rx100 (v1). Har aldrig testat Fuji:s system-kameror men har provat Panasonic GM1 vilken jag tycker hade en överaskande bra kvalitetskänsla (mycket bättre än RX100).

Dock har RX100 fungerat som en mycket bra kompromiss för mig. Hantering och bildkvalitet är tillräckligt bra för att få till ett resultat som duger för förstoringar att sätta upp på väggen hemma. Dock finns det ju vissa saker som inte går att göra, ett 50mm/1.8 på Nikon-kameran ger ju helt andra möjligheter.

Det viktigaste när jag reser är dock en kamera som går ner i en byx-ficka. För mig är det skillnaden mellan att kameran kommer med eller lämnas på hotellrummet. Den dag kameran i mobilen blir lika bra som RX100 så kanske systemkameran återigen kan bli ett förstahandsval att resa med.
 

professorb

Aktiv medlem
Det verkar som trådskaparen vill ha snabb tillgång till kameran när den hänger med. Då är i princip alla spegellösa och kompaktkameror värdelösa. De bygger på att skärmen är igång och med den igång går batteriet slut på ingen tid. En DSLR kan vara igång flera dagar utan att batteriet dör då den den drar mycket lite ström och sparkar igång direkt när man trycker på avtryckaren.

Skall kameran vara redo att ta bilder direkt när man lyfter upp den hade jag tittat på en liten kompakt DSLR som Nikon D5500 med ett 18-55VR. Den väger inte mer än ett Fuji-system och har lika stor sensor. Med en 35/1.8 får man ett riktigt kompakt system och ljusstyrka också.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det verkar som trådskaparen vill ha snabb tillgång till kameran när den hänger med. Då är i princip alla spegellösa och kompaktkameror värdelösa. De bygger på att skärmen är igång och med den igång går batteriet slut på ingen tid. En DSLR kan vara igång flera dagar utan att batteriet dör då den den drar mycket lite ström och sparkar igång direkt när man trycker på avtryckaren.

Skall kameran vara redo att ta bilder direkt när man lyfter upp den hade jag tittat på en liten kompakt DSLR som Nikon D5500 med ett 18-55VR. Den väger inte mer än ett Fuji-system och har lika stor sensor. Med en 35/1.8 får man ett riktigt kompakt system och ljusstyrka också.
Så illa är det inte med uppstartstiden. Man kan ju sätta på den då man lyfter upp den om det är så bråttom.

Sedan detta med vikt. Dessa spegellösa är inte besvärande att bära på så några gram hit eller dit spelar mindre roll. Däremot skiljer yttermåtten till de spegellösas fördel vilket avgör vad de kan bäras i. I vissa fall funkar en större jackficka och i annat fall en minimal kameraväska och här är en skillnad även mot mindre DSLR. Dessa bygger ut mellan 42 och 46mm för Canon resp Nikon mot 18mm för Fuji och Sony från sensorn (registeravstånd). Det innebär att kamerorna kan vara mer än 2cm tunnare p g a kortare registeravstånd till att börja med.
 

Googleye

Aktiv medlem
Det verkar som trådskaparen vill ha snabb tillgång till kameran när den hänger med. Då är i princip alla spegellösa och kompaktkameror värdelösa. De bygger på att skärmen är igång och med den igång går batteriet slut på ingen tid. En DSLR kan vara igång flera dagar utan att batteriet dör då den den drar mycket lite ström och sparkar igång direkt när man trycker på avtryckaren.

Skall kameran vara redo att ta bilder direkt när man lyfter upp den hade jag tittat på en liten kompakt DSLR som Nikon D5500 med ett 18-55VR. Den väger inte mer än ett Fuji-system och har lika stor sensor. Med en 35/1.8 får man ett riktigt kompakt system och ljusstyrka också.
Vet inte hur andra fungerar men med Fuji kan du släcka skärm och sökare, som går igång direkt när du sätter ögat mot den. Så kör jag när jag bara promenerar runt med kameran och upplever att det sparar en del batteri.

Men självklart är det fortfarande stor skillnad, jag klarar 8-900 bilder över flera dagar med min Nikon medan fujin inte ens når hälften. Det innebär att man måste bära med minst ett extra batteri för att klara en hel dag, värt att tänka på när TS räknar vikt i gram.
 

Orta

Aktiv medlem
Nu överdriver du skillnaden genom att sätta dit småbilds-35:an istället för DX-objektivet.

http://camerasize.com/compact/#520.498,580.333,ha,t
Slängde in lite annat för att jämföra.

http://camerasize.com/compact/#520.498,580.333,570.30,167.5,633.409,ha,t

Vad som är bäst beror på kraven på budget och formatet. Går man runt utan väska är storleken än viktigare än om man bara vill minska semesterpackningen eller kunna bära runt på mindre väska.

Fuji-kombon tar mycket mindre utrymme i väskan än en motsvarande DSLR, men ska den med i jackfickan behövs ytterligare ett steg ner.
Panasonic GM5 + 20/1,7 är mycket rimligare att få med då.

Slängde också in min nuvarande Olympus E-M10 mk2 + 14-42 EZ som nätt och jämnt kan bäras i jackfickan på sommarjacka/munkjacka utan att kännas alltför obekväm. Min tidigare semesterkombo GF3+14/2,5 (i.a.f. för gatufoto, nu backupkamera) var ytterligare några steg mindre, men kamerahuset saknade tillräckligt med knappar och vred och var därmed långsam att arbeta med, trots snabb uppstart.

m4/3 är svårslaget om man vill ha systemkamera som ska få plats i jackficka. I liten väska finns mycket mer möjligheter.
 

GinTonic

Medlem
Jisses vad svårt det blir. Att det ska vara så svårt att hitta en kamera som funkar och som känns som en uppgradering och inte bara en massa kompromisser.

Efter ha läst alla kommentarer och goda råd så funderade jag lite på hur jag använder min kamera och när jag tänker på det så har jag den alltid i handen när jag är ute på mina långa promenader, redo att ta en bild inom 0,5 sek på något som fångar mitt intresse. Jag brukar väldigt sällan planera mitt fotograferande, utan det är alltid så att jag bränner av några rutor och sen direkt tar bort det som inte blev som jag tänkt mig.

"Wow"-kvalitet är viktigt samtidigt som det inte ska ta 3 sek att sikta och ta en bild.

Bärbarheten utesluter troligtvis alla dagens DSLR även om en del är mycket mindre än min gamla D300, Att byta ut den mot något som är lite mindre kommer inte innebära att kameran följer med.

Kollade igenom min hårddisk idag och insåg att D300:an följde med till italien i nov 2014 senast, till Madrid i somras blev det bara iphonen och det fanns massor av kul att plåta som nu endast finns i mobilen. Lite trist...

Under 2015 var jag både i England och Santa Fe, Dallas, Denver samt NY och det var bara iphone som hängde med. En kamera som inte hänger med är väl inte det bästa...

Egentligen vill jag ha in D300, men i ett format som gör att den får plats i byxfickan.

Är det en GX80 som är mest bärbar eller ska man kompromissa lite och välja en XT10?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Många tips på din fråga

Det är inte lätt när det finns så många bra kameror att välja mellan, men söker du bästa bildkvalitet i litet format så är Fuji oslagbar. Deras optik är absolut topp och om du inte vill lägga (för) mycket tid på efterbehandling så är Fujis jpeg direkt ur kameran så är någon av deras modeller din Wowkamera. Jag har kört med Canon i många herrans år fram till 5D mk II, men för 3 år sedan fastnade jag för Fuji x pro 1 som för några månader sedan blev till en x pro 2. Zoomarna har fått ge vika för fasta objektiv (18, 35 och 60) och jag kommer inte att gå tillbaka till DSLR av någon sort. X pro 2 med ett 35 mm är lagom stort paket för resa. Dyr, javisst men man får vad man betalar för.
 

PMD

Aktiv medlem
Minska sökrymden

Jag tror att du kanske ska börja med att bestämma dig för om du vill ha en liten systemkamera eller en kamera med fast monterat objektiv. En systemkamera (t.ex. en m4/3) är flexiblare, men risken är att du börjar samla på dig objektiv och slutar med en mini-version av ditt nuvarande system. Förvisso mindre och lättare att bära omkring, men en väska lär behövas.

"Kompaktkameror" (med vilket oftast menas kameror med fast monterat objektiv) finns i många storlekar och former, från småbildsformat (Sony RX1) till superzoomar med mycket liten sensor (t.ex. Nikon P900). Den senare kategorin brukar förvisso inte vara direkt fickvänlig, men är å andra sidan mycket flexibel (inom dess begränsning).

Jag själv har har förlikat mig med att bära en väska och har därför ett m4/3-system för resor. Det blir ändå en så pass mycket mindre och lättare väska jämfört med ett tjockkamerasystem att jag står ut med att inte få plats med kameran (eller snarare kamera och alla objektiven) i en ficka.
 

martinot

Aktiv medlem
Efter en lite research så har jag plockat ihop följande:
Fuji X-E2(2015) + Fujino 35/1.4R = 9000 kr (540gr)
Fuji X100T(2014) = 11500 kr (440 gr)
Fuji XT-1(2014) + Fujino 35/1.4R eller 18-135 = 16000-18500 kr (640-940 gr)
Fuji XT10 (2016) + Fujino 35/1.4R eller 18-135 = 12000-14500 kr (520-820 gr)
Panasonic LX100(2014) zoom 24-75 6000 kr (350 gr)
Panasonic GX80 (2016) + Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 = 12000 kr (600 gr)
Panasonic GM5 (2015) + G Vario 12-32 (2015) = 4000 kr (300gr?)
Canon EOS M3 (2015) + Canon EF-M 22/2 = 6500 kr (460 gr)

Sammanfattningsvis kan man säga att en Fuji kostar 9000-12000 kr med en bra single lens, en Panasonice hamnar på 4000 - 12000 kr där lägre summan givetvis handlar om objektivets kvalitet. Canon hänger med på ett hörn med sin EOS M3 för 6500 kr.

Så för mellan 4000 - 12 000 kr får jag ett mindre system som inte är lika snabbt som min gamla D300 men där stilleben och natur blir lika bra som med min Nikon?

Vikten på kamera med objektiv landar då på runt 500 gr (om man räknar bort ett superzoom reseobjektiv).

I övre prisskalan ligger då Fuji XT som verkar kännas som en analog kamera(love it!) ner till GM5 som verkar vara nedre skalan på budgetspannet.

Då är frågan var man får mest "bang for the buck!"? Alla verkar kunna uppfylla kravet på "ta-med-kamera" men vilken ska man välja?

En liten jämförelse att beakta...

Att köpa en diskmaskin - vill du ha kvalitet så satsa då på en Miele (som är ful som stryk med sin 80-tals non-retro-nice design) för 15000kr. Värt att notera att man får senaste årsmodellen från flera tillverkare för halva eller en tredjedel av priset. Om man då köper ny diskmaskin vart tredje år för 5000 kr så kan man köpa tre maskiner för samma peng som Mielen inom loppet av 10 år och då får man senaste tekniken i maskinen. Så är verkligen Mielen bästa köpet? Värt att fundera på. Hade jag köpt en Miele tvättmaskin för 10 år sedan hade jag inte fått autodosering av tvättmedel och sköljmedel som idag är en fantastisk funktion. Istället hade jag haft en 10 år gammal tvättmaskin där vita plasten blivit gul med tiden och garanterat lite mer ofräsch. Det billigare alternativet kanske går sönder oftare men 3 maskiner vs 1 minskar risken för att alla maskiner pajjar ur inom loppet av 2-3 år.

Med denna lilla tanke vill jag bara sätta fokus på att bästa köp är kanske inte alltid det som vid tidpunkten för köp verkar vara bästa köpet. Ibland sker teknikutvecklingen så snabbt att det alltid blir bäst att välja en billigare lösning då du då alltid får senaste grejerna.

Ska jag tänka tvättmaskin så ska jag tydligen välja en EOS M3 eller M5 som inte är gamla och till "lågt" pris.

Ska jag gå på feel så verkar det vara en XT10 eller X-E2 för 9000-12000 kr.

Vad skulle ni välja och varför?

Tack på förhand...
Bra lista på kameror och förslag ovan. Du har tagit fram många bra alternativ där.

Däremot så måste jag säga att du är helt fel ute med ditt "diskmaskinstänk".

Det kanske eventuellt kan jämföras med en kompaktkamera eller en superzoomkamera, men inte inte med en systemkamera.

Varför?

Därför att du med en systemkamera investerar inte i en enskilt fristående objekt.

Du investerar i ett helt ekosystem av produkter som skall fungera med varandra; dvs kamerahus, objektiv, blixtar, andra tillbehör, etc.

Jämfört det snarare när du investerar i en dator, surfplatta eller telefon. Du köper inte en enskild pryl som lever isolerat. Du köper in dig i ett helt ekosystem av enheter, operativsystem, appar, drivrutiner, externa hårdvara, internettjänster, etc, som alla skall fungera med varandra och erbjuda att lösa de krav du har inte bara idag, utan även under lång sikt.

Därför är det viktigt att det kamerasystem du investerar i idag uppfyller följande;

1. Finns de objektiv du vill ha tillgängliga idag, och till rätt pris?
2. Kommer systemet att att växa och ha en framtid som ger dig de objektiv du kräver/vill ha om ett par år (svårare att kika på, men här får du göra en avancerad gissning/extrapolation av utbud och marknaden i stort)?
3. Finns det kamerahus du vill ha idag (detta skall du fokusera minst på av de tre punkterna, men är inte desto mindre ändå en viktig huvudpunkt för att trivas med sitt kamerasystem)

När det gäller marknadsutbud, styrka i bredd på optikprogrammen, och kvalitet för pengar så ser jag själ det så här (helt OK om andra kommer med sin analys som skiljer sig):

1. Canon EF (fullformat DSLR). - Ledande utbud av bra optik. Överlägset. Högst prestanda/pris.
2. Nikon F-mount FX (fullformat DSLR) - Nästan lika bra utbud som Canon (några olika +/-).
3. Fuji X-mount. Lite osäker om jag skulle sätta M43, eller Fuji X på 3:e plats, men här vinner kvalitet över kvantitet. Dyrare än Canon/Nikon, men ändå hög kvalitet och bra prestanda/pris.
4. Micro 4/3. Olympus och Panasonics system som är det överlägset största spegellösa systemet. Bara Canon och Nikon som är för i kvantitet. Väldigt bra kompakt optik, och underbart små, men inte riktigt lika hög kvalitet och prestanda/pris som Fuji X (men ändå bra).
5. Canon och Nikon APS-C-objektiv för DSLR (EF-S och F-mount DX). Inte in närheten lika bra och stort utbud som eras fullformatssyskon, men ändå ett relativt OK utbud.
6. Sony FE-objektiv för E-mount (fullformat spegellöst). Det är på småbild/FF som Sony lägger allt sitt krut. Har vissa stjärnor, men ofta till väldigt höga kostnader. Lite ojämnt spretigt utbud (lysande i vissa fall, vissa brister i vissa andra fall) och inte så hög prestanda/pris-ratio.
7. Sony E-objektiv (spegellöst APS-C, E-mount). Större brister än storebror för småbild, och inget som Sony fokuserar på (de tjänar mer och får mer uppmärksamhet för fullformat som de nästan är ensamma om på småbild, förutom Leica).

Detta är de stora systemen (fattning+sensorformat) på marknaden.

Har utelämnat många system:

Leica M. En stor långlivad klassiker som jag gillar mycket, men uppfattade att du vill ha modernt AF-system på moderna kamerhus.

Sony A-mount. Ser ingen framtid i detta. För Sony är det E-mount som gäller (och då FF/småbild i första hand, och APS-C i andra hand).

Mellanformat. Hasselblad, Phase One, etc. Har skippat att ta med MF (då du inte ville gå upp i storlek, utan ner i storlek vikt).

Pentax K-mount. Är osäker på hur jag skall placera det. Har svårt att göra en bedöming hur det kommer att stå sig emot Canon och Nikon, och speciellt på en krympande kamera och DSLR-marknad (lite som Windows på telefon är lite osäkert jämfört med Android och iOS). Gillar annars Pentax och du får mycket kamera för pengarna, men bra vädertätning och bra innovativa kontroller och tänkande (precis som jag gillar Windows bäst på telefon, men inser att det har tunnare utbud jämfört med Android och iOS som dominerar).

Leicas olika spegellösa AF-system. Har svårt att avgöra överlevnadsmöjligheterna här. Men jag skulle personligen inte investera i det av bla den anledningen (men älskar deras M-mount).

Canon EOS-M/EF-M. Tror inte att detta systemet garanterat kommer att överleva. Större chans än Nikon 1 (som jag tror kommer dö ut), men Canon satsar inte seriöst på detta. Dålig optik jämfört med konkurrenter (Fuji X, Sony E), tveksam prestanda/pris och iaf i dagsläget ett extremt dåligt utbud (kanske kan bli bättre i framtiden, men inget man idag kan vänta på).

Nikon 1/CX. Tror inte att detta systemet kommer att överleva. Investera inte i. Den enda kombon jag kan tänka mig är den vattentäta AW-serien som är unik på marknaden. Vattentät och extremt robust. Bra äventyrskameror där 1" sensor och AF slår alla andra vattentäta kompakter.

Resten av alla andra småsystem orkar jag inte ens räkna upp då man inte ens normalt har de på den mentala kartan (får söka på Wikipedia för att hjälpa minnet på traven).

Mitt råd i korthet:

De det som du investerar i är optik som fungerar under många år, men med kamerahus som kommer att slitas ut eller snabbt bli omoderna. Fokusera på objektiv först, och sedan kamerahus i andra hand. Investera mer i glas än i hus (investeringen varar betydligt längre).

Du köper inte en enskild kompakt eller diskmaskin. Du investerar i ett ekosystem.

Lycka till! :)
 

GinTonic

Medlem
Tack för långt svar Martin, jag förstår vad du menar med att investera i ett system. Men problemet idag är att jag redan har ett system med sju objektiv som inte följer med på någon resa och då spelar det inte någon roll att jag investerat i ett system. Om kameran inte följer med så är det iphonen som härskar...

Dessvärre är det även så att utvecklingen gått snabbt senaste 16 åren, så inget jag köpt har någonsin funkat längre tid än några år. Köpte första Ipad precis när den släpptes i NY och efter tre år släpptes inga fler uppdateringar och det är den första dataprylen jag fått lägga på hyllan efter bara fyra år för apparna inte längre klarade av det gamla operativsystemet. Försök köra Sonos på en ipad 1:a så förstår ni vad jag menar. Allt blev segare och segare och vissa appar ville till slut inte ens funka så till slut slutade den användas.

För 16 år sedan tyckte jag det var kanonkul att plåta med Kodaks 1 Megapixelkamera och sen var det wow när Canon kom med sin 2,7 megapixelsystemkamera. Båda var fantastiska i säkert ett år var och sen var de båda obsolete...

Samma sak har hänt sedan jag köpte min D300 där man nu får både överföring av bilder via wifi, kan videofilma i både HD och nu i 4K mm. Varje ny kamera har lite bättre prestanda och då kommer man lätt tillbaka till jämförelsen med tvättmaskinen...är det bättre att köpa en för 5000 kr idag och sen byta vart tredje år (för att få senaste tekniken) eller ska jag satsa på kvalitet och stå ut med en tvättmaskin med gulnad retrodesign om 10 år?

Efter ditt, Sven och andras svar här i tråden verkar det börja utkristallisera sig som att antingen bör jag satsa på ett så litet system som möjligt för att kameran ska hänga med på resorna. På lägre prisskalan har vi då GM5 eller lite mer påkostade GX80 eller så ska man upp på en xpro 2.

För samma pris som en xpro 2 så kan man köpa ett antal GM5 och dess efterföljare under de kommande 10 åren och då börjar ju givetvis de små grå cellerna att fundera om man ska maxa inköpet idag eller köra på lägsta "ok-nivå" för att köpa nytt om 3-4 år igen.

Det är svårt det här med kameror och jag gillar verkligen min gamla D300, där jag kan alla knappar utantill i mörkret...
 

PMD

Aktiv medlem
Varje ny kamera har lite bättre prestanda och då kommer man lätt tillbaka till jämförelsen med tvättmaskinen...är det bättre att köpa en för 5000 kr idag och sen byta vart tredje år (för att få senaste tekniken) eller ska jag satsa på kvalitet och stå ut med en tvättmaskin med gulnad retrodesign om 10 år?
Alternativ 1 gäller för kamerahus, medan alternativ 2 gäller för objektiv. Objektiv utvecklas nämligen långsammare än kamerahus, åtminstone hittills.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för långt svar Martin, jag förstår vad du menar med att investera i ett system. Men problemet idag är att jag redan har ett system med sju objektiv som inte följer med på någon resa och då spelar det inte någon roll att jag investerat i ett system. Om kameran inte följer med så är det iphonen som härskar...
Exakt.

Alla system är (mer eller mindre) olika kompromisser.

Därför måste du välja det system som har bäst kompromiss för dig, emellan prestanda och storlek/vikt (och förmodligen även pris).

Sedan så måste man även inse, att i olika situationer så har man olika krav, och därför passar olika kompromisser olika bra vid olika tillfällen (blev mycket olika där).

Efter ditt, Sven och andras svar här i tråden verkar det börja utkristallisera sig som att antingen bör jag satsa på ett så litet system som möjligt för att kameran ska hänga med på resorna. På lägre prisskalan har vi då GM5 eller lite mer påkostade GX80 eller så ska man upp på en xpro 2.
De är alla bra system med bra utbud av optik, och bra kameror för vad de är.

Det är svårt det här med kameror och jag gillar verkligen min gamla D300, där jag kan alla knappar utantill i mörkret...
Det är ju ingen som tvingar dig att sälja. Jag älskar mina FF DSLR: vid vissa typer av fotografering som hade varit svårt för mig att fixa utan.

Men i vardagen så är Fuji med någon fast optik favoriten (även om det också varierar).

På resor så blir det ofta Fuji (oftast den lätta X-T10) eller om jag vill resa riktigt lätt och behagligt det ännu mindre och lättare M43-systemet (GM5 eller GX80).

Ibland gillar jag att resa med någon av mina FF DSLR:er (med rätt optik).

Ibland bara med mobilen (men då är det kortare utflykter som inte ställer så stora krav på kamera, eller resmål jag lätt kan komma tillbaka till, eller inte så unika).

Kan dock inte tala om för dig vad du kommer att gilla bäst. Du får nog berätta lite mer om dina krav (prestanda, vikt, storlek, funktioner, etc), vad du är ute efter (speciellt när du är på resa då), och vilken typ av foton du brukar ta mest.
 
ANNONS