Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra konsumentskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Jag antar att utskriftsvolymen är rätt liten? Då håller jag med om att vilken Canon Pixma kombiskrivare (alltså en med inbyggd scanner) som helst kan passa dig. Många av dem är nätverksskrivare idag. Har du nätverk hemma? Trådlöst? Om inget av detta gäller så kolla att det finns möjlighet till att köra med kabel via USB också.

För övrigt har jag nog inga relevanta råd att ge, då mitt skrivaranvändande verkar vara ganska olikt vad du tänker dig. Därför har jag också erfarenhet av skrivare som du nog inte tycker är passande. En av dem har på några år avverkat 30000 sidor...
Dock har jag haft en Canon Pixma MP970 i fem år, och den har fungerat någorlunda. Den råkar ut för ett typfel hos de skrivarna med tiden, där en plastflärp inne i skrivaren fastnar när den blivit klibbig av bläck. Ska man skicka till verkstad när det händer blir det snart orimligt dyrt, men det är inte speciellt svårt att städa med några tops. Fem minuters fix och sen går den i ett halvår till.
 

pirx

Aktiv medlem
Vad ligger din budget på?

Vad ska du skriva ut? Foton eller bara "allmänt"?
Kan tänka mig lägga en peng på en bra skrivare. Kanske max 4000kr.

Främsta syftet till köpet blir väl att spontanskriva A4 foton till nära och kära.
Och en del foton till mig själv.

Men sen blir det säkert en del vanliga utskrifter. också.

Skrivare för 6-700kr alltså. Verkar orimligt billigt.
Vad kostar det att skriva ut ett A4-foto på en sån månnetro? Alltså. Vad kostar ett A4-fotopapper? 2kr? Och bläcken för en utskrift... ?

Är det märkbart sämre kvalitet på 700kr-skrivarna än de för 4000kr?

Och trådlöst nätverk måste den ju ha:) Den ska stå gömd i klädkammaren...

/ alex
 

bildsten

Aktiv medlem
Canons billigare skrivare brukar ha bläckpatroner som har skrivarhuvudet integrerat i patronerna vilket är en fördel om du inte skriver ut ofta. Skulle det torka till så blir skrivaren som ny när du byter patron. Nackdelen är att patronerna blir rätt dyra.

Kvaliten på utskrifterna blir lite sämre, särskilt i fina tonövergångar.

Ett A4 fotopapper kostar, beroende på sort, mellan 5 och 20 kr i runda slängar, bläcket minst lika mycket, troligen det dubbla med ovannämnda patroner.
 

apersson850

Aktiv medlem
Min Pixma MP 970 tillhör de som har separat skrivarhuvud och patroner. Men patronerna sitter på huvudet och åker med när det rör sig.
Har inte torkat än så länge, och jag har haft den i sex år.

På min Pixma PRO-1 sitter patronerna stilla och matar huvudet via ett slangsystem. Har inte heller torkat än.

Arbetshästen jag har är en Kyocera, men den är tonerbaserad (alltså det som populärt kallas laserskrivare, vare sig det finns laser i den eller ej).
 

Falumas

Aktiv medlem
Canon IX6550 är väldigt bra och väldigt billig, fixar utskrifter upp till A3+. Endast USB-anslutning, men om det fungerar för dig så har du en bra skrivare.

/Karl
 

Photocon

Aktiv medlem
Canon IX6550 är väldigt bra och väldigt billig, fixar utskrifter upp till A3+. Endast USB-anslutning, men om det fungerar för dig så har du en bra skrivare.

/Karl
Ja, den är ett bra köp. Skaffade den när min gamla i9950 (proskrivare med 8 färger) efter 10 år sade gonatt.
Eftersom jag tyckte den dög bra även för A3/A3+ tänkte jag skaffa en till då min fru ville ha en. Fast då hittade jag Canon IX6850 för 1.690:- hos Prophoto. Ser likadan ut fast har valbar anslutning(trådlös för nätverk eller usb). Kvittar vilken du tar vad gäller utskriftkvalitetetn. Båda tar 5 patroner.
 

stefohl

Aktiv medlem
Skrivare för 6-700kr alltså. Verkar orimligt billigt.
Vad kostar det att skriva ut ett A4-foto på en sån månnetro? Alltså. Vad kostar ett A4-fotopapper? 2kr? Och bläcken för en utskrift... ?

Är det märkbart sämre kvalitet på 700kr-skrivarna än de för 4000kr?



/ alex
Skillnaden i kvalitet mellan skrivaren för 700 kr och den för 4000 kr är ofta förvånansvärt liten. Men skillnaden i bläckpris är större än vad du tror är möjligt. Ofta är det billigare att köpa en dyrare skrivare för att få lägre förbrukningskostnader.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte en Epson WF-3620 häromveckan (1490:- på Mediamarkt).
  • Scanner
  • Bläckstråleskrivare (A4)
  • Dubbelsidig utskrift
  • Dokumentmatare till scannern
  • WiFi
  • "Scan to e-mail"
  • etc.

USB-sladd följer inte med, men den behövdes inte. Allt gick att konfigurera trådlöst.

Jag har gjort en provutskrift av en bild på fotopapper och det duger bra, tycker jag.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, den är ett bra köp. Skaffade den när min gamla i9950 (proskrivare med 8 färger) efter 10 år sade gonatt.
Eftersom jag tyckte den dög bra även för A3/A3+ tänkte jag skaffa en till då min fru ville ha en. Fast då hittade jag Canon IX6850 för 1.690:- hos Prophoto. Ser likadan ut fast har valbar anslutning(trådlös för nätverk eller usb). Kvittar vilken du tar vad gäller utskriftkvalitetetn. Båda tar 5 patroner.
Ja, jag behövde en skrivare hemma och köpte en billig. Måste säga att jag är förvånad över hur bra den är. Jag tror faktiskt inte att jag skulle klara ett blindtest mellan min IX6550 och många skrivare som kostar över 10x mer. Har faktiskt använt alster direkt från hemmaskrivaren flera gånger trots att jag har tillgång till betydligt dyra saker.

Patronerna går också att hitta ganska billigt om man tittar utanför dom vanliga elektronik-kedjorna som verkar ha hutlösa marginaler på dessa patroner. Köper alltid orginalpatroner, men hittar dom oftast på internet till mindre än halva priset mot vad man får tag på dom i butik.

/Karl
 

AFJ

Aktiv medlem
Skrivare för 6-700kr alltså. Verkar orimligt billigt.
Det funkar ungefär som med mobiltelefoner - du kan få en gratis - det är abonnemanget som kostar.

Samma med skrivare, tillverkarna säljer dem för några hundralappar. När det är dags att fylla på bläck så får du betala lika mycket som skrivaren kostade!

Jag tycker Canons billiga "allt-i-ett" skrivare är fantastiska. Ger utskriftskvalité som förvånar och är relativt driftssäkra. Scannar och kopierar. Enda nackdelen är - som jag ser det - de höga driftskostnaderna. Men man kan inte få all och skriver du begränsade mängder är det inga fara.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tjena!

Någon som kan ge tips på en bra skrivare för det lilla hemmet?
Ska klara A4, men behöver inte alls klara större.

Vore inte fel att ha en scanner, då kanske en sån här är ngt?
https://www.dustin.se/product/5010653671/pixma-ip7250

Eller bara välja en mer kompakt apparat så man slipper 60cm upptaget på en hylla...
https://www.dustin.se/product/5010800721/pixma-ip110-portabel-usb

Förslag? (eller om man ska undvika ngt?)

mvh / alex

Jag har också som Per (PMD) köpt en Epson WF-3620 (till min fru). Jag är faktiskt väldigt imponerad över vad de ger en för knapp 1500 spänn. (I USA kostar den 130 U$ vilket väl är ca 100 spänn idag.) Jag läste en hel del recensioner (bl.a. http://thewirecutter.com/reviews/best-all-in-one-printer/) innan köpet och denna recension var den mest ambitiösa eftersom den gjorts med ca 100 skrivare i detta test heat. Vinnaren WF-3620 är inte bäst på allt men den är bäst bl.a på utskriftskvalitet vid utskrift av fotografier. Det som gör skillnad i WF-3620 är Epsons nya PrecisionCore-teknik som nu rullas ut i företagets alla skrivare från rena industriskrivare till billigaste "all in one"-skrivare.

Jag väntar nu på en ren A3-fotoskrivare med samma teknik i nästa generation fotoskrivare från Epson. Epson Stylus Photo R3000 och de andra Stylus-skrivarna är på väg ut och kommer bl.a. ersättas av bl.a. SC-P600 och jag hoppas att Epson visar upp den på Fotomässan nästa veckoslut i Stockholm och sedan ser till att den kommer ut på marknaden. Det som skiljer dessa skrivare från konsumentskrivare som WF-3620 är att de har fler bläcknyanser för varje nyans för att kunna återge mjukare övergångar och ett bredare dynamiskt omfång. WF-3620 och andra skrivare har CMYK (Cyan, Magenta, Gul och Svart) i fyra bläckpatroner) men trots det är resultatet ur en WF-3620 och liknande modeller med PrecisionCore förvånande bra kan jag tycka.
 

stefohl

Aktiv medlem
WF-3620 och andra skrivare har CMYK (Cyan, Magenta, Gul och Svart) i fyra bläckpatroner) men trots det är resultatet ur en WF-3620 och liknande modeller med PrecisionCore förvånande bra kan jag tycka.
Med den nya generationen av skrivare har också Epson sagt att man kommer att pressa priset på bläcket. Det kommer väl att innebära att skrivarna blir något dyrare vid inköp, men billigare att använda. Vi får väl se om de infriar detta löfte. Det skulle vara bra och öka deras trovärdighet, för som det är idag är det ett skämt med de »billigare« amatörskrivarna.
 

Photocon

Aktiv medlem
Men som många varit inne på: De moderna skrivarna är billiga och förvånansvärt bra fast bläckpatronerna blir bara dyrare och dyrare.

Dyrare på 2 olika sätt:

1/ Betydligt dyrare för en bläckpatron än för några år sedan i direkta kronor.

2/ Samtidigt ser man hur bläckinnehållet i patronerna minskat parallellt med det högre priset.

Exempel: Till en gammal Canonskrivare kunde jag köpa patroner för 79:-. De innehöll då 15 ml. Några år senare 135:- och 11 ml.

Ett förbaskat dåligt miljötänk med tanke på hur mycket plast som går åt till att tillverka 1 patron. Sedan tillkommer tätt inneremballage och kartong.

Visst kan man köpa på InkClub till billigare pris, men resultatet blir sällan lika bra. varken på de chiplösa patronerna eller de med chip.

En fullständig uppsättning patroner till en A3+ skrivare som IX 6850 kostar nästan 600:- och då innehåller alla patroner endast 7 ml förutom den större svarta.

Till IX 6550 blir samma antalet patroner till i stort sett samma kostnadr för komplett sats). Fast då innehåller patronerna 9 ml. IX6550 var föregångaren till IX6850

Man har alltså minskat bläckinnehållet med över 20%.
 

stefohl

Aktiv medlem
Men som många varit inne på: De moderna skrivarna är billiga och förvånansvärt bra fast bläckpatronerna blir bara dyrare och dyrare.

Dyrare på 2 olika sätt:

1/ Betydligt dyrare för en bläckpatron än för några år sedan i direkta kronor.

2/ Samtidigt ser man hur bläckinnehållet i patronerna minskat parallellt med det högre priset.

Exempel: Till en gammal Canonskrivare kunde jag köpa patroner för 79:-. De innehöll då 15 ml. Några år senare 135:- och 11 ml.

Ett förbaskat dåligt miljötänk med tanke på hur mycket plast som går åt till att tillverka 1 patron. Sedan tillkommer tätt inneremballage och kartong.
Instämmer, det är dags för en bläckkampanj, som den hemmafruarnas mjölkkampanj vi hade för ett par år sedan. Ska vi hoppas att Epson verkligen sänker priset på sitt bläck till den nya generationens skrivare. Alla som ska till Fotomässan får väl gå till deras monter och tjata om detta. Ta en sväng förbi Canons och gör samma sak.

Bra och billiga utskrifter åt alla!!!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Med den nya generationen av skrivare har också Epson sagt att man kommer att pressa priset på bläcket. Det kommer väl att innebära att skrivarna blir något dyrare vid inköp, men billigare att använda. Vi får väl se om de infriar detta löfte. Det skulle vara bra och öka deras trovärdighet, för som det är idag är det ett skämt med de »billigare« amatörskrivarna.
Ja jag har också läst det men det återstår nog att se för jag ser inga sådana tecken ännu. Redan soptunne-Sverker stod ju i TV och kommenterade relationen mellan priset på bläck och priserna på konsumentskrivarna och det var ju inte helt otippat att skrivaren åkte i tunnan till hans hoprynkade mustasch. Detta att skrivaren i en det fallet var nästan gratis men bläcket ett rån, var ju väldigt uppenbart. Det är väl fortfarande så kan man väl konstatera och det återstå att se om Epson kryper till korset. Men gör de det så handlar det väl mer om tredjepartskonkurrens på bläckmarkanden än egen omtanke om skrivarkundernas plånböcker.
 
ANNONS