Annons

Blogg/hemside problem

Produkter
(logga in för att koppla)

veliaze

Medlem
Den senaste tiden har jag emellanåt haft svårt att sova då jag känner att jag har ett smärre problem. (Och ja, ämnet är något relaterat till foto som jobb, så häng kvar)

Jag köpte för ett tag sedan fohlmanphotography.com och .se i syfte att göra om min tidigare hemsida och tanken var att det nya domännamnet skulle berätta mer vad hemsidan handlar om då mitt tidigare domännamn inte alls var relaterat till fotografi.

Inför 2013 hade jag nämligen en idé om att jag skulle eventuellt försöka börja blogga lite lätt, och så småningom se om jag kan börja sälja lite bilder för att hjälpa till att finansiera ny utrustning, programvara etc etc.
D.v.s. Hemsidan är dels tänkt som ett skyltfönster för mig, (kanske) en blogg, portfolio och i framtiden kanske även en webbshop beroende på vad man hinner med med två småttingar som vägrar gå till sängs :)
Jag skall också tillägga att jag lägger ner en del tid på Google+ där all min kommunikation sker på engelska.

Jag har slängt upp en del sidor på hemsidan redan, men har nu stoppat upp helt eftersom jag inte hur jag skall använda mina .se och .com adresser, eller vilket språk jag skall använda.

Jag har funderat på alla möjliga varianter och skulle vilja höra era åsikter.
Ser man på en eventuell framtida försäljning så borde jag skriva på svenska och använda mig av .se adressen då Sverige isåfall kommer bli platsen där jag säljer bilderna. Men samtidigt skulle jag vilja skriva på engelska just ur bloggsynpunkt för då kan jag även nå ut till Google+ folket och få större respons på bloggandet.
SAMTIDIGT skriver man (förhoppningsvis) bättre på Svenska än på Engelska.

Har man en .com hemsida och anger den i ett engelspråkigt forum så förväntar sig folket där att det är en engelspråkig sida, använder jag en .se på ett svenskt forum så förväntar sig läsarna en svensk sida...

Jag har läst lite på nätet om denna problematiken och pratat med folk i min närhet, men jag lyckas inte kunna komma överens med mig själv.

Min senaste idé är att man har en enklare .com adress (utan blogg) och en .se där jag har blogg och länka dem sinsemellan för de som vill. (Men då måste man kanske på engelska forum tänka på att man anger sin .com adress och inte tvärtom)

Jag vet att jag antagligen grubblar på detta ohälsosamt mycket och det är därför jag skulle vilja ha andras åsikter för jag kommer verkligen ingenstans i min tankevurpa, om jag får lov att kalla det så.
 
Jag har slängt upp en del sidor på hemsidan redan, men har nu stoppat upp helt eftersom jag inte hur jag skall använda mina .se och .com adresser, eller vilket språk jag skall använda.
Jag skulle peka båda adresserna till samma webbplats och ge besökaren ett val att se sidan på svenska eller engelska. Det här tillåter alla seriösa CMS och gör det buslätt för både dig och besökarna att hantera språkvalet.
 
ANNONS