Annons

Utsmetade hörn. Samyang 24mm f/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

perols

Aktiv medlem
Jag håller på en del med stjärnfoto och har skaffat mig ett Samyang 24mm f/1,4 som jag håller på att testa tillsammans med min canon 5D mk III. När jag tittar på testbilderna är hörnen riktigt utsmetade medan centrumdelen är skarp ock fin. Bifogar en helhetsbild samt en detaljbild som visar detta.

Nu till frågan. Jag plåtade denna bild med ISO 1000, 15 sek, f/1.4.
Går det att göra något åt detta fel, eller sitter det i optiken?
Kanske man kan blända ner lite till 2.0. Kanske lite kortare slutartid?
 

Bilagor

Mats G

Aktiv medlem
Med 24 mm, så är det nog svårt att få stjärnorna som distinkta prickar med 15 sek. exponering.
Du skulle behöva kanske halva den tiden eller kortare.
Sen har ju objektiv alltid mer eller mindre linsfel, som märks ju mer ut åt hörnen man tittar.
Att blända ner något/några steg är aldrig fel, men risken är ju då att det blir brusigt då du måste höja ISO. Så det är bara att testa till optimal kompromiss.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det där ser ut som helt naturliga optiska fel. Dels oskärpa och dels koma. Det kommer se likadant ut vid f/1,4 med både Canons och Nikons motsvarigheter. Ingen vidvinkel är exakt lika skarp i mitten som ut i kanterna.

Prova att blända ner två steg och öka istället slutartiden. Skärpan kommer att bli bättre och förhoppningsvis löser sig även problemet med koma till viss del.

Ett objektiv som klarar detta betydligt bättre är Sigma 20/1,4. Det är mycket skarpt ut till kanterna redan på f/1,4.

Kolla upp astrofotografen Göran Strand och lär dig av honom. Han är trevlig och svarar säkert dessutom på mejl.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan du lägga upp alla hörnbilder?
Jag tror du du har en defekt objektiv. Öka tiden går inte så bra, så blir det ju startrails.

/Stefan
 

perols

Aktiv medlem
Tack så enormt mycket Stefan.
Jag köpte för ett år sedan ett 12mm fisheye, bl.a på inrådan av dig och det har fungerat perfekt.

Nu får vi se vad Cyberphoto har för servicenivå.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack så enormt mycket Stefan.
Jag köpte för ett år sedan ett 12mm fisheye, bl.a på inrådan av dig och det har fungerat perfekt.

Nu får vi se vad Cyberphoto har för servicenivå.
Hoppas du är nöjd med den. Publicerade nyss på digitaliz.se på fb en ny bild tagen med just det objektivet.
Jag misstänker dectraliserad lins pga skärpan är skarp i mitten. På högra hörnet är det bublig vilket visar helt annat fokusplan. Den andra hörnet uppvisar också annat fokusplan, men den går åt andra hållet.
Många har fått lämna in för att rätta detta problem. Jag hadeinget på min Samyang 14/2.8, men efter 3 års användande så började den glida ur fokus.

/Stefan
 
ANNONS