Annons

D90 batteriproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurkan2003

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt ersättningsbatterier av typ EN-EL3e till min Nikon D90, men de vill inte fungera. Även om de är fulladdade, så visar kameran att batterierna är tomma. Jag har köpt batterier av olika fabrikat, avsedda för just D90, men det hjälper inte.
Batterierna fungerar ypperligt i mina kamraters D80- och D90-kameror, men min vägrar. Orginalbatterier går alltid. Vad är det som är fel? Är min kamera sönder? Den är bara någon månad gammal.

Hjälp!!

- Gunnar
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt ersättningsbatterier av typ EN-EL3e till min Nikon D90, men de vill inte fungera. Även om de är fulladdade, så visar kameran att batterierna är tomma. Jag har köpt batterier av olika fabrikat, avsedda för just D90, men det hjälper inte.
Batterierna fungerar ypperligt i mina kamraters D80- och D90-kameror, men min vägrar. Orginalbatterier går alltid. Vad är det som är fel? Är min kamera sönder? Den är bara någon månad gammal.

Hjälp!!

- Gunnar
Det är märkligt. Är du till 100 % säker på att det fungerar på andra D90 ? (Det finns ingen firmwareuppdatering till D90, så de skall alla bära sig lika åt, rätt eller fel. Men något beror det ju på.

Du skriver -batterier: Har du batterigrepp? Fungerar batterierna i så fall i kamerafacket?
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Det är märkligt. Är du till 100 % säker på att det fungerar på andra D90 ? (Det finns ingen firmwareuppdatering till D90, så de skall alla bära sig lika åt, rätt eller fel. Men något beror det ju på.

Du skriver -batterier: Har du batterigrepp? Fungerar batterierna i så fall i kamerafacket?
Ja, de fungerar i andra D90 och D80.
Ja, jag har batterigrepp, men batterierna fungerar varken i greppet eller direkt i kameran.
Batterier, ja. Jag har köpt både Power2000 från USA och den variant som Kjell & Co har för D90/D300
Alla funkar lika dåligt. Nikon orginal fungerar.
Idéer någon?
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Problemet här är att Nikon kommer (med viss rätt) att säga att det inte är deras fel, för originalbatteriet fungerar.

Dina batterileverantörer kan du kanske gå på med argumentet att när originalet fungerar så är det fel på deras variant.

Men vad det beror på är inte lätt att veta. Rimligen bör det vara någonting med din kameralogik, eftersom det knappast kan vara kontatktproblem (det kan ju vara någon liten fysisk skillnad på original och pirat) eftersom det inte funkar genom greppet eller direkt i luckan.
 

lachris

Medlem
Batteristrul

Ja, de fungerar i andra D90 och D80.
Ja, jag har batterigrepp, men batterierna fungerar varken i greppet eller direkt i kameran.
Batterier, ja. Jag har köpt både Power2000 från USA och den variant som Kjell & Co har för D90/D300
Alla funkar lika dåligt. Nikon orginal fungerar.
Idéer någon?
Hej, jag har precis samma erfarenhet som du. Jag har köpt Power 2000 från USA på Tradera av CA 961. Exakt samma symptom. Jag klagade på detta hos säljaren och hon skickade mig sedan batterier som heter Max Power, dessa fungerar perfekt med alla funktioner precis som originalbatterier.
Mvh Lars C
 

cinoc

Aktiv medlem
Piratbatterier

Har exakt samma problem med min d90 med eller utan batterigrepp, har två kolleger på jobbet som också har d90 och i deras kameror fungerar batterierna utan problem, men i min så visar kameran att dom är urladdade. Gissar på att det skiljer något i mjukvaran.
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Hej, jag har precis samma erfarenhet som du. Jag har köpt Power 2000 från USA på Tradera av CA 961. Exakt samma symptom. Jag klagade på detta hos säljaren och hon skickade mig sedan batterier som heter Max Power, dessa fungerar perfekt med alla funktioner precis som originalbatterier.
Mvh Lars C
Jag köpte dem också av ca961. Först fick jag "no-name"-batterier som inte funkade. Då skickade hon Power2000-batterierna. Hon har erbjudit mig de batterier du nämner. Jag ska skicka ett mail till henne igen och påpeka att Max Power fungerar. Kan jag citera ditt inlägg?
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Har exakt samma problem med min d90 med eller utan batterigrepp, har två kolleger på jobbet som också har d90 och i deras kameror fungerar batterierna utan problem, men i min så visar kameran att dom är urladdade. Gissar på att det skiljer något i mjukvaran.
Det kan så vara, men alla har Firmware 1.00
Dock kan det finnas mjukvara i kameran som bara kan bytas av servicetekniker eller som är ROM:ad på logikkortet.
 

lachris

Medlem
Batteristrul

Jag köpte dem också av ca961. Först fick jag "no-name"-batterier som inte funkade. Då skickade hon Power2000-batterierna. Hon har erbjudit mig de batterier du nämner. Jag ska skicka ett mail till henne igen och påpeka att Max Power fungerar. Kan jag citera ditt inlägg?
Hej Gurkan.
Det går alldeles utmärkt att citera mig.
Karin är väldigt mån om sina kunder och bra att ha att göra med.

Mvh Lars C
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Hej Gurkan.
Det går alldeles utmärkt att citera mig.
Karin är väldigt mån om sina kunder och bra att ha att göra med.

Mvh Lars C
Hej Lars!
Jag är nu hemma efter en resa till Finland och upptäcker till min fasa att de batterier som ca691 skickade mig som ersättning ÄR av märket MaxPower. De fungerar INTE. Hon har nu erbjudit dessa:
http://www.tradera.com/2st-EN-EL3E-Batterier-D50-D70-D80-D90-D100-D200-D300-D700-auktion_340864_109707759#pic
.. men jag vågar inte lita på att de funkar de heller. Tillbaka på ruta noll... :(
- Gunnar
 

lachris

Medlem
Batteristrul

Hej Lars!
Jag är nu hemma efter en resa till Finland och upptäcker till min fasa att de batterier som ca691 skickade mig som ersättning ÄR av märket MaxPower. De fungerar INTE. Hon har nu erbjudit dessa:
http://www.tradera.com/2st-EN-EL3E-Batterier-D50-D70-D80-D90-D100-D200-D300-D700-auktion_340864_109707759#pic
.. men jag vågar inte lita på att de funkar de heller. Tillbaka på ruta noll... :(
- Gunnar
Det var tråkigt att höra. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är som krånglar. Det märkliga är att ett batteri tydligen kan fungera i en kamera men inte i en annan av samma modell. De två batterier jag fick senast, Max Power 3800mA, fungerar klanderfritt både min D80 och min D90 både med och utan batterigreppet MB-D80.
Mvh Lars C
 

Morphen

Aktiv medlem
Det är dyrt att köpa billigt..

Original är det som gäller på batterier med inbyggd logik..
 

lachris

Medlem
Batteristrul

KÖP ORIGINAL! Tillräckligt klart beskrivet nu?

Man bygger aktivt in "DRM" i batterier, skrivar huvuden, you name it idag för att aktivt förhindra pirattillverkare.
Diskussionen gäller inte köpa original eller pirat.
Om du vet något kan du istället svara på varför dessa batterier som är icke original fungerar perfekt i min D80 och min D90 kamera, men inte i gurkans?

Lars C
 

danpe

Aktiv medlem
Veta går inte utan att att analysera trafiken mellan berörda kameror och batterier. Borde finnas något logosc på jobbet, men någon protolltolk har vi nog inte och pulståg är måttligt roande att avkoda i efterhand. Snabb sökning på protokoll gav tyvärr inget och MH-18a verkar inte prata med batteriet alls.

Min gissning är att Nikon gjort en förändring och i så fall borde alla nya D90 ha problem med just dessa batterier. Är alla dina kamraters kameror äldre än din?
 

ÅkeChristian

Aktiv medlem
Min D90 är 11 mån gammal, köpte direkt 2 batterier av märket Phottix (7,4 V/1600 mAh). Kostar i dag 229 kr eller i 2-pack 399 kr. och har ALDRIG strulat. Funkar alltså lika bra och lika länge som ett orginal !

Christian
 

niben

Aktiv medlem
Ja, de fungerar i andra D90 och D80.
Ja, jag har batterigrepp, men batterierna fungerar varken i greppet eller direkt i kameran.
Batterier, ja. Jag har köpt både Power2000 från USA och den variant som Kjell & Co har för D90/D300
Alla funkar lika dåligt. Nikon orginal fungerar.
Idéer någon?
Byt D90 med en av dina kompisar där det funkar ;)
 
ANNONS