Annons

Portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har lite funderingar när det gäller att sätta ihop en sjysst portfolio. Finns det några "regler" gällande innehåll, bildstorlek, etc? Jag har ingen koll alls, så alla kommentarer och tips är varmt välkommna :)
 

Helena

Aktiv medlem
Traditionell portfolio eller Artist book?

Traditionellt så är det enda jag kan säga att var enhetlig!
Kopierar du en bild med svart ram så ska helst alla ha det...
Samma storlek på papper och bilderna ska passa ihop på uppslagen...

Ska själv köpa en ny portfolio nu i höst (en svindyr skitsnygg 30x40 portfolio med mitt namn intryckt i i läder).

Har just nu tre små 24x30 portfolios... Den ena svartvit, den andra färg och den tredje som jag visar om det bara ska vara lite allmänt...

Jag ska kopiera upp den nya portfolion på Fujiflex papper hade jag tänkt... Även dom svartvita bilderna och så ska jag jobba med uppslag eller serier...

Är det bara en bild som är fristående så är det ganska snyggt att bara sätta upp ett blankt fixerat fotopapper på andra sidan...

Tänk mycket på riktningar om bilden rör sig åt något speciellt håll... om den ska sitta till höger eller vänster... om föremålet ska röra sig in mot mitten eller ut mot kanten...

Du kan kopiera bilderna hur små som helst på pappret bara pappret håller samma storlek som resten av bilderna...

Har du råd så gör två portfolios... En första titta lite hastigt i för att se om det är intressant och en fördjupande bok...

Försök att integrera din "information" på ett snyggt sätt i boken... Kopiera det på ett fotopapper eller något sådant...

Gjorde så med mitt visitkort å det blev faktiskt ganska tufft...
http://www.darkface.pp.se/~helenak/skolsaker/visitkort.jpg printade jag ut från datorn... fotograferade av och kopierade på kentmere art de luxe papper...



Ska du göra en "artist book" så låt fantasin flöda som bara den :)))
 

Helena

Aktiv medlem
När du kommit upp till en viss mängd bilder så börja byt ut bilder... Låt oss säga att du har max 15 uppslag...
När du då kommer med en ny bild så sätt inte in den också utan byt ut den sämsta bilden eller den som passar sämst in så att du hela tiden förfinar din portfolio...
 

Helena

Aktiv medlem
(är lite portfolio kåt just nu så att säga... åker tillbaka till skolan på torsdag så då kan jag börja leka igen)
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Helena, du gav väldigt bra råd om portfolio. Har själv gjort en och har haft den i ett par år nu. Det är roligt att kunna visa upp bilder på ett snyggt och proffsigt sätt. Tänkte bara tillägga att det är viktigt att man själv kan motivera varför man tar med bilderna i portfolion. Varje bild ska ha en tanke bakom varför den är med. Vad man vill visa och låt gärna någon annan titta på bilderna du tänker ta med. Det är alltid bra att lägga lite extra tid och kraft på något som skall vara ens ansikte utåt.
 

Per Kårehed

Ny medlem
Många bra tips där!

Någon som vet var man får tag på en riktigt snygg och bra portfölj. Det finns många bra företag, särskilt i USA som tillverkar sådana och man har möjlighet att få sitt namn inpräntat, men hur ser det ut här i Sverige.

Är i första hand på jakt efter en 30x40-portfölj eller en med ett amerikanskt mått på papper som är mindre än 30x40 men inte så litet som 24x30. (är osäker på de måtten)

Någon bra websida man kan kolla in?

/Per
 
ANNONS