Annons

Reparation av objektiv. Collar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter-K

Aktiv medlem
Har nu fått ett kostnadsförslag på reparation av mitt EF 24-70mm 2.8L USM.

Efter att ha kommit hem från en 2veckors semester med mestadels lite suddiga bilder från 24-70 objektivet bestämde jag mig för att skicka in allt för justering.
Jag skickade in min 5DMK3, EF 24-70mm 2.8L USM samt EF 70-300 F4-5.6 IS USM för intrimning av focusering.

I KF står det att 24-70 ej går på goodwill, då Collors är dåliga & behöver bytas.
Någon som vet vad det är?
Reparationskostnad 2076kr

Bestämt mig för att reparera det då V2 av objektivet kostar betydligt mera
 

ErlandH

Aktiv medlem
Svårt att gissa vad de menar, "collar" brukar man kalla det avtagbara stativfästet på större teleobjektiv. Kan de syfta på bajonettfattningen?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det kan vara någon av de ringar (kragar) som håller vissa av objektivets inre delar på sin plats i objektivröret.

Är de rörliga i samband med fokusering och/eller zoomning slits de med tiden. Då kan det bli glapp mellan objektivröret och linspaketet som kragen ska hålla på plats, med diverse lustiga fenomen som resultat. Jag hade en sådan ring som lossnat en gång i mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM. Ibland blev bilderna som de skulle, ibland märkligt suddiga, exempelvis på halva bilden. Men då gick det att höra att de glappade inuti om jag skakade på objektivet.
 
ANNONS