Annons

Namnteckning på hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på med en hemsida för att marknadsföra mig som fotograf och har stött på en liten fundering:

Är det lämpligt att ha sin namnteckning på sin hemsida?

Jag tycker det är fruktansvärt snyggt och jag har också tänkt signera det jag skriver, men undrar lite grann över lämpligheten i det. Vad tycker ni?
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag tycker också som dig att det är snygg. Men jag skulle tvekat att lägga ut min namnteckning. Man kan ju lätt skriva ut den och kopiera den för hand.

Eller så skulle jag lagt ut en mindre bild av min handteckning.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig lägga ut min namnteckning. Alldeles för lätt att kopiera och lägga in på ett avtal och sen skriva ut på en riktigt bra skrivare.

Även om det nog skulle gå att se att det var en utskrift i mikroskop så finns risk att du får en hel del extra arbete och kostnader innan du har lyckats bevis att det är ett bedrägeri.

Dessutom accepteras inskannade avtal som avtal och om dessa skrivs ut kan det vara svårt att bedöma om det är en förfalskning eller ett orginal som är utskrivet.

Möjligen polisen och dylikt kan klara det men vill du riskera en massa merjobb bara för att det är snyggt?

Finns det någon kriminaltekniker på Fotosidan som kan bekräfta eller dementera mina spekulationer?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Lösningen är enkel. Använd en signatur och inte din namnteckning. Låt den skilja sig från namnteckningen.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Eller skapa en namnteckning som ser "snygg ut", men som inte är den Du använder när Du ingår avtal.

Inte säkert det hjälper. Jag tror inte att ett avtal inte gäller bara för att din namnteckning inte ser exakt ut som den brukar.

Jag skulle inte chansa.

Förslaget som en signatur tycker jag låter som det bästa lösningen.
 

MejaCopah

Aktiv medlem
Inte säkert det hjälper. Jag tror inte att ett avtal inte gäller bara för att din namnteckning inte ser exakt ut som den brukar.

Jag skulle inte chansa.

Förslaget som en signatur tycker jag låter som det bästa lösningen.
I så fall spelar det ju ingen roll om man lägger upp en eller inte för då behöver du ju bara veta hans namn för att kunna förfalska namnteckningen.

"Näe sådär skrev jag inte min namnteckning den där gången" skulle ju fungera annars..

Men dra till med en signatur .
 

Tomasz

Aktiv medlem
Nu har jag samplat er DNA, alla ni som skrivit hittills i tråden. Men min kan ni inte ta för jag har gummihandskar på mig!
Vänta till nästa vecka innan ni kollar er internetbank är ni snälla:)
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jaså - då vet Du mer om avtalsrätt än de flesta av oss - upplys oss.
Det som avgör är om det är du som skrivit under eller ej. Det hjälper inte att hävda att ett avtal inte gäller för att man skrev under på ett annat sätt än vad man brukar.

Hur många har en namnteckning som ser exakt likadan ut idag som sist de förnyade sitt körkort? Troligen en del men då är körkortet relativt nytt.

Min namnteckning ser lite olika ut i mitt gamla körkort och i mitt nya pass. Dessutom är underlagen man skriver på för dessa lite konstigt så det ser inte likadant ut i många fall som när man skriver på papper.

Sen kan ju bevisbördan bli lite jobbig men principen är hurvida du skrivit under eller ej. Inte om du skrivit under med exakt samma namnteckning som du har på körkortet.
 
Nu är hemsidan uppe, dock utan namnteckningen för säkerhets skull.
Tack för era tankar!

Titta gärna på hemsidan: www.gustafsdal.st
Skriv sen också gärna ett gästboksinlägg här på FS och berätta vad ni tyckte om den. =)
 

EGW

Aktiv medlem
Jag håller på med en hemsida för att marknadsföra mig som fotograf och har stött på en liten fundering:

Är det lämpligt att ha sin namnteckning på sin hemsida?

Jag tycker det är fruktansvärt snyggt och jag har också tänkt signera det jag skriver, men undrar lite grann över lämpligheten i det. Vad tycker ni?
Svår fråga det där. Sin namnteckning släpper man ju ifrån sig i alla möjliga sammanhang, så den som vill stjäla den lär inte ha några större problem. Ett avtal blir inte ett avtal just genom namnteckningen, den bara bekräftar att man ingått avtalet. Men man har ju alltid beviskravet.

Men själv löser jag det med att jag gjort en kalligrafisk signatur med hjälp av ett trevligt datorteckensnitt. Det blir också snyggt.
 
Jag såg att den här tråden genererade ett par träffar på min nya hemsida. Gustafsdal.st finns inte längre, utan är omdirigerad till www.andreasskoog.se.

För att knyta ihop den här diskussionen så kan jag säga att jag skapade ett monogram som jag har satt på hemsidan och vissa bilder istället för att använda min namnteckning. Vill ni se hur det ser ut så finns det på ovanstående länk. Berätta gärna vad ni tycker om den lösningen! =)
 

EGW

Aktiv medlem
Jag såg att den här tråden genererade ett par träffar på min nya hemsida. Gustafsdal.st finns inte längre, utan är omdirigerad till www.andreasskoog.se.

För att knyta ihop den här diskussionen så kan jag säga att jag skapade ett monogram som jag har satt på hemsidan och vissa bilder istället för att använda min namnteckning. Vill ni se hur det ser ut så finns det på ovanstående länk. Berätta gärna vad ni tycker om den lösningen! =)
Idén är god, men jag har inte klart för mig vad som var monogrammet.
 
ANNONS