Annons

Resa med stora objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Sas i DN artikel

Läste i en DN artikel 2-3 år sedan(test av olika flygbolag angående handbagage) att Sas inte räknar in kamerautrustning i handbagagevikten.Kan dock inte hitta något om det idag.Någon som vet?
 

robert nordin

Aktiv medlem
Laddare, kablar, extrabatterier checkar man in, de är ju inte stötkänsliga eller stöldbegärliga.

Om du ändå får problem så hänger du den tyngsta utrustningen (ett hus plus objektiv) på axeln så kommer ryggsäcken ner i vikt.
Nja. När jag flög hem från Galapagos förlorade jag mitt incheckade bagage, och därmed oxå min 1 D X-laddare
samt kablage. F-bolaget ansåg att det var "stöldbegärligt" och ville inte ersätta detta. 1D X laddaren kostar cirka 3000 kr, vissa vill ha 4000 kr för den.
 

apersson850

Aktiv medlem
Så länge det incheckade bagaget kommer fram som det ska brukar inte grejorna försvinna heller. Men bagage som kommer på avvägar löper en mångfalt större risk att råka ut för långfingrade personer, för då är det redan manuell hantering som gäller.
Två flygsträckor efter varandra brukar vara gränsen för hög sannolikhet att bagaget ska komma fram. Så snart du ska flyga tre eller fler sträckor innan du når slutdestinationen ökar risken för att bagaget kommer bort dramatiskt, och då också risken för stölder.

Som alla skrivit så är det olika regler för handbagage för olika flygbolag, och också på olika linjer med samma bolag. I sista fallet då beroende på storleken på flygplanet.
Vissa bolag har uttryckligen ingen begränsning på vikten på handbagaget, utan bara på storleken. Andra är petiga till tusen med vikten.
 

horvendile

Aktiv medlem
Dan, vad kostade mer vikt?
Skulle jag betalat enligt prislistan skulle det gått på runt 4000 kr (det var blandat dyk- och fotoutrustning) har jag för mig. Lyckligtvis löste det sig med ompackning till incheckade bagaget.

Fyratusen kronor säger väl inte så mycket om man inte vet hur mycket övervikt det var, och det minns jag inte på rak arm. Kan väl ha varit sju-åtta kilos övervikt. Cathay Pacifics regler. Går förstås att kolla upp, jag hinner bara inte just nu.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så länge det incheckade bagaget kommer fram som det ska brukar inte grejorna försvinna heller.
Det försvinner prylar.
Jobbarkompisen skall checka in i Bryssel o flyga till Landvetter. Precis innan han skall checka in så trycker han ner datorn i väskan som skall checkas in.
Hämtar väskan på bagagebandet o tycker att den är ngt lätt.
Givetvis har ngn i personalen öppnat väskan o stulit datorn.
 

gavia

Aktiv medlem
Nja. När jag flög hem från Galapagos förlorade jag mitt incheckade bagage, och därmed oxå min 1 D X-laddare
samt kablage. F-bolaget ansåg att det var "stöldbegärligt" och ville inte ersätta detta. 1D X laddaren kostar cirka 3000 kr, vissa vill ha 4000 kr för den.
alltså borde man då enl den logiken få ta med allt störldbegärligt i handbagaget!!
vilket bolag var det?

Med vänlig hälsning peter
 

bjsulla

Ny medlem
Om man reser med frugan så är ett tips att packa in lite saker i hennes handväska. Jag har aldrig sett någon insistera på att väga en kvinnas handväska.
 

robert nordin

Aktiv medlem
alltså borde man då enl den logiken få ta med allt störldbegärligt i handbagaget!!
vilket bolag var det?

Med vänlig hälsning peter
Försäkringsbolaget var Zurich och Flygbolaget KLM.

Flygbolagen skall ersätta förlorat bagage inom 30 dagar enligt IATAs regler. Dessa har en fast avgift baserat på antal kilo, resten skall din reseförsäkring ta hand om. Om du inte har någon separat reseförsäkring brukar
ditt kreditkortsföretag ha någon form av reseförsäkring, givet att du betalt resan med kreditkortet. Detta gäller vid hemresa.

Vid utresa är det andra regler som gäller. Vid totalförlust är ett visst belopp per dag som man har rätt att handla ersättningsgrejer (kläder m m) för.

Personligen tycker jag att "stöldbegärlighetsargumentet" är puckat. Det mesta i en normal resväska torde vara stöldbegärligt, möjligen undantaget underkläder. Kläderna torde vara möjliga att kränga på ebay eller blocket eller annan second hand marknad.

Alla människor handlar inte nödvändigtvis sina kläder på Dressmann, HM eller Grosshandlarn.

Det lite jobbiga med EOS 1:eek:rnas laddare är att dessa är bulkiga, nästan 4ggr större volym jmf med t ex
EOS 5D:s. Varför man inte ha en reseversion fört EOS 1?
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag flyger 2-3 gånger om året mellan Köpenhamn och Bangkok. Och har gjort så i över 20 år. De sista 10 -12 åren har jag på varje resa haft extremt mycket foto prylar. Och ofta mitt 800mm objektiv också. Har normalt mellan 12-15 kg och ibland mer, och SAS och Thai Air har aldrig klagat. Använder ryggsäcken Think Tank airport addicted 2,0
 

Ufologen

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Kontentan av det hela är nog ändå att det går att lösa även om Sas verkar vara ett av de kinkigare bolagen. Det är ju trots allt folk som åkt med betydligt fler kilon än jag här. När det gäller alternativa flyg så är det inte jag som väljer flygbolagen utan de som arrangerar resan så där har jag nog inte så mycket alternativ. Håller cabinväskan bara måtten och någorlunda vikten borde det ju fungera. Tror det borde gå att få ner 100-400 och en laptop i en liten ryggsäck eller väska och det är ju sedan heller inga problem att ha under sätet som dom vill med en mindre väska Laptop/handväska. (i mitt fall troligen en mindre ryggsäck). Då kan jag ha kamerahuset och kanske macro eller vidvinkelobjektiv plus 500:at i cabinväskan. Hittar jag någon lättare cabinväska än 2,8 kg går det ju kanske få ner vikten ytterligare men jag har ju varken ekonomi till eller lust att köpa en väska till för flera tusen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Min Samsonite cabin-roller väger 1,65kg och rymmer ett EF500/4 ISII i LensCoat skyddsfodral samt anpassat skydd gjort av liggunderlag. Vidare 2 stora hus samt 70-200 och ett par, tre objektiv.

/Stephan
 

apersson850

Aktiv medlem
Speciellt när det är så uppenbart att det finns en dator i väskan ökar förstås risken för stöld. Har ingen på flygplatsen sett att den stoppats ner är det vid bagageröntgen som de får en ledtråd, men annars ska det ju till letande för att hitta något värdefullt. Sånt finns ofta dåligt utrymme för så länge bagaget är på väg som det är tänkt.

Det finns exempel på flygbolag som tillåter att du kliver på med två handbagage, men vid nästa flygplats, där du ska fortsätta med ett annat plan, där får du bara ha ett.
Ibland är de hur märkliga som helst.
 

Sven Magnusson

Ny medlem
Två objektiv förstördes på flygplatsen

Jag reste i förra veckan med en Samsonite-liknande kameraväska vadderad med skumplats på insidan med utskurna profiler för Nikon D800, Nikon D700 och tre objektiv. Flygbolaget på Arlanda vägde väskan (som gick som handbagage på vägen till Sthlm) och krävde att den skulle checkas in (9 kg istället för 5 kg). Jag vägrade med tanke på innehållet och de sa att jag då kunde ställa den vid flygtrappan och få den levererad dit efteråt. Det lät någorlunda säkert, men när jag väntade på väskan vid landningen i Jönköping såg jag hur personalen tappade den i asfalten. Mitt Nikon 24-70 gick i två delar (!) Nikonzoomen 70-200 förlorade zoomfunktionen. Någon som har liknande erfarenheter? Jag inväntar nu flygbolagets reaktion.
Nästa gång tar jag bägge kamerorna med objektiv runt halsen istället.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Flygbolaget på Arlanda vägde väskan (som gick som handbagage på vägen till Sthlm) och krävde att den skulle checkas in (9 kg istället för 5 kg). Jag vägrade med tanke på innehållet och de sa att jag då kunde ställa den vid flygtrappan och få den levererad dit efteråt. Det lät någorlunda säkert, men när jag väntade på väskan vid landningen i Jönköping såg jag hur personalen tappade den i asfalten. Mitt Nikon 24-70 gick i två delar (!) Nikonzoomen 70-200 förlorade zoomfunktionen. Någon som har liknande erfarenheter? Jag inväntar nu flygbolagets reaktion.
...
En del i den här tråden har antytt att man ska chansa med för tungt handbagage eftersom det "brukar funka". Dina erfarenheter är ju ett bevis för att det enda vettiga är att använda ett flygbolag med vettiga regler för handbagaget istället.

I torsdags så kom jag hem från USA. Flög med Brittish Airways i budgetklass Los Angeles - London - Göteborg.
Vilket i mitt fall var det billigaste och snabbaste alternativet. Men framför allt:
Deras bagageregler för handbagage är mycket generösa.
Så länge väskan håller rätt storlek. (Har en Think Tank Airport International 2.0) och jag orkar lyfta in den själv i "bagagehyllan" så bryr de sig inte om vikten över huvud taget.
Min kameraväska vägde 16 kg.
(Dessutom så hade jag ytterligare en väska med dator och lite andra saker i. Kravet för den är att den ska få rum under framförvarande stol).

Tyvärr så kan flygbolagen vägra dig att ha kamerorna runt halsen. Och kommer av säkerhetsskäl troligen även att göra det.
 
ANNONS