Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrator, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Någon som har en uppfattning om vilken kalibrator man bör skaffa sig? Jag bry mig inte så mycket om ifall den kostar en tusenlapp eller några till, bara resultatet blir bra.
Det finns ju exempelvis en Spyder 4 Express som kostar en liten del av vad Colormunki Display eller Colormunki Photo gör. Är de dyrare värda det? Såvitt jag begriper efter att ha läst lite klarar modellen "Photo" även att kolla vad som skrivaren faktiskt gjorde av det hela, inte bara att kalibrera displayen. Finns också en modell som de kallar Passport, som tydligen kan läsa färger från en mall också. Verkar ju bra om man ska ha ett facit att jämföra med. Eller meningslös extra kostnad?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Någon som har en uppfattning om vilken kalibrator man bör skaffa sig? Jag bry mig inte så mycket om ifall den kostar en tusenlapp eller några till, bara resultatet blir bra.
Det finns ju exempelvis en Spyder 4 Express som kostar en liten del av vad Colormunki Display eller Colormunki Photo gör. Är de dyrare värda det? Såvitt jag begriper efter att ha läst lite klarar modellen "Photo" även att kolla vad som skrivaren faktiskt gjorde av det hela, inte bara att kalibrera displayen. Finns också en modell som de kallar Passport, som tydligen kan läsa färger från en mall också. Verkar ju bra om man ska ha ett facit att jämföra med. Eller meningslös extra kostnad?
X-rite i1Display Pro är en av de mest kapabla man kan få för ett par tusenlappar.
Det finns också många program som kräver denna och inte den lite billigare Colormunki.
 

Mats J Persson

Aktiv medlem
Om du skall köpa en Spyder 4 så köp Spyder 4 Pro den har en extra sensor på mätverktyget som gör att den kan mäta omgivande ljus och kompensera för detta.
Den klarar även att kalibrera flera skärmar anslutna till samma dator.
Mvh. Mats
 

apersson850

Aktiv medlem
Tackar för upplysningarna. Då är det bara frågan om den dyrare Colormunki Photo + Passport tillför något som är värt dubbla pengarna jämfört med XRite i1 Display Pro? Jag ser att det är XRite som tillverkar Colormunki också, så det är väl liknande teknik i dem, bara antalet möjligheter och sensorer som skiljer, måhända.
 

KarlE

Aktiv medlem
Lånar tråden med en lite avvikande infallsvinkel, jag undrar om man som "glad amatör" verkligen behöver alla funktioner, det finns en billigare kalibrator Xrite colormunki Smile för ca 800 kr, där kan man som jag förstå inte göra några justeringar alls utan det sker helt automatiskt. Denna kalibrator fick väldigt bra recensioner i nån fototidning nyligen (kamera o bild?)
Har någon här inne någon erfarenhet av denna kalibrator så vore jag tacksam för lite feedback.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
i1Display Pro och i1Display colormunki är lika vad gäller hårdvara. Fast X-rite har snöpt Colormunki och skickar med en en enkklöare variant på mjukvaran.

OM man kör PC och en Dellskärm som går att hårdkalibrera så fungerar bara i1Display Pro.
Det är X-rite som skrivet mjukvaran åt Dell och helt enkelt sett till att den billigare i1 Display Colormmunki inte fungerar.

Så var inte dumsnåla när ni bestämmer er.

Stefan Ohlsson kommer nog in i tråden och kan förklara bättre.

Själv skall jag nu ut och fotografera Red Bulls fotoutställning på Gustav Adolfs torg i Göteborg.
Detta med en H5D 50C. Vi får se hur det går. Har aldrig nattfotograferat med den kameran förr.
Alltid svårt när inte kamerans reglage sitter i ryggmärgen när det är mörkt
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har en kalibrator till min Eizo-skärm. Men kalibratorn är uppenbarligen en Spyder 4 pro.
Är det någon som vet var/om det går att ladda ner programmet till Spyder 4 Pro utan att behöva köpa en likadan kalibrator till?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
X-rite tillverkar väl även den? För i1Display Pro ligger kontrollen i hårdvaran. Du kan alltså lätt ladda ner mjukvaran men den kommer bara fungera om du har en godkänd hårdvara.
Borde väl vara ungefär lika med Spyder.
Programvaran till i1Display Pro är i1Profiler. Har man inte kalibratorn i usb-porten när man startar programmet står det bara demo på allt och man kommer inte mycket längre.
 

t595sp

Aktiv medlem
Använder själv Argyll CMS och dispcalGui (windows) som är en gratis open source lösning för skärmkalibrering. Mjukvaran har stöd för mängder av kalibratorer men kräver att man är lite påläst för att förstå kalibreringsprocessen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Skriver du inte ut själv behöver du ju bara något som fixar skärmen. Skriver du ut själv och använder papper och bläckkombinationer där du inte kan få bra profiler till från tillverkaren behöver du något som även hanterar skrivarprofilering som t.ex. Colormunki Photo.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, eller om man som jag använder helvetesprogrammet OCAD för att skriva ut orienteringskartor. Det programmet tycks gå förbi allt vad skrivarprofiler heter och kör med sin egen färghantering istället. Jädra pillrande att få det rätt på olika skrivare.

Men det här är bra. Jag har blivit en hel del klokare redan.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, eller om man som jag använder helvetesprogrammet OCAD för att skriva ut orienteringskartor. Det programmet tycks gå förbi allt vad skrivarprofiler heter och kör med sin egen färghantering istället. Jädra pillrande att få det rätt på olika skrivare.

Men det här är bra. Jag har blivit en hel del klokare redan.
Ser inte riktigt hur en kalibrator skulle hjälpa dig i så fall.
 

stefohl

Aktiv medlem
Om du skall köpa en Spyder 4 så köp Spyder 4 Pro den har en extra sensor på mätverktyget som gör att den kan mäta omgivande ljus och kompensera för detta.

Mvh. Mats
En funktion jag djupt och innerligt ogillar och avaktiverar som det första steg jag gör när jag kommer ut till en fotograf som har denna mätare. Se till att rumsbelysningen är konstant istället. IKEA har billiga mörkläggningsgardiner.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tackar för upplysningarna. Då är det bara frågan om den dyrare Colormunki Photo + Passport tillför något som är värt dubbla pengarna jämfört med XRite i1 Display Pro? Jag ser att det är XRite som tillverkar Colormunki också, så det är väl liknande teknik i dem, bara antalet möjligheter och sensorer som skiljer, måhända.
Vill du kalibrera din skrivare också, då är Colormunki den billigaste lösningen som ger ett acceptabelt resultat. Men om du är nöjd med dina skrivarprofiler är i1Display Pro en bättre lösning.
 

stefohl

Aktiv medlem
Har en kalibrator till min Eizo-skärm. Men kalibratorn är uppenbarligen en Spyder 4 pro.
Är det någon som vet var/om det går att ladda ner programmet till Spyder 4 Pro utan att behöva köpa en likadan kalibrator till?
Men om du har en Eizo ColorEdge skärm har du ju också ColorNavigator. Att då använda Spyder programmet är ingen bra lösning.

Stefan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
X-rite tillverkar väl även den {Spyder}? ---
Nej, X-Rite och Spyder är konkurrenter. De verkar båda anse sig vara världsledande. :)

"X-Rite is the global leader in color science and technology." (ColorMunki)

"Datacolor, a global leader in color management solutions, provides software, instruments and services to assure accurate color of materials, products and images." (Spyder)
 

stefohl

Aktiv medlem

Dykhjelm

Aktiv medlem
EasyPix är ett förenklat kalibreringsprogram, som ger rätt OK resultat. Vill du ha bättre skulle jag inte köpa Spyder-programmet, utan Basiccolor Display. Testa dock först genom att ladda ner en demo från Basiccolor och kolla att den hittar din kalibrator. Den bör göra detta, men det är bäst att kolla först.

Stefan
Kommer nog att fortsätta med EasyPix till Eizo-skärmen. Men har en gammal Spyder 2 express till laptoppen och en annan skärm, men dom är inte så viktiga. Men det verkar som om den gamla Spydern inte funkar på Windows 8. Av det skälet så vill jag använda samma kalibrator till alla skärmar. Skall kolla Basiccolor Display. Tack.
 
ANNONS