Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Mycket märklig prissättning på kameror och tillbehör överlag måste jag säga.

I detta fall:
Rajala: a850=15 999:- | a850+28-75=17 999:-
Japan: a850=12 999:- | a850+28-75=19 999:-

Priserna på objektiv skiljer väldigt mycket åt mellan olika företag, flera tusen hit eller dit, men det kan ena dan vara butik-x som är billigare, medan på en annan glugg har butik-y 50% lägre pris.

Svårt att vara "lojal" mot sin fotohandlare när det är så. Det är ju inte lite marginellt som skiljer, utan upp till halva priset det diffar och som sagt det finns ingen logik alls verkar det som, utan det slår hur som helst, även internationellt. Visst var det trevligt att få en snickers med i paketet när jag köpte ett objektiv från Cyberphoto t.ex., men tyvärr så hjälper inte det när priser diffar så mycket.

Alltid vid köp av kameraprylar lönar det sig att noga surfa runt en stund innan man handlar.

Eftersom garantier sköts direkt av tillverkaren och inte via åf så är det ju i princip enbart priset som avgör och det måste vara ganska trist för butikerna när det inte spelar nån roll med andra traditionella metoder att behålla nöjda återkommande kunder.


/Mats
 

pic-tor

Aktiv medlem
Mycket märklig prissättning på kameror och tillbehör överlag måste jag säga.

I detta fall:
Rajala: a850=15 999:- | a850+28-75=17 999:-
Japan: a850=12 999:- | a850+28-75=19 999:-

Priserna på objektiv skiljer väldigt mycket åt mellan olika företag, flera tusen hit eller dit, men det kan ena dan vara butik-x som är billigare, medan på en annan glugg har butik-y 50% lägre pris.

Svårt att vara "lojal" mot sin fotohandlare när det är så. Det är ju inte lite marginellt som skiljer, utan upp till halva priset det diffar och som sagt det finns ingen logik alls verkar det som, utan det slår hur som helst, även internationellt. Visst var det trevligt att få en snickers med i paketet när jag köpte ett objektiv från Cyberphoto t.ex., men tyvärr så hjälper inte det när priser diffar så mycket.

Alltid vid köp av kameraprylar lönar det sig att noga surfa runt en stund innan man handlar.

Eftersom garantier sköts direkt av tillverkaren och inte via åf så är det ju i princip enbart priset som avgör och det måste vara ganska trist för butikerna när det inte spelar nån roll med andra traditionella metoder att behålla nöjda återkommande kunder.


/Mats
Nämen va f-n. Har Rajala foto sänkt kombon med två tusen spänn sedan jag köpte min i februari. Nu kan ju folk köpa en toppenkamera i fullformat till mycket bra pris. A 850 är väl fortfarande den billigaste fullformatskameran på marknaden. Den medföljande zoomen 2.8/28-75 SAM fick toppbetyg i senaste numret av FOTO.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja, alltså Rajala tar 2000 extra för objektivet, medan JapanPhoto tar 7000 kr. extra.
Hoppas att JapanPhoto inser sitt misstag och sänker priset på kitet till 15000, då slår jag till :)


/Mats
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det tror jag aldrig kommer att hända, tyvärr...

Rajala tar nämligen exakt samma pris för Sony 28-75/2,8 SAM-objektivet som Japan Photo - 6.999 kr, så det är Rajala som har satt fel pris. De har satt alldeles för lågt pris på 28-75:an i kombination med A850-huset, man får ju den gluggen för bara 2.000 kr extra! Istället finns det en uppenbar risk för att det är Rajala som precis när som helst kan komma att upptäcka sitt misstag och höja priset på denna combo.

Således, är man intresserad av detta objektiv (och användarna anser tydligen att det är en mycket bra glugg, liksom testarna), köp kvickt den combon från Rajala, innan de upptäcker att de nästan skänker bort objektivet. Skulle själv ha gjort det direkt ifall jag hade haft några pengar... :-(

Har man redan objektiv som man är nöjd med, gäller det istälelt att vara kvick med att köpa huset från Japan Photo. Det finns stor risk för att det låga priset bara är tillfälligt (så är ju ofta fallet med Japan Photos erbjudanden).


Edit: Och både Cyber och Scandinavian tar 8 papp för den gluggen.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
...
A 850 är väl fortfarande den billigaste fullformatskameran på marknaden. Den medföljande zoomen 2.8/28-75 SAM fick toppbetyg i senaste numret av FOTO.
Ja, A850:an har från första början fungerat som prispressare på de båda andra fullformatstillverkarna.

Är rätt övertygad om att även framöver så kommer Sonys fullformatare att ligga under Canons och Nikons i pris. Ingen av dessa är intresserade av att konkurrera med lågt pris, det är det bara Sony som är. CaNikon försöker därför att hålla priserna uppe så mycket de vågar, men de vet inte riktigt hur de ska hantera den nuvarande situationen, där Sony flåsar dem i nacken. Marknadens NÄST billigaste 24 Mp hus (Nikon D3x) kostar ju mer än 4 gånger så mycket om man jämför med Rajala, och mer än 5(!) gånger så mycket om man jämför med Japan Photos erbjudande på A850 just nu.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Rajala säljer ju även andra märken än Sony och där de erbjuder kit. Samma prispolicy där:
Nikon D700 hus: 23460 Kr
Nikon D700 + Sigma 50/1.4: 24990 Kr

Det blir 1530 Kr för ett objektiv som annars kostar 4490 Kr Det blir 66% i rabatt!

På Tamron 28-75 så blir det 71% i rabatt. Inte så stor skillnad mot Sigma 50. Skulle tro att Rajala tjänar ganska bra på att enbart sälja kamerahus när det kan sälja kit till så rabatterat pris.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Tror inte att man ska stirra sig blind på megapixel. Canon 5DII som har nästan lika många pixlar kostar 20 KKr på Rajala. Fortfarande klart dyrare men långt ifrån 4-5 ggr mer.
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
Ja det var ett riktigt bra pris!


Gunnar du får det att låta som Sony verkligen har prispress på både Canon och Nikon.

Hur billiga är Sony's gluggar och blixtar och övriga tilbehör i jämförelse ?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det tror jag aldrig kommer att hända, tyvärr...

Rajala tar nämligen exakt samma pris för Sony 28-75/2,8 SAM-objektivet som Japan Photo - 6.999 kr, så det är Rajala som har satt fel pris...
Nja, det är väl själva vitsen med kit att man får rabatt på objektiv och tillbehör. Kiten skapas ju på det sättet av tillverkarna själva, Sony har tex. ett speciellt artikelnummer på just det här kitet, DSLR-A850Q. Vet inte riktigt hur det funkar i den här branschen med olika kampanjer från tillverkarna till återförsäljarna om det är det som ligger bakom. Rajala sänkte ju nyligen priset på 850-hus bara några dagar innan JapanPhoto och de passade ju då på att samtidigt sänka priset på kitet lika mycket, medan JapanPhoto inte korrigerat sitt kit-pris alls och kanske visst kan göra det (ska maila och fråga). Vi får väl se...

Det är f.ö. inte alls pris som avgör i första hand för val av kameramärke i den här klassen, finns många andra anledningar att välja Nikon eller Canon eller Sony.
 

hpz

Aktiv medlem
Jag har sett i underlag att A850 inte sålt direkt jättemycket. Eller om vi rättar det. Den har inte sålt alls så de som har i lager har det nog lite hetsigt att bli av med denna. Hade jag en egen fotobutik hade jag inte velat sitta på en A850 eller A900 i lager just nu om man ska utförsäljningssiffrorna i Sverige...
 

Photocon

Aktiv medlem
Notera att kitgluggen är en förklädd Tamron 28-75/2.8 Xr Di som kan fås för c:a 3.200-3.800:- utan kampanjer eller dylikt.

Och det är en bra glugg, men får SAM-gluggen att verka mer prisvärd än den är. 19.999:- för A850+kitglugg bör därför räknas om så att kamerahuset hamnar någonstans mellan 16-17.000.

Därför är Japan Photos pris extremt billigt för en otroligt bra kamera. Jag har själv A900 (som ff säljs för c:a 24.000:- utan att ha fler fördelar än heltäckande sökarbild och högre fps. Allt annat likvärdigt)

Äger även 5DMkII och har provkört Nikon D3x och 1DsMkIII. Jämfört med 5DMkII har 850:an fördelarna av av exaktare AF, kan använda aps-c-gluggar, bättre sökarbild. Nackdelarna ligger mest på brussidan när man passerat mellanläget någonstans mellan 800-1600 iso.

Jämfört med D3x blir bilderna närmast identiska på basiso med ett litet tapp på DR vid iso 800.

Sammanfattningsvis saknar A850/900 LV och videomöjlighet, vilket inte betyder ett skvatt för mig. Men det kan betyda mycket för andra användare. Både Nikon o Canon saknar Antiskaksystem vilket A850/A900 har.

Dock gäller att denna kamera kommer till full rättvisa med fasta Zeissgluggar. Och vad gäller kitzoomen SAM 28-75 så är den oavsett FOTO:s positiva omdöme sämre än Carl Zeiss Variogon 24-70/2.8 SSM (som kostar betydligt mer, förstås).

Andra bra gluggar till den (förutom Zeiss) är Sigma 70/2.8 EX DG Macro, Sony 50/1.4 för att nämna några.

Slutligen är A850 betydligt bättre vädertätad än 5DMkII och är en helmetallkonstruktion. Medföljande rawkonverterare är dock tyvärr inget kul. Adobe Camera Raw fixar filerna riktigt bra, men ska man brusreducera bör det inte ske annat än med specialprogram/plug-ins typ Noise Ninja Pro. Bäst är att ha NR avstängd i kameran och plåta i raw. DRO fungerar riktigt bra och kan ställas i en rad olika nivåer.

Resultaten tycker jag blir likvärdiga med en mellanformatare med ett 20+ bakstycke.
 

pet

Aktiv medlem
Är du helt säker på det Lennart?? För tex Sonys 18-250 som många säger är en rent brandad Tamron 18-250 är inte det utan Sony har gjort endel förändringar/förbättringar.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Medans ni dividerar om detta så lutar jag mig tillbaka och njuter av vetskapen att en ny och fin Sony A850 är på väg med posten! :O)
Äntligen har jag bestämt mig. Det som övertygade mig var inte priset egentligen, utan nya Lightroom. Jag provade att konvertera en bild på iso1000 och den blev i det närmaste brusfri. Sen överexponerade jag den med 1,5 steg och nu kom en del brus men långt ifrån störande. Sen tog jag och skalade ner bilden till 6 Mpix och nu blev bilden brusfri igen. Iso 2500 som iso 400 på min Minolta 7D.
Jag måste säga att jag häpnade! :O)

(Nu får jag väl köpa ny hårddisk igen...)
 

Photocon

Aktiv medlem
Är du helt säker på det Lennart?? För tex Sonys 18-250 som många säger är en rent brandad Tamron 18-250 är inte det utan Sony har gjort endel förändringar/förbättringar.
Jag vet skillnaden vad gäller 18-250. D v s det har varit uppe innan. Har aldrig testat eller besiktigat det objektivet.

Vad gäller 28-75/2.8 SAM är jag helt säker. Objektivrör är detsamma. T o m låsknapp. Men ytterrör är omdesignat och har annan logga (och för all del snyggare, enl min smak).

Dessutom stod det faktiskt t o m i FOTO att det var ekvivalent med Tamron 28-75/2.8. Och det är inget dåligt betyg heller. Rent optiskt är det otroligt bra med tanke på kostnaden.

Har använt Tamron 28-75/2.8 med EF-fattning på både Canon 5D/1DsMkII/Kodak Pro slr/c och andra FF-modeller. Har fungerat väldigt bra.

Andemeningen var att man fick betala för kosmetiken utan att bilderesultatet blev bättre.

Mätt mot mitt 24-70/2.8 SSM är skillnaden inte så stor (bortsett brännvidden), men den finns där och syns.

Hursomhelst är ff 19.999:- mycket billigt för combot med tanke på bildresultatet.

Men kamerahuset för 12.999:- ensamt är en ännu bättre deal.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
... Jämfört med 5DMkII har 850:an fördelarna av av exaktare AF, kan använda aps-c-gluggar, bättre sökarbild...
Vad menar du med att den kan använda APS-C-gluggar? Kan den väl inte, eller? Råkade du bara skriva fel, eller finns det något som jag missat här? Är det en skillnad att Canon överhuvudtaget vägrar montera eller exponera med sådana objektiv?

Jag har provat att sätta mina APS-C-objektiv på min Minolta Dynax7 och det fungerar ju faktiskt och man får täckning, men det vinjetterar kraftigt när man zoomar ut till vidvinkel, men åt telehållet går det bra. Nu är det ingen viktig sak, för om jag skaffar en a850 så blir det ett antal nya objektiv av riktigt hög klass, men jag har ett Samyang 8mm. FishEye som är superkul och det vore guld att kunna använda det (om man slipar ner det inbyggda motljusskyddet).


/Mats
 
ANNONS