Annons

Manfrotto 454 makrosläde

Jocke919

Aktiv medlem
Jag fick precis hem min 454 makrosläde och blev vid första testet ganska besviken. Det som hände var att när jag ställde upp allt för att testa att fota nedåt, makrosläden rör sig alltså uppåt och nedåt, så glider släden i hög hastighet ner till ändläget. Det var en förbannad tur att jag bara testade i luften och inte hade något vasst under gluggen. Jag kan alltså inte använda den för att fota något ovanifrån eftersom jag helt enkelt inte kan låsa upp släden utan att riskra att den "tappar gängan" och glider ner till ändläget. Jag har en väldigt tung kamera (2,5kg med allt) men det borde ju släden klara tycker jag. Har ni andra som har en sådan samma problem eller har jag fått ett måndagsex?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det kanske går att spänna styrlinjalerna? Kolla om det sitter skruvar in från sidorna på sliderna som glider över laxstjärtarna. Lite lätt spänning av dem löser i så fall problemet.
 

Jocke919

Aktiv medlem
problemet är inte att den inte går att låsa utan när man låser upp den för att justera så glider den bara. så jag kan inte justera den med ratten i vertikalt läge. Det finns två låsningar på 454:an en för att låsa fast släden helt fast det är den jag pratar om nu.


 
ANNONS