Annons

Publicera färdiga jobb i portfolio?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonathanhog

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag jobbar/har jobbat på olika reklambyråer i Göteborg som retuschör. Nu hade jag tänkt att göra en liten hemsida för mig själv där jag presenterar mig själv och mina gjorda jobb.
Är det okej att publicera jobb som man har gjort för en reklambyrå då man har varit fast anställd i sin portfolio? Jag tänkte på rättighetsfrågan. Jag hade självklart tänkt att skriva med under info kring bilderna för vilken byrå jobbet är gjort.

Tacksam för svar.
 

FrePe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte koll riktigt på det lagliga men jag har en kompis som satt i ungefär samma sits dock är han illustratör och bor i dublin.

Han fick i slutändan finna sig i att inte kunna visa gjorda jobb hos byrån han jobbade åt, tråkigt när man ger
sig ut som frilans att ha en portfolio men inte få visa den:(

Förslagsvis så kontaktar du de berörda byråerna och frågar, jag menar har du jobbat som retuschör så lär
ju många av dina jobb innefatta bilder där en fotograf kan ha copyright, då måste ju tillstånd inhämtas.

Lycka till!

MVH

Fredrik
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Klurig fråga, men om du visar upp slutprodukten?
Alltså, omslaget/uppslaget, broschyer, eller hur nu sakrna visas upp, borde väl det bli annorlunda?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Din arbetsgivare har den kommersiella upphovsrätten och du har den ideella. Det innebär att du får visa upp och ställa ut saker som du producerats. Du har också viss rätt att styra hur det du gjort används av arbetsgivaren.

Men arbetsgivaren har den ekonomiska rätten. Att visa upp bilder i en portfolio är inte ett direkt sätt att tjäna pengar, men ett indirekt.

Så informera dem om dina planer, men fråga inte om lov - då hamnar du i ett psykologiskt underläge.
 

Zeiss

Aktiv medlem
En sak att tänka på är att vänta tills jobbet blivit publicerat, så riskerar du inte att förstöra för din uppdragsgivare.
 
ANNONS