Annons

Kompakta äventyrskameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna xx

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska åka till Island på ridsemester om några veckor. Systemkamerautrustningen får följa efter i bil, men jag behöver en lämplig kompakt som komplement. Eftersom jag ska ha med den på hästryggen behöver den tåla allt möjligt - stötar och skakningar, spöregn, vadande genom vattendrag, lera, damm.... och kanske vulkanaska... Jag har ingen annan kompaktkamera så jag vill också att den ska ha tillräckligt bra bildkvalitet för att använda som extrakamera även i andra sammanhang. Den behöver inte klara av några tiometersdykningar, för djupare än 1-2 meter lär den aldrig komma. Däremot stort plus om den är snabb och funkar bra med autoinställningar. Max ca 4 000 kr.

Jag funderar i nuläget på följande:
1. Panasonic DMC-FT2
2. Canon PowerShot D10
3. Pentax Optio W90

Rekommendationer? För- och nackdelar? Länkar till tester?

Tack på förhand!
Anna
 

Anna xx

Aktiv medlem
Tack för tips. :) Jadå, Prisjakt har jag kollat, men jag tyckte inte att det som fanns där gav mig tillräckligt bra beslutsunderlag.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag ska åka till Island på ridsemester om några veckor. Systemkamerautrustningen får följa efter i bil, men jag behöver en lämplig kompakt som komplement. Eftersom jag ska ha med den på hästryggen behöver den tåla allt möjligt - stötar och skakningar, spöregn, vadande genom vattendrag, lera, damm.... och kanske vulkanaska... Jag har ingen annan kompaktkamera så jag vill också att den ska ha tillräckligt bra bildkvalitet för att använda som extrakamera även i andra sammanhang. Den behöver inte klara av några tiometersdykningar, för djupare än 1-2 meter lär den aldrig komma. Däremot stort plus om den är snabb och funkar bra med autoinställningar. Max ca 4 000 kr.

Jag funderar i nuläget på följande:
1. Panasonic DMC-FT2
2. Canon PowerShot D10
3. Pentax Optio W90

Rekommendationer? För- och nackdelar? Länkar till tester?

Tack på förhand!
Anna
Hej!
Jag har provkört de två sistnämnda, bägge är bra, men lite olika.

De flesta vatten- och stryktåliga kompakter har "teleskopoptik", dvs objektivet ligger vinklat inne i kameran vilket gör att det inte sticker ut när man zoomar - Pentax W90 och som sagt nästan alla andra liknande kameror är byggda så. Canon D10 är udda i sin klass genom att den har en traditionell optik som då sticker ut olika mycket beroende på hur du zoomar - det är därför D10 har ett stort och lite klumpigt objektivskydd som gör kameran betydligt tjockare. Men, i gengäld så ger faktiskt sådana objektiv lite bättre bilder plus att de ofta är lite ljusstarkare. Så Canon är klumpigare men har en aning bättre optik.

Canon D10 har en rundad form och är slät vilket gör att den blir lite av en tvål i badet ... Pentaxen däremot har en mycket mer greppvänlig form och en strävare yta - klart lättare att hålla.

Pentax W90 har mer vidvinkel, motsvarande 28 mm mot 35 mm hos Canon D10.

På höga iso, som iso 1600 tar Canon-kameran bättre bilder, mindre brus, mer detaljer och överlag snyggare bilder. På mer normala iso är skillnaderna inte så stora, bägge tar bra bilder, men Canon D10 tjänar lite på sin finare optik.

Vilken jag själv skulle föredra? Personligen ingen av dem utan Sony DSC TX5 som borde dyka upp i butik när som helst nu. Det är en platt och slät kamera som klarar ungefär samma saker som de två andra, men har en mycket roligare och bättre bildsensor (bakbelyst cmos) som klarar att ge bättre bilder i svagt ljus, kan ta snabba serier och har en hel del andra trevliga finesser, till exmpel ännu mer vidvinkel (motsvarande 25 mm). Jag provkörde en sådan nyligen och den var riktigt trevlig. Gillar tanken på en tunn, slät kamera som utan problem tål att ligga i en byxficka tillsammans med nycklar och annat skräp och som man kan sedan spola av under kran när den blivit full med fickludd :)

Men, är du ute efter en mer dykinriktad kamera för snorkling är Pentax kanske ändå ett smartare val med sitt rejäla grepp och bättre rem (med medföljande liten karbinhake :)
 

Anna xx

Aktiv medlem
Tack så mycket! Lägger till Sonyn till listan över möjliga val som ska kollas upp!

Jag har läst en del negativt om Pentaxens bildkvalitet samt antiskakfunktionen, tycker du att det stämmer? Detta har avskräckt mig litegrann (trots att jag annars har Pentax-system) - men det som talar för den är greppvänligheten. Jag är ingen dykare/snorklare men jag tänker mig att det är ett stort plus även när man rider med en hästflock på Island!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack så mycket! Lägger till Sonyn till listan över möjliga val som ska kollas upp!

Jag har läst en del negativt om Pentaxens bildkvalitet samt antiskakfunktionen, tycker du att det stämmer? Detta har avskräckt mig litegrann (trots att jag annars har Pentax-system) - men det som talar för den är greppvänligheten. Jag är ingen dykare/snorklare men jag tänker mig att det är ett stort plus även när man rider med en hästflock på Island!
Bildkvaliteten hos Pentax är generellt ungefär som hos alla andra platta kompakter (dvs sådana med inbyggda objektiv). Däremot har den enbart digital stabilisering (består bland annat i att skruva upp känsligheten - och höga iso är inte dess starka sida) medan Canon D10 har riktig optisk stabilisering.

Jag testkörde några vatten- och stötsäkra kompakter förra våren. Roligt nog fick vi hjälp av Delfinariet på Kolmården att prova dem, här är en kort videosnutt som en av delfintränarna tog med just Canon D10:

http://users.grevture.com/~martins/delfin-canon.MOV
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag röstar helt klart på Panasonic Lumix DMC-FT2. Föregångaren FT1 fick stämpeln "Toppklass" av CyberPhoto och vad jag kunnat läsa mig till en suverän hårding. ;)

FT2 är inte testad av CyberPhoto än men förhoppningsvis är det en uppgraderad och bättre version. Var själv sugen på den ett tag innan jag övervägde att köpa en systemkamera. :)

Plus i kanten för flera roliga färger! ;D
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Har själv Sony TX5 sedan en dryg månad, den har bl a följt med två veckor till Grekland (lite panoramor med Sonys fiffiga Sweep Panorama finns på min sida).

Scandinavian Photo har den f ö i lager, det var där jag köpte den.

Nåväl! Det finns flera jämförelser, sommartidningen från Kamera & Bild har 6 sådana i jämförelse. DigitalVersus har testat flera vattentäta och då vinner Sonyn klart. Du hittar fler tester under fliken Recensioner på Prisjakt.

Vad tycker då jag? Jag kan inte jämföra eftersom jag inte testat någon annan, men kan säga att det är den roligaste kameran jag haft! Det funkade utmärkt under ytan i havet, poolen och på badlandet, oväntat bra bilder och filmer fick jag. Generellt är bildkvaliten lite bättre än förväntat (jag jämför med tidigare Sonykompakter i T-serien jag haft). Panoramafunktionen är riktigt bra, 10 bilder i full upplösning på en sekund läckert, HDR, skymningsbilder och antiskak som tar flera bilder blixtsnabbt och sammanfogar dem är riktigt bra. För mig är Sonys finesser helt enkelt användbara.

Dessutom är den snabb i AF och avtryck. Däremot är uppstarten seg som attan.

Sedan är den som Martin säger otroligt smidig, Canon är en klump i jämförelse. Och har enligt vissa testare inte lika hög bildkvalitet.

Nackdelen är väl att den inte är så greppvänlig om man har krav på det i vatten eller under action. En nackdel med skjutluckan är att den lätt råkar öppna sig i fickan eller väskan. Och då tar batteriet slut utan att man märker det på nolltid. Hänt mig ett par gånger.

Men annars kan jag rekommendera den, den har hängt med nu varenda dag - igår fick jag t o m riktigt användbara bilder i en mörk teatersalong med antiskakfunktionen och ISO 2000-3200. OK, de tål ingen större print, men stämningsfulla blev de. (Varför använde jag inte min D300 undrar ni? Jag visste inte att man fick plåta på teatern, men TX5:an var som alltid med i fickan). Lägger kanske ut några av dem...
 

Anna xx

Aktiv medlem
Tack för tips och recensioner så här långt. Jag har släppt Pentax och Canon, så just nu står det mellan Panasonic FT2 och Sony TX5...
 

Anna xx

Aktiv medlem
Jaha, det blev ju inte alls som jag hade bestämt! Jag gick iväg för att införskaffa en Panasonic FT2 för 3800 kr..... och kom hem med ett visningsex av Canon D10 för 1790 kronor. Förhoppningsvis blir jag nöjd ändå! :)
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jaha, det blev ju inte alls som jag hade bestämt! Jag gick iväg för att införskaffa en Panasonic FT2 för 3800 kr..... och kom hem med ett visningsex av Canon D10 för 1790 kronor. Förhoppningsvis blir jag nöjd ändå! :)
Säkert, det var ju ett riktigt bra pris, och Canon gör inga dåliga kompakter. Det du inte får är väl lite mer vidvinkel och HD-film som de andra har, men det går ju att leva utan.

Såg f ö att Cyberphoto har kampanj med 2 990 för D10:an, så det är ett fynd du gjort.
 

Anna xx

Aktiv medlem
Nu är den ordentligt testad i ask- och sandstorm, spöregn och full galopp. Jag tycker att den fyllde sin funktion och är glad att jag köpte en kamera som jag vågade ha med mig överallt. Den var snabb och lätt att jobba med och autoinställningarna fungerade bra. Färgerna kanske inte perfekta men det skulle en person med bättre bildbehandlingskunskaper säkert kunna lösa. Bildkvaliteten tycker jag är helt acceptabel med tanke på typen av kamera, det låga priset och amatören bakom spakarna. ;-)

Här kommer ett urval av resultatet!
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=287127
 
ANNONS