Annons

Havsörn vs Kanadagås.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
En kompis har under de sista veckorna suttit och då bl.a sett ett par gånger om hur en havsörn anfaller kanadagäss i en sjö. Kaj lyckades den ena gånger verkligen fästa detta på minneskortet och eftersom han inte är medlem här på fotosidan än så har jag fått hans tillstånd att lägga ut denna länk till bilderna. Önskar att det vore även jag som satt där och fick se detta skådespel som pågick cirka 250-300 meter ut i sjön.

http://picasaweb.google.se/Kajsbilder/HavsornTarKanadagas#

//R
 

soxten

Aktiv medlem
Verkligen häftigt!
Jag trodde inte havsörnen kunde ta så stora byten som en kanadagås, men uppenbarligen lyckas den ju.
Bra bilder!
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Ja, ibland så slår naturen oss med förvåning. Har ju hört talas om att örnen kan ta stora byten men jag har aldrig än fått se detta "in live" men Kaj har som sagt bevittnat detta 2 gånger om den sista tiden. Och bilderna han tagit skäms inte för sig (c:

//R
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Slog upp i min alldeles nyinköpta fågelguiden och visst är det så. Kaj som tog bilderna har också ändrat detta. Men ni som kan detta, kan en örn slå och lyfta en kanadensare månne?

//R
 

Osquar

Aktiv medlem
Slå en kanadick, kan den definitivt göra. Sedan är det nog individuellt huruvida en havsörn orkar flyga iväg med kanadicken. Kortare sträckor på låg höjd, funkar nog. Men att ta höjd å dra iväg nå'n km med en kanadick i klorna, synnerligen tveksamt...

/Oscar
 

2L8

Avslutat medlemskap
Häftig upplevelse och roligt att du delar med dig av hans bilder!
Örnar är riktigt häftiga fåglar! Om du söker på youtube så finns det flera filmer där man använder tränade Kungsörnar i Ryssland eller om det är Mongoliet för att jaga varg! Rätt så fräna filmer att se även fast örnarna för en del stryk så verkar dom lyckas fälla dom flesta vargarna! Finns nån film där en kungsörn även tar ett rådjur och en annan som tar en bergsget i klorna och flyger iväg! Dock så är den för tung och släpper bytet efter ett tag!

/M
 

Osquar

Aktiv medlem
Mycket spännande händelse och fin bildserie. The real thing - ingen åtel. Hatten av för fotografen.

Angående örnars lyftförmåga, är detta läsvärt:
http://www.connylundstrom.com/linklyft.htm
Helt korrekt!
Vill minnas att jag har läst att runt 3 kg är vad en krallig kungsörn mäktar med att flyga iväg med i aktiv flykt.

Exemplet om örnen som tar en bergsget och "flyger iväg" med, tror jag är den kejsarörn som klipper en bergsget i en ingress till en serie naturprogram som gick på TV för många år sedan. Ni som minns den, kanske noterade att Kejsar'n endast gled nedåt med sitt byte längs branten, dvs inge aktiv flykt är inte.

Exemplet med kungsörnar inom falkenerar-"sporten", handlar om att örnen slår bytet (större byten) och inväntar "husse", inte att den kommer inflygandes med en get i klorna och överlämnar till "husse".... Ungefär som jakthundar som markerar ut bytet åt jägaren. Eller finns det jyckar som slår en älg och kommer lufsandes med den i munnen till husse......?

/Oscar
 

ABE

Aktiv medlem
För några år sedan såg jag en havsörn som gav sig på en kanadagås men verkade inte få något grepp om den och gav upp. Där jag stod såg det ut som det var ett lite väl stort byte för just denna individ. Örnen gjorde inget nytt försök. Gåsen såg ut att klara sig bra. Skådespelet utspelade sig i Erstavik i Nacka på hösten.
 
ANNONS