Annons

Försäkra dyr utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

clemens

Medlem
Hej, är det någon som har erfarenhet av att försäkra sina kameraprylar inför utlandsresor osv? Jag ska nämligen resa runt lite och vill inte vara orolig för att bli av med min dyra kamera.
 

Dajo

Aktiv medlem
clemens skrev:
Hej, är det någon som har erfarenhet av att försäkra sina kameraprylar inför utlandsresor osv? Jag ska nämligen resa runt lite och vill inte vara orolig för att bli av med min dyra kamera.
Din vanliga hemförsäkring täcker även kamerautrustning för dig som privatperson.
Se bara till att du har rätt belopp på den försäkringen och beloppet måste gälla hela hemmet även om det som går sönder/stjäls är värt mindre.

Exempel

Din kamerautrustnign är värd 50 000kr
Ditt övriga bohag är värt 300 000kr


Din hemförsäkring är satt till 300 000kr lösöre.

Du har då itne försäkrat till fullt belopp och det komemr då att göras en reduktion på ersättningen.

Så räkna rätt och använd den försäkring du förmodligen redan har.
 

Anden

Aktiv medlem
Kolla länsförsäkringar. Deras extraförsäkring täcker upp till 30 eller 40 kkr stöldbegärlig egendom vid utlandsresa.

A
 

clemens

Medlem
Tack för snabba svar, ska höra med min hemförsäkring, man vill ju inte vara rädd för att dra med sig kameran.
 

supermax_fred

Aktiv medlem
jag tecknade en special försäkring hos trygghansa, den gällar allt möjligt, typ en dyr klocka eller en dyr kamera. Sen gick jag till kameradoktrn och fick mina prylar värderade och ett intyg. detta skickade jag in till trygghansa och de ansåg att allt verkade schysst. för detta betalar jag typ 130:- i månaden. Då gäller den skada och stöld etc vart jag än befinner mig.
känns rätt bra att kunna andas ut, det e ju inte alltid så kul att kånka på 40kkr på "fel" ställe, eller tappa i vattnet eller nåt!
 

clemens

Medlem
Det där lät ju bra, 130 kr i månaden är ju peanuts, och plötsligt vågar man sig då in på de skummaste gatorna i rio med kameran,hehe.
 

malundin

Aktiv medlem
Självrisken då?

TH's försäkring för 130 kr/mån låter ju bra, men vad har du för självrisk? Om den är hög blir det inte mycket till skydd kvar vid skada.
M.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
JAg tycker att drygt 1500 är ganska mycket om året men det klart om man kan använda försäkringen månadsvis så är det billigt.
 

Dajo

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Försäkra dyr utrustning

Erik Schalin skrev:
Om utrustningen står I hemmet: ja

Annars hänvisas du till hemförsäkringens reseförsäkringsdel.
Gäller även utanför hemmet.
Det finns inget undantag för kamerautrustning.

Normalt gäller Länsförsäkringars hemförsäkring endast i norden men under resans första 45 dagar gäller den i hela världen.
Maxbelopp på ersättnignen är 40 000kr.

Detta är UTAN tilläggsförsäkringar.
 
Senast ändrad:

Dajo

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
JAg tycker att drygt 1500 är ganska mycket om året men det klart om man kan använda försäkringen månadsvis så är det billigt.
Betalningen är månadsvis men försäkringen gäller för hela året.
den kostar alltså 130kr*12=1560kr/år
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Hemförsäkringen tar upp till 40 000kr i hela världen...
Ja men det gäller allt.

Kläder
skor
väskor
pengar
skidor
kamera
det finns säkert massor att lägga till

Allt ger max 40 000kr
Om jag inte missminner mig så gäller maxgränsen oxå alla i hushållet och då är det plötsligt väldigt lite pengar.

Nu värderade Fredrik sina saker till i år men året efter sjunker ersättningen enligt bolagen.
 

Dajo

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Ja men det gäller allt.

Kläder
skor
väskor
pengar
skidor
kamera
det finns säkert massor att lägga till

Allt ger max 40 000kr
Om jag inte missminner mig så gäller maxgränsen oxå alla i hushållet och då är det plötsligt väldigt lite pengar.

Nu värderade Fredrik sina saker till i år men året efter sjunker ersättningen enligt bolagen.
Allt per skadetillfälle.

Så skulle du råka ut för något där kläder och allt förstörs samtidigt så är det mycket riktigt 40 000kr för allt.
Det är nämligen 40 000kr per skadetillfälle som gäller.

Men hur ofta händer det?
 
ANNONS