Annons

Problem med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

kolmask

Medlem
Min älskade kamera börjar få lite problem och jag hoppas någon kan ge lite vägledning huruvida de går att fixa eller ej.

1) Varje gång jag slår på kameran och ska ta en bild så får jag ett felmeddelande om att jag måste stänga av kameran och ominstallera batteriet. Om man gör det så funkar dem sen.

2) Jag får dålig skärpa på bilderna och jag kan inte riktigt avgöra om det är kamerahuset eller objektivet (har bara ett).

Dessa två fel i kombination med att jag köpt den begagnat och att den därmed har ett antal exponeringar på nacken (vet inte exakt hur många, hur kollar man det?), vad tror ni om rimligheten i att lämna in den på reparation kontra köpa ny kamera?
 

Smw

Aktiv medlem
Min älskade kamera börjar få lite problem och jag hoppas någon kan ge lite vägledning huruvida de går att fixa eller ej.

1) Varje gång jag slår på kameran och ska ta en bild så får jag ett felmeddelande om att jag måste stänga av kameran och ominstallera batteriet. Om man gör det så funkar dem sen.

2) Jag får dålig skärpa på bilderna och jag kan inte riktigt avgöra om det är kamerahuset eller objektivet (har bara ett).

Dessa två fel i kombination med att jag köpt den begagnat och att den därmed har ett antal exponeringar på nacken (vet inte exakt hur många, hur kollar man det?), vad tror ni om rimligheten i att lämna in den på reparation kontra köpa ny kamera?
Hej !

Har en 40D men inte dessa problem, det som irriterar mej mest med min är att
skumlisten som dämpar spegeln vittrar sönder.

-------------------

Har du inte bytt klockbatteriet så gör det,sitter i batterikammaren.

Hur ser batterikontakterna ut ?
De i kameran kan man tvätta med bommulspinne och isopropanol, batterikontakterna
suddar man på lämpligast med ett vanligt suddgummi.

Om detta hjälper vet jag inte, men är en bra start.


Skärpan:
Sätt kameran på stativ, fokusera med livewiev, använd bl 5,6, exponera.

Gör om men med AF.

//MW
 

apersson850

Aktiv medlem
Kommer du fram till att det är dags att reparera är det nog bättre att köpa något annat i samma prisklass. Det är säkert mer än jag som har 40D som sitter på hyllan till ingen nytta numera.
 
ANNONS