Annons

Kalibrator, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Någon som har en uppfattning om vilken kalibrator man bör skaffa sig? Jag bry mig inte så mycket om ifall den kostar en tusenlapp eller några till, bara resultatet blir bra. ---
Du har redan upptäckt att ifall du vill ha en kalibrator som kan kalibrera även din skrivare, så blir det betydligt dyrare. Sedan finns det två huvudtyper av färgkalibratorer - colorimetrar och färgspektrometrar. Den förstnämnda typen använder färgade filter. Här varierar kvaliteten mellan billigare typer med enkla plastfilter, där färgerna brukar åldras med tiden, och dessutom olika mycket. De som har bättre glasfilter är förstås stabilare.

Men vill man ha hög noggrannhet och i princip ingen åldring eller färgförändring alls, så får man välja en färgspektrometer. Dock är de dyrare.

Vad jag förstår så är Spyder 4 Elite, Pro och Express samt X-Rite Design, Smile och i1 Display Pro colorimetrar medan X-Rite Photo och Design är färgspektrometrar.

För egen del har jag bara lite erfarenhet av Spyder (glasfilter-colorimeter), och det har funkat bra.
.
 

stefohl

Aktiv medlem
Kommer nog att fortsätta med EasyPix till Eizo-skärmen. Men har en gammal Spyder 2 express till laptoppen och en annan skärm, men dom är inte så viktiga. Men det verkar som om den gamla Spydern inte funkar på Windows 8. Av det skälet så vill jag använda samma kalibrator till alla skärmar. Skall kolla Basiccolor Display. Tack.
Gamla Spyders är jag mycket tveksam till. De flesta kalibratorer i denna generation innehåller gelatinfilter, som med tiden ofta har blekts. Det gäller alltså inte bara gamla Spyders, utan också gamla EyeOne Display-kalibratorer från X-Rite. Hur mycket de blekts varierar, så att kalibreringen kan ge väldigt olika resultat.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Gamla Spyders är jag mycket tveksam till. De flesta kalibratorer i denna generation innehåller gelatinfilter, som med tiden ofta har blekts. Det gäller alltså inte bara gamla Spyders, utan också gamla EyeOne Display-kalibratorer från X-Rite. Hur mycket de blekts varierar, så att kalibreringen kan ge väldigt olika resultat.
Ja jag har förstått detta och dessutom så har den ett antal år på nacken. Det är av det skälet som jag vill använda Eizo-kalibratorn till övriga skärmar, men saknar program.
 

stefohl

Aktiv medlem
Trodde jag kunde mäta vad jag faktiskt får ut i alla fall, om den kan mäta på papper också. Så kan jag jämföra mot offsettryckt "facit".
Nu börjar vi komma in på avancerade områden. Det fungerar, men jag känner inte till något program där man kan göra sådant som stöder ColorMunkin. Naturligtvis kan man göra det för hand, det vill säga mäta varje ruta för sig, men ska du göra det mer än en gång är det en strulig och långsam metod.

Du behöver en i1Pro2 istället. Den mätaren är känd som färghanteringens schweiziske armékniv. Den kan göra nästan allt. Är kanske inte bäst på alla områden, men ska du ha bättre instrument talar vi om mätare som kostar 6-siffriga belopp.

Jag har inte gjort något exakt om detta, men du får i alla fall lite bakgrundsinfo på http://www.profiler.nu/farghantering/

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

Kijana

Aktiv medlem
En funktion jag djupt och innerligt ogillar och avaktiverar som det första steg jag gör när jag kommer ut till en fotograf som har denna mätare. Se till att rumsbelysningen är konstant istället. IKEA har billiga mörkläggningsgardiner.
En närliggande fråga: Om man kör med en kalibrator som inte har extra sensorer, spelar det någon roll för resultatet om det är dagsljus som råder (kanske till och med under den ljusa tiden på året ;) ) eller om man bara låter skärmen lysa upp rummet när man kalibrerar skärmen, en sådan här novemberkväll?
Två ytterligheter i miljön, har de någon betydelse?
 

stefohl

Aktiv medlem
En närliggande fråga: Om man kör med en kalibrator som inte har extra sensorer, spelar det någon roll för resultatet om det är dagsljus som råder (kanske till och med under den ljusa tiden på året ;) ) eller om man bara låter skärmen lysa upp rummet när man kalibrerar skärmen, en sådan här novemberkväll?
Två ytterligheter i miljön, har de någon betydelse?
Med en väl utformad kalibrator, nej. Den ska se till att rumsljuset inte kommer åt att påverka mätningen. Men om du har ett ljus som kommer direkt från sidan av skärmen kan det läcka in ljus. En del kalibratorer ligger ju inte an mot skärmens yta, och då kan det vara viktigare att se till att skärma av ljuset. Ett svart tyg över skärmen under kalibreringen, kanske.
 

motofoto

Aktiv medlem
trådlyft :)

många bra råd här men det har ju också gått nått år.
Jag har en skärm hemma (philips 23" full hdips, bra för foto) och en laptop, DELL xpz15 4K, dom vill jag samjustera så jag får samma resultat ur lightroom hemma och borta.
Jag skriver inte ut och mina kunder gör det sällan.
Vilken kalibrator ska jag välja?
En X-Rite i1Display Pro tycks ju fixa allt men jag sparar såklart gärna pengar.
Jag kan inget och kalibrering mm, ocg har eh inte bråttom när jag gör det.
Rummet som hemma har dåligt ljus nu, och laptoppen används mest i väl upplysta presscenter.

Tacksam för hjälp.


Med en väl utformad kalibrator, nej. Den ska se till att rumsljuset inte kommer åt att påverka mätningen. Men om du har ett ljus som kommer direkt från sidan av skärmen kan det läcka in ljus. En del kalibratorer ligger ju inte an mot skärmens yta, och då kan det vara viktigare att se till att skärma av ljuset. Ett svart tyg över skärmen under kalibreringen, kanske.
 
ANNONS