Annons

Nikon D400

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Mja, en D7000-uppföljare och en D400 kommer nog alldeles för lika tror jag. Nikon har lixom låst in sig lite för mycket för att båda ska kunna existera. Så nä, Jag tror iaf att D400an är ute ur leken.
Tror du har rätt, D400 borde ha lanserats strax efter D7000 vilket den inte gjorde. Tror mera på en D7100 som finslipats (förhoppningsvis ej med SONY 24mp sensorn som väl inte fått alltför bra mottagande). Tror nog att man använder den numera prisnedsatta D700 som "ersättare" till D300s, förresten såg jag på Prisjakt att D800 går att beställa för 21.310:-, om det fortsätter så lär den hamna under 20.000 under sommaren vilket gör att en D400 skulle behöva vara riktigt billig för att bli attraktiv. Vad jag hört så fungerar D800 så att FF/36mp och DX/15mp vilket även det gör att D400 känns väldigt långt borta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tror du har rätt, D400 borde ha lanserats strax efter D7000 vilket den inte gjorde..
Förstår inte den logiken. D7000 fungerade som ersättare för både D90 och D300s så att Nikon kunde koncentrera sina utvecklingsresurser på annat. D5100 var mycket viktigare att komma med eftersom D7000 är lite för dyr för den stora massan.

Tror nog att man använder den numera prisnedsatta D700 som "ersättare" till D300s
5 megapixel är ju vad alla vill ha. D700 är nog snarare för dem som tycker att D800 är dyr och långsam.

Kan tänka mig att det kommer en snabbare och mindre högupplöst variant av D800 med tiden när D4 fått sälja ett år. Det är hög tid att bredda modellprogrammet för semipro-småbildskameror.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Missuppfattning med stort M

Förstår inte den logiken. D7000 fungerade som ersättare för både D90 och D300s så att Nikon kunde koncentrera sina utvecklingsresurser på annat. D5100 var mycket viktigare att komma med eftersom D7000 är lite för dyr för den stora massan.



5 megapixel är ju vad alla vill ha. D700 är nog snarare för dem som tycker att D800 är dyr och långsam.

Kan tänka mig att det kommer en snabbare och mindre högupplöst variant av D800 med tiden när D4 fått sälja ett år. Det är hög tid att bredda modellprogrammet för semipro-småbildskameror.
Nu missuppfattade du nog allt mig, det jag menade var att D700 är så pass bilig nu så att den blir åtkomlig för många som köpt DX för att FF kamerorna varit för dyra. Du trodde även att det skulle komma en mindre högupplöst variant av D800 vilket även det skulle göra en D400 "överflödig". Tiden verkar dessutom vara inne för att FF kameror tar över allt mer, d.v.s att det inte är någon lyx förunnat för ett fåtal.
 

jorgene

Aktiv medlem
5 megapixel är ju vad alla vill ha. D700 är nog snarare för dem som tycker att D800 är dyr och långsam.

Kan tänka mig att det kommer en snabbare och mindre högupplöst variant av D800 med tiden när D4 fått sälja ett år. Det är hög tid att bredda modellprogrammet för semipro-småbildskameror.
Vad kommer en 24MP D400 med 8fps att erbjuda, utöver en D800 i DX-läge?
Som bäst 20% högre upplösning och 2fps (om grepp på D800).
Kanske 7-8000kr billigare (och då förlorar du 36MP och FF samtidigt)?

Är det värt en helt egen kameramodell? Förmodligen blir det så, men förr eller senare tar FF över hela semipro-segmentet, precis som det tog över det rena pro-segmentet 2008, i och med D3/D3x.

Jag har, ända sedan D7000 släpptes -- halvt på skoj, halvt på allvar -- påpekat att den kameran har en svart avtryckarknapp, precis som pro- och semipro-modellerna. Såvitt jag vet, har ingen renodlad Nikon konsument-DSLR haft det. Bara en tanke.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du trodde även att det skulle komma en mindre högupplöst variant av D800 vilket även det skulle göra en D400 "överflödig"..
FX är inte bäst för alla. En D400/D9000 skulle attrahera fågel- och sportfotografer samt alla som investerat i DX-objektiv.

En D800H skulle ju rätt låg upplösning med DX-beskärning och bli onödigt dyr för den som är inne på DX-objektiv.

Jag tror att båda modellerna kan existera parallellt, men det vore för tidigt för en D800H eftersom Nikon vill sälja D4 till alla som har råd först. Sen kan man börja sälja D800H till den som ändå inte har råd med D4.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
En D7000, fast med CAM3500 och det nyare AE-systemet hade blivit en alldeles utmärkt D300-ersättare. Nu valde Nikon att vänta med detta. Anledning = ?

Tänker de kanske t.o.m fortsätta Aptina-samarbetet, och alltså använda D7000 (och dess eventuella Sony-baserade 24MP-ersättare) såsom motsvarande "D800", och en Aptina-baserad 16-20MP lösning till en D400 (såsom motsvarande D4, men APS)?

Många tänker ju ganska riktigt som så att D4 och D300 egentligen mest handlar om mekanisk kvalitet och ren hastighet (tillsammans med bra ISO-prestanda naturligtvis - här börjar D300 bli aningens trött i jämförelse med mycket billigare lösningar). Det är viktigare för många av dessa fotografer - som väljer D3s framför D3x, D4 framför D800 osv - att dessa tre parametrar ligger på topp än att modellen ligger i yttersta framkant vad det gäller upplösning.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Vad kommer en 24MP D400 med 8fps att erbjuda, utöver en D800 i DX-läge?
Som bäst 20% högre upplösning och 2fps (om grepp på D800).
Kanske 7-8000kr billigare (och då förlorar du 36MP och FF samtidigt)?

Är det värt en helt egen kameramodell? Förmodligen blir det så, men förr eller senare tar FF över hela semipro-segmentet, precis som det tog över det rena pro-segmentet 2008, i och med D3/D3x.

Jag har, ända sedan D7000 släpptes -- halvt på skoj, halvt på allvar -- påpekat att den kameran har en svart avtryckarknapp, precis som pro- och semipro-modellerna. Såvitt jag vet, har ingen renodlad Nikon konsument-DSLR haft det. Bara en tanke.
Äntligen nån som förstår vad jag menar. Tack! FF-kamerorna är på väg ner i pris och kommer på sikt att bli bli billigare och som du säger på sikt ta över hela semipro-segmentet. Om man frågar personal på fotoaffärer så säger dom att FF ger mycket bättre bilder en DX, jag väntar hem en ny D700 i dagarna så vi får väl se om jag oxå tycker att det blir "bättre" bilder...........................
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vad kommer en 24MP D400 med 8fps att erbjuda, utöver en D800 i DX-läge?
Som bäst 20% högre upplösning och 2fps (om grepp på D800).
Kanske 7-8000kr billigare (och då förlorar du 36MP och FF samtidigt)?

Är det värt en helt egen kameramodell? Förmodligen blir det så, men förr eller senare tar FF över hela semipro-segmentet, precis som det tog över det rena pro-segmentet 2008, i och med D3/D3x.

Jag har, ända sedan D7000 släpptes -- halvt på skoj, halvt på allvar -- påpekat att den kameran har en svart avtryckarknapp, precis som pro- och semipro-modellerna. Såvitt jag vet, har ingen renodlad Nikon konsument-DSLR haft det. Bara en tanke.
En 24 MP D400 med 8 bps för 15490 kr är för många med mig en mer intressant lösning för räckvidd och hastighet än en D800 med ett DX-läge med 15 MP, 6 bps och maskad sökare för 28990 kr med batterigrepp. Att tvingas köpa en FX-kamera för nästan dubbla priset (13500 kr mer) för att få en DX-kamera med sämre sökare och lägre hastighet är föga lockande för alla med D300s och D7000 i dag som väntar på D400. D7000 är bra men förutom bildkvaliteten är det ingen promodell. Den har 19 scenemodes..

Jag tror det dröjer innan vi får se en FX DSLR med 57 MP (samma räckvidd som en 24 MP DX-kamera) och 8 bps för samma pris som en D400...
 
Senast ändrad:

Teodorian

Aktiv medlem
Abslolut inte...D7000 är inget proffshus. Lite litet och grunt grepp,dessutom för dålig serietagningskapacitet.
Det kommer en efterföljare till D300.an...vad den kommer att heta är nog osakt...D400 inte allt för otänkbart.
Finns många som vill ha en bra kamera med med DX sensor med..

/Magnus
Absolut. Det är också en prisfråga på marknaden. En D7000 kostar idag runt 10000 kr medan en D800 ligger på 25000 kr. Det behövs en modell däremellan. Att D700 fortsätter säljas är i linje med vad Nikon gjorde när D7000 kom och då fortsatte med att sälja D90 till ett lägre pris.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man får ju komma ihåg att Sony har A77 med 24mp och 12bps (utan AF men datamängden är samma för det gällande 24mp och 12bps) så en Nikon med samma sensor och 8 bps är inte osannolik. En DX sportkamera samma som D300/s i nyare tappning. Däremot skulle det inte förvåna mig om den inte fick AF modulen från proffshuset den här gången utan fick samma AF modul som D300/s för att hålla modellerna mer isär då DX kameran får mer mp än proffshuset (om det nu spelar någon roll).
 

Teodorian

Aktiv medlem
Man får ju komma ihåg att Sony har A77 med 24mp och 12bps (utan AF men datamängden är samma för det gällande 24mp och 12bps) så en Nikon med samma sensor och 8 bps är inte osannolik. En DX sportkamera samma som D300/s i nyare tappning. Däremot skulle det inte förvåna mig om den inte fick AF modulen från proffshuset den här gången utan fick samma AF modul som D300/s för att hålla modellerna mer isär då DX kameran får mer mp än proffshuset (om det nu spelar någon roll).
Givetvis få D400 samma AF-modul som i D4 och D800 annars är det ingen vits med 8 bps.
 

FredF78

Medlem
Är det bara jag som tror att fullformat i långa loppet är på väg att tyna bort utanför pro-segmentet?
Tycker mycket pekar på att aps-c-storleken på sensorer är här för att stanna och sitter i allt fler modeller i övre prisklasserna? Mindre optik, högre sensorupplösning.
Tror inte att fullformat kryper nedåt i modellerna, snarare tvärt om. De tynar bort till förmån för superbrusfria småsensorer.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Enligt Prisjakt så går D800 att få tag på för 21.310 kr och om det här fortsätter troligtvis under 20.000 i sommar, förmodligen mindre kul för dom som nu betalar 25.000kr............. En D400 får definitivt inte kosta över 16.000kr. Det blir intressant att se vad ersättaren till D7000 (D7100) får för pris å specifikationer, kanske det blir 24mp och 8bps 12.000kr kan bli svårt att undvika kannibalism...........ska bli mycket intressant å följa.
 

jorgene

Aktiv medlem
Att D700 fortsätter säljas är i linje med vad Nikon gjorde när D7000 kom och då fortsatte med att sälja D90 till ett lägre pris.
Från Nikon UK:

"D800 does NOT replace D700. It's a different beast".
"D700 is NOT discontinued".

Huruvida detta stämmer, kan jag inte avgöra, men sades det inte även i någon svensk intervju, att D700 "kommer fortsätta att tillverkas"?
 

jorgene

Aktiv medlem
Enligt Prisjakt så går D800 att få tag på för 21.310 kr och om det här fortsätter troligtvis under 20.000 i sommar, förmodligen mindre kul för dom som nu betalar 25.000kr....
Ja du, innan företag som "clickok.se" och "Hylte Färgfoto" får se röken av en D800 på sina lagerhyllor -- om de någonsin tar/får in den -- så är väl industrisemestern slut...
 

Petsan

Aktiv medlem
Det fascinerar mig att det fortfarande finns de som tror att DX-kameror har köpts enbart av folk som valt det av budgetskäl och egentligen suktar efter FX...
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Ja du, innan företag som "clickok.se" och "Hylte Färgfoto" får se röken av en D800 på sina lagerhyllor -- om de någonsin tar/får in den -- så är väl industrisemestern slut...
Har bokat en D700 från Cyberphoto, den kanske inte heller dyker upp förren efter industrisemestern..........................
 
ANNONS