Annons

Teknik vid följande AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
När jag plåtar sport, fotboll, innebandy, cykling och rullskridskor så är det ju motiv i rörelse.

Jag brukar då antingen slå om till "sportläge" vilket betyder att kameran själv använder sig av följande fokus samt gör vissa andra prioriteringar vad gäller tid o bländare. Eller så kör jag manuellt och slår själv över till följande fokus. Självklart med kort slutartid om det är önskvärt med frysta rörelser.

Tyvärr lyckas jag ändå inte alltid med att sätta fokus rätt och jag vet inte varför jag lyckas och varför jag inte lyckas. Kameran har ju i detta läge "avtryckarprioritet" så den tar ju hellre en oskarp bild än ingen alls, typ.

När motivet kommer emot mig så kan jag ibland hinna se att det är ute ur fokus och då kan det ibland hjälpa, om man hinner att lyfta fingret helt från avtryckaren och sen trycka ned den igen. På det sättet verkar kameran ta ett omtag och har chans att hitta fokus igen. I annat fall kan kameran gladeligen skjuta av 3-4 bilder som alla är suddiga pga oskärpa alltså, inte rörelseoskärpa eller så.

Jag funderar på om det finns någon särskild teknik för att få fler skarpa bilder?

Skall man exv fokusera på motivet hela tiden så fort man har det i sikte fram tills dess att man börja ta bilderna? Har provat detta och visst det verkar funka men inte till 100% Finns det andra tips?

Jag har hört att man skall låta kameran använda samtliga fokuspunkter och inte bara den i mitten pga att de andra punkterna hjälper till att hitta fokus. (kan visserligen vara svår ibland att alltid ha mittpricken på motivet om det rör sig)

Eller hur brukar ni göra? Ni kanske istället använder One shot läget och så att säga tar en bild i taget, typ hellre 1 skarp bild än 4 suddiga.

Sen finns det ett mellanläge mellan två två olika fokusmetoderna som jag inte begriper. Den verkar vara både och eller ingenting?

Kameran är en Canon 6D och objektiven är 70-200/2,8 IS mark II samt en 85/1,8 USM
__________

Det är också helt OK svar om ni säger något i stil med:

"Ola 6D är toppen till det mesta men så mycket sportbilder som du tar så skall du absolut kompletera med en 7D mark II också" he he
 

AFJ

Aktiv medlem
Att ha ALLA fokuspunkter aktiva - det fungerar sällan tycker jag. Det är alldeles för stor risk att man låser på någon som man inte vill ha i fokus.

Däremot tycker jag att det ofta fungerar bra att ha "utökad" mittpunkt. Dvs att mittpunkten är aktiv med stöd av några omkrinliggande punkter. Allternativt att man kör zon-fokus. Allt beroende på situationen.

MEN - nu minns jag inte riktigt vad 6D har för alternativ (har min på annan ort) men helt klart är väl att den har färre möjligheter än t ex 5D mk3 eller 7D (båda varianterna).

Att du råkar ut för bilder som är ur fokus när du fotar sport med 6D är nog ganska normalt.

Ja, 7D2 kommer säkert att hjälpa på den punkten, men själv är jag ännu inte övertygad om bildkvalitén. Jag tror det är en risk att om man är van vid 5D/6D så känns nog 7D2 lite som ett steg tillbaka. Det är i alla fall det jag intalar mig för att stoppa habegäret! :)
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Hej Ola
Har fotat lite innebandy på barnbarn nära elitnivå med 5DIII och EF 70-200 f2,8 (utan IS).
M-läge med Auto ISO – på grund av på hallens ljus - och f.2,8 mestadels över 1/500 sek. eller kortare.
AI-servo och högsta bildsekvensfart.
Har alltid valt den centrala fokuspunkten för bästa träffsäkerhet (och beskär bilden i efter hand), övervägande delen av bilderna (i varje fall 70-80%) hade 100% skärpa. Tror inte 6D skulle prestera sämnre än 5DIII. Möjligen skulle 7DII ge fler användbara bilder, men den kommer jag att använda med EF400 5,6 för långsamt flygande och stillasittande fåglar och andra ”långt borta djur”.
Tyvärr är 7DII just nu inne hos Canon för fokusjustering – microjusteringen räckte inte till för att få den exakta glimten i fågelögonen. Fick en bildserie på 17 bilder på landande svanar – på långt avstånd var de skarpa, men när avståndet krympte såg man felfokus, men alla 17 bilderna ”satt”!
håhå
 

FlyerOne

Aktiv medlem
1) INGEN kamera, oavsett pris, har ett AF-system som sätter fokusen rätt på 100 % av bilderna!

2) Det viktigaste är att du lär dig hur du ska ställa in AF:en i din kamera, och att skaffa dig erfarenhet av sportfoto med den.

3) AF-prestanda varierar väldigt mellan olika objektiv, men de du har bör räcka bra.

4) För sportfoto får vi vanliga medelmåttor nästan alltid flest skarpa bilder med AF-C (AI Servo AF i Canon-världen). Erfarna fotografer inom detta område kan förstås använda andra tekniker.


---
Jag har hört att man skall låta kameran använda samtliga fokuspunkter och inte bara den i mitten pga att de andra punkterna hjälper till att hitta fokus. (kan visserligen vara svår ibland att alltid ha mittpricken på motivet om det rör sig)
---
AF-läget "Wide" (eller vad Canon kallar det) är bekvämast, men motsvarande har också varit det sämsta på samtliga kameror jag använt, så min erfarenhet säger - använd så få AF-punkter du kan.


---
Sen finns det ett mellanläge mellan två två olika fokusmetoderna som jag inte begriper. Den verkar vara både och eller ingenting?
---
Svårt att svara på innan du har angett vad de olika valen du syftar på, kallas för i din kamera.
Men jag gissar att du kan mena vad som kan benämnas något i stil med "Shutter Priority", "Focus Priority" samt något mellanläge som kan kallas för "Balanced Priority" eller nåt. Vad som blir bäst är olika på olika kameror, och kan också variera på samma kamera beroende på om, och vilken hastighet du använder vid seriebildstagningar. Vid seriebildstagning skulle jag i första hand testa "Shutter Priority" eller "Balanced Priority".


---
Det är också helt OK svar om ni säger något i stil med:

"Ola 6D är toppen till det mesta men så mycket sportbilder som du tar så skall du absolut kompletera med en 7D mark II också" he he
Nja, kanske inte riktigt så. Praktisera och träna med den 6D du redan har först. Även om det i och för sig är så att 6D är framtagen för att vara en så billig och enkel fullformatare som möjligt (och du väntar dig förstås inte heller samma AF-prestanda som i 1D X eller D4s), så är det högst sannolikt att du kan förbättra procenten av bilder med rätt fokus betydligt genom att lära dig, samt praktisera, med den kamera du redan har.

Hoppas att detta kan vara lite hjälp på traven.
.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag har 6D och 1DIV, har även haft 5DIII.

Tycker att mittpunkten på 6D fungerar bra vid sport, men att övriga punkter är rätt sega. Så jag kör nästan alltid endast mittpunkten. Det innebär att det nästan alltid blir beskärning samt att jag ibland missar fokus pga att mittpunkten hamnar vid sidan av tex ansiktet.

5DIII skulle jag säga var likvärdig vad gäller mittpunkten, men betydligt bättre på övriga punkter, så där kunde jag ha hjälp av AF-punkter runtom, eller rent av välja en annan än mittpunkten som central punkt. Detsamma gäller 1DIV.

6D har tyvärr även lite skralt med bilder per sekund, så där blir det till att köra enbart på känsla (KAN ju vara bra) tvärt mot 1DIV som rasslar med 10b/s och chansen att få pucken precis där man vill ökar (i alla fall för en hobbyfotograf som jag och som inte spelat hockey, där känslan för spelet inte är 100% och fler b/s verkligen underlättar).

Så, för min del om jag använder 6D så endast mittpunkten, men ändå försöka beskära så lite som möjligt, för att få det där härliga korta skärpedjupet som lyfter fram spelaren. Helst ett objektiv med största bländaröppning på 2.8 (eller större).
 

apersson850

Aktiv medlem
Håller med om att på en 6D är punkterna lite väl utspridda för att något annat än enstaka punkt ska fungera bra på rörliga motiv.

Mellanläget mellan One Shot AF och Servo AF är AI Focus AF på en 6D. Det startar alltid med One Shot AF, men om det sen märker att motivet flyttar på sig slår det över till Servo AF och följer med rörelsen efter detta.
I teorin låter det perfekt, men i praktiken växlar kameran oftast antingen för tidigt eller för sent. Det finns säkert en anledning till att läget saknas på kameror som 1DX...

Att i Servo AF följa med ett rörligt föremål, med fokus aktivt, före och mellan bilderna är oftast en fördel. Då är det ofta lättare att hålla AF-ON helt nedtryckt med tummen och mickla med avtrycket med fingret, utan att behöva tänka på att hålla AF igång med samma finger.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tack för all input.
Fantastiskt så mycket kunskap och erfarenhet som finns på detta forum. ! :)

Tyvärr var det ju än så länge ingen som uppmuntrade till köpa av en 7D mark II så då får jag väl göra bästa möjliga av min 6D. :)

Det jag kommer att prova redan nu på lördag är dels att bara använda mittersta fokuspunkten och dels att börja lära mig jobba med tumknappen för fokus. Väldigt fiffigt och säkert användbart när man lärt sig använda den.

Egentligen är det inte sportbilderna som är mina viktiga bilder, då hade jag nog satsat på en 7D från början men det har ändå blivit så att jag har tagit en del sportbilder och då vill jag ju få ut så många och så bra bilder som möjligt såklart! Dessutom är det ju kul med sportbilder, dels är det lite utmanande att få till dem och dels händer det ju en del saker i de sporter jag har plåtat så det är ju tacksamt!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Haha! Väl bekomme!

Ibland, när vi skriver något här för att få bränsle till vår GAS-låga (Gear Acquisition Syndrom), så kan vi till vår besvikelse i stället mötas av ett antal brandsläckareduschar... :)

Som du sett är det viktiga vi vill framföra här att du FÖRST ska träna dig i aktion-fototeknik med de grejer du redan har. Är övertygad om att du absolut kommer att kunna förbättra dina resultat genom att lära dig din kamera och öva med den. Detta kan mycket väl visa sig räcka utmärkt för att din nuvarande utrustning ska kännas OK för dig, eftersom du sportfotar "bara till husbehov".

Skulle du DÄREFTER fortfarande känna att det inte är tillräckligt med fart i din 6D och du fortfarande känner dig otillfredsställd med den för sportfoto, så är det bara att komma tillbaka hit och meddela detta. Då kan du bergis förvänta dig att vi kommer att hälla MASSOR med bränsle över din GAS-låga! Är tämligen övertygad om att de flesta av oss redan mer eller mindre lider av GAS, och du kan utgå från att vi alla här vet EXAKT vilken utrustning du ska välja för att få t.ex. "Most Speed for the Buck" (gäller i alla fall mig...), även om vi har lyckats hålla tillbaka dessa "standardgräl" i just den här tråden... :)

Verkar bra det du tänker prova nu på lördag. Tänk på att det kan behövas en eller annan vecka innan du vänjer dig vid tumfokus - i början brukar det kännas avigt och mera i vägen än till hjälp. Dessutom är det somliga som aldrig vänjer sig vid tumfokus utan går efter en tid tillbaka till den traditionella halvtrycksslutarknapps-autofokusaktivering, som sedan länge sitter i ryggmärgen.

Den grundläggande sportfototräning du förhoppningsvis så småningom kommer att ha skaffat dig med din nuvarande kamera kan som sagt mycket väl visa sig vara tillfyllest för din del, men om så INTE skulle vara fallet så är detta förstås inte alls bortkastad tid utan du har nytta av denna grunderfarenhet sedan, oavsett vilken monsterkamera som du än eventuellt kan komma att skaffa dig framöver.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Återkoppling

Jag tycker själv om att läsa TS gör någon form av återkoppling eller slutsats på sitt inlägg/fråga.
Så nu gör jag själv det.

Provade igår att ändra till att enbart ha mitt punkten för avståndsmätning aktiverad och upplevde att kameran då hade lättare att hitta fokus, inte alltid men det kändes som den gjorde det oftare. Det kändes också som att skärpan hamnade mer där jag ville. Dessutom är det ju så att även under en fartfylld sportaktivitet så kan man vilja ta en detaljbild på någon som står stilla och då är det ju en lätt att sak att få skärpan exakt där man vill ha den när endast mittpunkten är aktiverad. Jag kommer att fortsätta använda mittpunkten och se hur det funkar.

Jag provade också att använda fokusknappen på baksidan av kameran som man aktiverar med tummen. Den har samma funktion som att trycka ned avtrycket till hälften, dvs den aktiverar autofukusen. Detta förstod jag däremot inte riktigt vitsen med utan tyckte bara att greppet blev omständigt. Däremot hade jag önskat att det fanns en knapp på samma ställer för att LÅSA fokus tillfälligt och sen kunna komponera om bilden. På min kamera 6D kan man i viss mån själv programmera om knapparnas funktion och det är möjligt att jag kan göra en sådan omprogrammering av den tumknappen som är lättast att komma åt. Detta vore ju isf grymt bra!

Igår blev det ca 2.000 bilder på den match jag var på och av dem publicerade jag knappt 200 st på FB. Det tog faktiskt hela kvällen att bara välja ut de bilder jag ville använda och det blev egentligen FÖR många ändå men jag var så trött att jag inte orkade gallra mer och ett album på FB rymmer max 200 bilder. Jag tänkte på om jag haft en 7D mark II som tar dubbelt så många bilder/sek som min kamera gör så hade jag kanske suttit där med 3-4.000 bilder och det hade tagit en otrolig tid att bara titta igenom. Det är helt rätt som flera av er har skrivit att om jag bara lär mig hantera kameran ordentlig först och dessutom lär mig att läsa de sporter som jag fotograferar så kommer det att ge mig fler användbara bilder än vad enbart en uppgradering till en 7D mark II skulle göra.
SEN när jag har tagit ut max av min nuvarande kamera så kan det vara en bra uppdatering med en sportkamera med crop sensor! :)
 
ANNONS