Annons

Pris vid bildförsäljning??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har vid ett flertal tillfällen varit "på plats" när ngt av nyhetsvärde hänt, och för det mesta utan kamera =(

Missade bla ett jättestort fotbollssupporter slagsmål för ca ett halvår sen vid en krog i Västerås, kommer nog aldrig smälta att jag inte hade med mig kameran då, efterssom jag stod och höll i den innan jag stack hemifrån, men lämnade den med motiveringen "orkar inte släpa" *suckar*

Ännu mer suckande blev det dagen efter, då detta var på första sidan på flera dagstidingar, UTAN NGRA BILDER!!!

Så frågan är, hur mycket skulle jag kunnat sälja dessa bilder för, om jag hade tagit dom?

Vill veta inför framtiden, så man har ett hum om vad prisnivååerna för privatpersoner ligger.
Vill ogärna bli blåst.
För skulle jag prata med en tidning, och dom skulle säga tex "du får 1000:-" för bilden så skulle jag i dagslägen tacka ja, med risken att bilden kanske är värd det tiodubbla.

Så sitter ngn på en vettig prislista vore det trevligt att få ta del av den =)

/Tobbe
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Följande finns att läsa i Svenska Journalistförbundets minimirekomendationer för 2001 års arvoden:

"Frilansarvoden F-skatt (inkl. semesterers. och soc. avgifter):
- Ersättning per timme: 580 kronor
- Ersättning utgår dock alltid för minst två timmar: 1 160 kronor
- Ersättning för hel dag (åtta timmar): 4 615 kronor
- Uppdrag som är återkommande eller som sträcker sig över en längre tid arvoderas fr o m sjätte dagen med lägst 3 805 kronor

Överenskommelse om arvode, omfattningen av upplåtelse av upphovsrätt samt för andra med uppdraget förenade villkor ska alltid träffas i förväg och bekräftas alltid genom orderbekräftelse eller på annat likvärdigt sätt. Uppdrag som sträcker sig över längre tid eller är återkommande bör regleras genom särskilt kontrakt.

Se till att alltid ha kopia på levererat material, om du måste leverera originalmaterial.


Fotograferingsuppdrag och bilder
Vid beställda fotograferingsuppdrag bör minimiarvodet höjas med en särskild kostnadstäckning om minst 65 kronor per timme. Detta påslag ingår inte i underlaget för sociala avgifter.


Arkivbilder exklusive moms
färg och sv/vit 1030 kr/st (exkl. sociala avgifter)

Nyhetsbilder – Nytagen bild av aktuell händelse
För nytagen, icke beställd, bild av aktuell händelse bör bildpriset fastställas för varje särskilt fall. Priset bör dock alltid vara högre än priset för arkivbilder."


Läs mer på www.sjf.se/.

/Joakim
 

Michael f8

Aktiv medlem
Du saknade inte förstaförbandslådan? Eller agerade om någon behövde hjälp?
Har inte det känst bättre, så här 6 månader senare?
Än att ha fått "sin" bild på förstasidan i lokalblaskan, i en situation där bildens kvalitet var i princip betydelselös...

/Michael
 

Lunken

Ny medlem
Blf säljer en ca-prislista där du kan få riktlinjer för pris på bilder i alla olika typer av media, storlekar, förstasidor, antal upplagor m.m. Följer även med en handbok som tar upp regler,avtal m.m för bildhandlare. Se deras hemsida.
Mvh Andreas
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Michael skrev:
Du saknade inte förstaförbandslådan? Eller agerade om någon behövde hjälp?
Har inte det känst bättre, så här 6 månader senare?
Än att ha fått "sin" bild på förstasidan i lokalblaskan, i en situation där bildens kvalitet var i princip betydelselös...

/Michael
Ehrm....

jovisst, har alltid med mig förbandslådan i bakfickan när jag fotar, och har för säkerhet med mig en jevla massa klubbor till alla småbarn som kan bli rädda när man ska ta bilder.
I framtiden ska man kanske ha med sig en kylväska med saftiga köttben till hundar så man kan fota dom utan att bli uppäten.

*suckar*

Ska man tänka så kan man väl aldrig ta en enda bild isf?
Tänk om jag tar en naturbild då, ska jag ha med mig en påse gräsfrö och plantera om allt ev nertrampat gräs???

/Tobbe
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Du saknade inte förstaförbandslådan? Eller agerade om någon behövde hjälp? Hr inte det känst bättre, så här 6 månader senare? Än att ha fått "sin" bild på förstasidan i lokalblaskan, i en situation där bildens kvalitet var i princip betydelselös...
Att det sker ett supporterslagsmål i centrala Västerås har ett ALLMÄNINTRESSE.
T.ex: Är det rätt att utsätta folk för risker bara för en fotbollsmatch?
Ska mina skattepengar gå till polisinsatser mot fotbollshulliganer? Ambulanspersonal? Sjukvård? Borde inte fotbollförbundet stå för det? Ska mina försäkringspremier gå upp bara för att ett par dumskallar har sönder halva stan? Ska mina vänner, familj, flickvän, barn vara rädda att gå på stan när det är risk för kravaller?

Det är såna ifrågasättanden media är till för Michael, och det inkluderar fotografer.
Jag antar att du blundar när Rapport visar bilder från Göteborg och New York.
För de fotograferna borde ha haft förbandslåda med sig istället för att agera gamar?
 

Michael f8

Aktiv medlem
Tobbe:
Att du skulle ha förbandslåda MED dig eller andra attiraljer på när du är ute, har jag ju inte skrivigt! Eller hur? Skäms!:)

Seriöst:
Det hela var mera en reaktion på attityden.
"Stort slagsmål" och jag missade bilderna och lite stålar!

Alltså,det jag reagerade var på att; Du nämner spräkta skallar OCH en chans att få en bild(enda kvallificeringen var: Att vara där, och inneha en kamera?) publicerad på förstasidan i SAMMA inlägg.
:Slut seriöst

Vi rutinerade hade skrivigt _ett_ inlägg om priser och ett _annat_ inlägg om missade nyhetsreportage. ;)

Men "shit happens" och du är förlåten...


Calle:
Att det finns ett allmänintresse att få liknande händelse "rapporterade" till allmänheten tvivlar jag inte ett dugg på!

Calle skrev;
"Jag antar att du blundar när Rapport visar bilder från Göteborg och New York.
För de fotograferna borde ha haft förbandslåda med sig istället för att agera gamar?"

Nej, jag blundar inte, och hade dom haft förbandslåda hoppas jag att de använde dessa först om det fanns möjlighet och _sedan_ dokumenterat händelsen (för mig?).

Jag vill poängtera att jag _inte_ är en "blödig" person, jag skulle kunnat ha varit en av fotograferna i både Västerås händelsen och i NY och sålt bilder på skadade och sarjade människor, _men_ detta efter att jag insett att inte finns något jag kan göra för rädda någons liv eller hälsa...oavsett om jag där som privatperson eller betald nyhetsfotograf(Detta är vad jag HOPPAS göra vid en liknande händelse inför mina ögon, men sökaren har en tendens att avskärma känslor och hjärnan jobbar med bländartal)

Och du Calle, det finns Fotografer som agerar som värsta gamarna, och skall deräfter kallas GAMAR.

Men du är också förlåten Calle...

/Michael

som hatar lång inlägg
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Kanke lät lite "brutalt" när jag skrev om supporterslagsmål.

Tilläggas kan att det inte var så hemskt som det kanske verkade.

Polisen blev kallade till en krog mitt under shoppingtidd på dagen (vill minnas det var en lördag så det var mycket folk ute på stan)

Supportrarna började tjafsa med polisen, och stolar osv flög ut från krogens terass mot polisen, och det blev ett jekla skrikande från "huliganerna", detta ledde till att i stort sett hela stadens poliskår var på plats, bevittnade dock ingen blodutgjutelse.


Jag är def ingen "gam", tex en trafikolycka skulle jag A.L.D.R.I.G dokumentera om jag var först på plats och det fanns skadade.


/Tobbe
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Vi rutinerade hade skrivigt _ett_ inlägg om priser och ett _annat_ inlägg om missade nyhetsreportage.
Vi rutinerade ser att det var ett exempel på frågan om vad man kan ta betalt för bilder av lite exlusivare karaktär än t.ex en vanlig fotbollsmatch.

Men du är förlåten, Michael;-)

Och du Calle, det finns Fotografer som agerar som värsta gamarna, och skall deräfter kallas GAMAR.
Jag vet, men de äckligaste typerna är oftast paparazzi-puckona. Merparten av presskåren har vett i skallen. Men gamar finns det förstås även där.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Ja men det var juh skönt att se att det är sunda åsikter (=som mina?) som förs på denna sida.

Jag trodde nog aldrig att du skulle vara någon sorts "gam" Tobbe. Men ibland när man ska skriva kortfattat och komprimerat så finns det utrymme för en annan att "tolka" lite som man vill;)

Men nu har vi i alla fall, haft en liten diskution i etik och moral, det skall man nog ha med jämna mellanrum(?).

/Michael (som leker moralens väktare?)
 
ANNONS