Annons

Alla bilder kvar hos exet, får dem inte

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Visst vore det intressant att få reda på vad juridiken säger, men frågan är om det hjälper? Polis och åklagare lär knappast prioritera ärendet...

Möjligen kan ex:et ta intryck om en myndig advokat hör av sig och läser lagen, men det är ju inte alls säkert... Det finns väl en uppenbar risk att hon slänger hela skiten i soptunnan och då blir det omöjligt att få tillbaka bilderna. Att det skulle bli någon rättslig efterföljd för henne är nog högst osannolikt och det lär i så fall hur som helst inte hjälpa dig att få tillbaka bilderna!

Kanske är det faktiskt enklast att göra som hon vill?

Åk dit, sätt dig tålmodigt och börja gå igenom bild efter bild. Efter 4 timmar kanske hon ruttnar och inser hur fånigt hennes agerande är och låter dig ta med diskarna med löfte om att radera bilder på henne?

Du skrev att du använt Lightroom, det är inte så väl att du använt dig av keywords? Hade samma sak hänt mig hade det tagit 30 sekunder att plocka fram bilderna där sambon inte förekommer...

PS. Med Lightroom bör det ju faktiskt gå ganska snabbt att sortera ut bilder på ex:et även om det är många bilder att gå igenom.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Rekommenderar mailkonversation och därefter när du har det bekräftat att diskarna med 60000 bilder finns tar du fram juridiken.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan du inte ta omvägen via någon gemensam bekant som ni båda har förtroende för, och låta denne agera mellanhand så att du får dina bilder och hon får behålla diskarna, om det nu är det hon vill?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja man skulle väl kunna göra ett försök. Se hur mycket man hinner på 2 timmar och sen får man överväga hur man ska gå vidare utifrån det... Jag hade dock hoppats på att man skulle slippa det då hon visst är rätt omöjlig och har hotat både med att förstöra bilderna och kontakta soc osv när jag inte rättat mig efter henne.
Det är dags för dig att spela in ALLA samtal du för med henne. Det behöver du om soc kommer och knackar på dörren. Anledningen är att du är man.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag tror också att det är klokt att tassa fram försiktigt. Ditt x kan vara hur knäpp som helst, hon är ändå mamman till ditt barn. Ni måste uppträda någorlunda civiliserat mot varandra i alla möjliga sammanhang så länge ni lever, eftersom ni bägge älskar ert barn.

Medling genom gemensam bekant kan bli svårt (för den personen främst! Det kan vara svårt att vara er gemensamma bekant efter en så sak) Får ditt x veta att du spelar in henne tror jag att hon inte räknar det som "någorlunda civiliserat" alldeles oaktat sitt eget beteende. Jag tror du ska sitta där de 50 timmar som krävs, eller tills hon tröttnar.

Ta på dig din allra bästa tålamodsskjorta och gå dit. Ansträng dig för att vara trevlig och tillmötesgående. Arbeta lugnt o systematiskt. Låt dig inte provoceras. Går xet runt o försöker mucka gräl, be henne vänligt att låta bli "Låt mig arbeta i lugn och ro annars tar det bara ännu mer tid och då blir jag kvar här längre, det vill du väl inte?" borde ju bita. Jag vet att det är jättesvårt, men 50 timmar är en kort tid i ditt liv. Är inte bilderna värda det så kan du kanske kan rädda det viktigaste på 10 timmar och låta henne hoppa på hårddisken sen?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Får ditt x veta att du spelar in henne tror jag att hon inte räknar det som "någorlunda civiliserat" alldeles oaktat sitt eget beteende. Jag tror du ska sitta där de 50 timmar som krävs, eller tills hon tröttnar.
Jag skrev inte att man skall tala om det. Och jag sa heller aldrig att man skall hota med det på ngt sätt.
Men skulle ngn myndighet ställa frågor så kan man bara fråga om de vill höra inspelningar av de samtal man fört. O är man riktigt ärlig så har man också antecknat vilka samtal man inte har inspelade.
 

TBone

Aktiv medlem
Även om det inte på något sätt löser TS problem så är den här tråden ytterligare ett, för mig faktiskt nytt, exempel på att det är bra med off-site backup.
 

pgarre

Medlem
Hemförsäkring

Med risk att någon redan har nämnt detta ( sitter på jobbet och kan inte plöja hela tråden) men har själv varit i infekterad skillsmässa och vet hur det är när modern sitter på trumf (barn) och dikterar vilkor. Men till min poäng - undersök med ditt försäkringsbolag om det ingår något rättsskydd i din hemförsäkring. Har för mig att det för vissa situation kan utgå hjälp vid skillmässsor/separation.
 

monotux

Aktiv medlem
Jag tror också att det är klokt att tassa fram försiktigt. Ditt x kan vara hur knäpp som helst, hon är ändå mamman till ditt barn. Ni måste uppträda någorlunda civiliserat mot varandra i alla möjliga sammanhang så länge ni lever, eftersom ni bägge älskar ert barn.

Medling genom gemensam bekant kan bli svårt (för den personen främst! Det kan vara svårt att vara er gemensamma bekant efter en så sak) Får ditt x veta att du spelar in henne tror jag att hon inte räknar det som "någorlunda civiliserat" alldeles oaktat sitt eget beteende. Jag tror du ska sitta där de 50 timmar som krävs, eller tills hon tröttnar.

Ta på dig din allra bästa tålamodsskjorta och gå dit. Ansträng dig för att vara trevlig och tillmötesgående. Arbeta lugnt o systematiskt. Låt dig inte provoceras. Går xet runt o försöker mucka gräl, be henne vänligt att låta bli "Låt mig arbeta i lugn och ro annars tar det bara ännu mer tid och då blir jag kvar här längre, det vill du väl inte?" borde ju bita. Jag vet att det är jättesvårt, men 50 timmar är en kort tid i ditt liv. Är inte bilderna värda det så kan du kanske kan rädda det viktigaste på 10 timmar och låta henne hoppa på hårddisken sen?
Det har skrivits mycket bra i denna tråd men det här är ett av de viktigaste inläggen, om än det jobbigaste. Det legala läget är lite oklart (uppenbarligen) så att försöka kräva, styra och ställa kommer inte att fungera. 50 timmar är mycket tid men en liten parentes i det långa loppet.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Klokt

Det har skrivits mycket bra i denna tråd men det här är ett av de viktigaste inläggen, om än det jobbigaste. Det legala läget är lite oklart (uppenbarligen) så att försöka kräva, styra och ställa kommer inte att fungera. 50 timmar är mycket tid men en liten parentes i det långa loppet.
Det är ett bra råd. Funkar inte det så är det en jurist som gäller.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Visst är det både klokt och jobbigt, det jag skrev tidigare. Men jag vill förtydliga det:

Som Erik sa: spela in telefonsamtalen, spara all mail. Men var jä***gt noga med att hon inte får veta det (om inte en myndighet börjar ställa frågor)

Det var inte min mening att förringa detta kloka råd.
Lycka till
 

overhard

Aktiv medlem
Uppdatering:
Har fortfarande inte fått några bilder. Hon står fast vid att hon inte lämnar ut några hårddiskar och hon vill själv gå igenom dem först för att se att inget olämpligt finns på dem innan jag får vara med och gå igenom dem...

Jag har uppdaterat min laptop med USB 3.0 docka för 3.5" HDD och en intern SSD för att snabba på en eventuell gallring av bilder men hon vill som sagt kolla bilderna själv först.

Jag har alltid använt Lightroom men undrar om det finns något smidigare program för att visa och välja (flagga?) ett stort antal bilder utan att behöva bygga miniatyrer så som Lightroom jobbar? Det måste vara väldigt enkelt så att exet klarar av det.

Tacksam för svar.
 

overhard

Aktiv medlem
Kan även tillägga att kommunikationen mellan oss funkar betydligt bättre vid det här laget. Vi håller sams osv men kommer inte fram till någon lösning i just detta. Hon är lite av inställningen att så man bäddar får man ligga (jag lämnade henne för en annan, min nuvarande sambo) och även om det kan vara så som hon säger så borde jag ju ha rätt till bilder på vår dotter och fotojobb jag gjort och bilder jag tagit på mina bröder osv. Rent juridiskt har jag väl rätt till alla bilder jag har tagit men moraliskt tycker jag att jag har rätt till just de jag nämner åtminstone...
 

ArneB

Aktiv medlem
Uppdatering:
Har fortfarande inte fått några bilder. Hon står fast vid att hon inte lämnar ut några hårddiskar och hon vill själv gå igenom dem först för att se att inget olämpligt finns på dem innan jag får vara med och gå igenom dem...

Jag har uppdaterat min laptop med USB 3.0 docka för 3.5" HDD och en intern SSD för att snabba på en eventuell gallring av bilder men hon vill som sagt kolla bilderna själv först.

Jag har alltid använt Lightroom men undrar om det finns något smidigare program för att visa och välja (flagga?) ett stort antal bilder utan att behöva bygga miniatyrer så som Lightroom jobbar? Det måste vara väldigt enkelt så att exet klarar av det.

Tacksam för svar.
FastStone ImageViewer (www.faststone.org) fungerar utmärkt för att titta igenom bilder och markera enskilda (eller flera) bilder med ett knapptryck.

Tråkig situation för dig, hoppas tiden hjälper er att hitta en väg ut.
 

overhard

Aktiv medlem
FastStone ImageViewer (www.faststone.org) fungerar utmärkt för att titta igenom bilder och markera enskilda (eller flera) bilder med ett knapptryck.

Tråkig situation för dig, hoppas tiden hjälper er att hitta en väg ut.
Tack för tipset. Hade det där programmet någonstans i bakhuvudet men hade glömt vad det hette och om man kunde välja ut bilder där.
 
ANNONS