Annons

Projektor paximat eller leica

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats J

Medlem
Hejsan! jag skulle vara tacksam för kommentarer om dia projektorer.
Funderar främst på Braun Paximat SC 540/643
eller Leica P150.
Det jag undrar över är först och främst kvaliteten
på frammatning om den är plastig eller??

Mvh Mats
 

FredrikB

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Leica Pradovit 153 och är nöjd med den i stort. Frammatningen är dock lite "slamrig" och frammatningsarmen har problem (missar ramarna) med tunna plastramar (typ Kodachrome) ibland, speciellt om projektorn lutas bakåt/uppåt lite mer än vanligt.

Optiken (Colorplan 90/2,5) är mycket bra och fläktljudet är OK, inte alltför högt. Jag kan rekommendera den i det stora hela!

/Fredrik
 

ErikB

Aktiv medlem
Jag har haft en P150 och var väldigt nöjd med bildkvaliteten och autofokusen. Konstruktionen på själva projektorn var inte lika bra, den är lite plastig, men den fungerade helt ok.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. Jag tar och drar upp denna gamla tråd igen. Jag är lite inne på att köpa en projektor och som det verkar vara för andra också så står valet mellan Leica 150 och paximaten för 1400kr. Leican kostar ju en sexhundring mer och frågan är om den är värd det? Visst, säkerligen betalar man en del för namnet men 2000kr är ju ändå inte överdrivet. Min gräns går vid 2000kr så rollien är inte intressant.

Ha det

//Uffe
 

pery

Aktiv medlem
Du får inte Colorplan-objektivet om du köper en Leica för 2000. Paximaten med ett bättre objektiv än standard kanske är ett alternativ, även om du får rucka lite på din prisgräns.

Jag har jämfört Reflektas motsvarande "plastobjektiv" 2,8/85 med "glaslinsen" 2,5/90 och visst ser man skillnad.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Nej det är klart att det inte kan bli ett Colorplan objektiv. Bara objektivet springer ju löst på 2800kr. Vad har paximat för objektivfattning är det samma som leica? Min tanke var väl iofs att så småningom när budgeten är stabiliserad efter studier investera i en annan glugg så därför tänkte jag att leican kan vara bra att bygga på. Det jag mest undrade över var skillnaden mellan paximaten och leican?
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Då förstår jag. Jag kollade på leica. Nu låter inte ditt alternativ dumt alls. Jag får överväga det hela.

Ha en bra dag.
 

pery

Aktiv medlem
Du kanske undrar vad det var för skillnad. Framför allt så var det kantskärpan som var märkbart bättre. Det var kanske inte världens mest vetenskapliga test vi gjorde. Jag vill också minnas att vinjetteringen var mindre och att kromatisk abberation (heter det väl?) i kanterna var bättre. Ungefär vad man har rätt att förvänta sig för pengarna!
 
Mats J skrev:
Hejsan! jag skulle vara tacksam för kommentarer om dia projektorer.
Funderar främst på Braun Paximat SC 540/643
eller Leica P150.
Det jag undrar över är först och främst kvaliteten
på frammatning om den är plastig eller??
Jag hade precis samma frågeställning för några år sedan när jag gick in i Wibergs fotobutik i Stockholm (http://www.wibergsfoto.se) och jag kom ut med en Zeiss projektor. Den är jag väldigt nöjd med. Ett par hundra billigare än Leica. Känns solid och trevlig.

Med vänlig hälsning,
Roland
 
ANNONS