Annons

Epson v600 vs v700?

Produkter
(logga in för att koppla)

saraskur

Medlem
Hej!
Då jag fotar en del analogt, och då scannar in negativen i datorn letar jag nu ny scanner. Jag har fastanat för Epson-scannrarna, och då framförallt v600 och v700. Kan någon hjälpa mig med vad de största skillnaderna mellan dessa scannrarna är? De skiljer väldigt mycket i pris, och för att kunna köpa den dyra (v700) behöver jag ju veta vad jag får för pengarna.
Jag behöver kunna scanna både små- och mellanformatsnegativ, och använder mig helst av Silverfast.

Tack!
Sara.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Kul att du fotar film! Jag äger Epson V750, vilket är ungefär samma som V700. Jag kan säga för mellanformer så duger V700 utmärkt. Men småbild blir bara inte bra tyvärr.. Om jag vore du så skulle jag fundera på att köpas den lite billigare V600 för mellanformat och en Reflecta Crystalscan 7200 för småbild. Då kan du få riktigt fina resultat från både dina mellanformats och småbildsnegativ. Tror Reflectan ligger på runt 2800 kr nu enligt prisjakt..
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
En länk till filmscanner

Kul att du fotar film! Jag äger Epson V750, vilket är ungefär samma som V700. Jag kan säga för mellanformer så duger V700 utmärkt. Men småbild blir bara inte bra tyvärr.. Om jag vore du så skulle jag fundera på att köpas den lite billigare V600 för mellanformat och en Reflecta Crystalscan 7200 för småbild. Då kan du få riktigt fina resultat från både dina mellanformats och småbildsnegativ. Tror Reflectan ligger på runt 2800 kr nu enligt prisjakt..
Här en länk med mer info:

http://www.filmscanner.info/en/ReflectaCrystalScan7200.html
Upplösningen är tydligen 3300dpi vilket är bra då de bästa som är betydligt dyrare ligger på 3900dpi enligt deras mätmetod. Det är dock bara en finkornig film som lever upp till den nivån.
Tillägg-såg just att Hasselblad har en modell som klarar 6900dpi men det är nog inget för en vanlig fotograf
 
Senast ändrad:

millimeter

Aktiv medlem
Kul att du fotar film! Jag äger Epson V750, vilket är ungefär samma som V700. Jag kan säga för mellanformer så duger V700 utmärkt. Men småbild blir bara inte bra tyvärr.. Om jag vore du så skulle jag fundera på att köpas den lite billigare V600 för mellanformat och en Reflecta Crystalscan 7200 för småbild. Då kan du få riktigt fina resultat från både dina mellanformats och småbildsnegativ. Tror Reflectan ligger på runt 2800 kr nu enligt prisjakt..
Hur kommer det sig att mellanformatsnegativ går bra att scanna på V700 men inte småbildsformat?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Dpi

Hur kommer det sig att mellanformatsnegativ går bra att scanna på V700 men inte småbildsformat?
Grunden är att mellanformat är så mycket större (55x42, 55x55, 55x68 eller 55x86 mm) än småbild 36x24 mm så även om kopian är stor så är det sällan över 10 gångers förstoring. DPI står för dots per inch så man kan räkna om det till punkter per mm DPI/25,4. Så det går att få fram antal megapixel. Till exempel småbild Mpixel=DPI/25,4*DPI/25,4*36*24. En billig skanner ger sällan mer än 2-3 Mpixel
Du hittar DPI för många modeller i länken ovan
 

millimeter

Aktiv medlem
Grunden är att mellanformat är så mycket större (55x42, 55x55, 55x68 eller 55x86 mm) än småbild 36x24 mm så även om kopian är stor så är det sällan över 10 gångers förstoring. DPI står för dots per inch så man kan räkna om det till punkter per mm DPI/25,4. Så det går att få fram antal megapixel. Till exempel småbild Mpixel=DPI/25,4*DPI/25,4*36*24. En billig skanner ger sällan mer än 2-3 Mpixel
Du hittar DPI för många modeller i länken ovan
Aha jag missförstod. Jag trodde att problemet var något som hade med själva scanningsproceduren för just den scannern att göra, t ex att negativhållarna eller mjukvaran inte var anpassad för småbild eller nåt.

Att det är bättre att scanna ett stort negativ än ett litet är jag med på :)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Aha jag missförstod. Jag trodde att problemet var något som hade med själva scanningsproceduren för just den scannern att göra, t ex att negativhållarna eller mjukvaran inte var anpassad för småbild eller nåt.

Att det är bättre att scanna ett stort negativ än ett litet är jag med på :)
Negativhållarna kan vara rätt olika och det är lättare med helt plan film. Som du ser i länken är de flesta flatbäddskanner inte tillräckligt skarpa för film. Testbilderna USAF blir suddiga. Det kan bero på att filmen är något ur fokus eller att optiken är för dålig.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Här finns lite bilder som jag skannat på min V750
http://www.flickr.com/search/?w=38271355@N05&q=V750

Tänk bara på att alla skannade bilder måste efterbehandlas VÄLDIGT mycket för att få ut ett acceptabelt resultat, speciellt när man skannar på en flatbädd..

Jag tycker jag får ut hyffsad skärpa med min V750, men då har jag också testat mig fram för att hitta rätt höjd på negativhållarna. Dom är sällan på rätt höjd direkt ur kartongen.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Ser bra ut på flickr

Här finns lite bilder som jag skannat på min V750
http://www.flickr.com/search/?w=38271355@N05&q=V750

Tänk bara på att alla skannade bilder måste efterbehandlas VÄLDIGT mycket för att få ut ett acceptabelt resultat, speciellt när man skannar på en flatbädd..

Jag tycker jag får ut hyffsad skärpa med min V750, men då har jag också testat mig fram för att hitta rätt höjd på negativhållarna. Dom är sällan på rätt höjd direkt ur kartongen.
Här en länk med många synpunkter på skanning:

http://www.boeringa.demon.nl/menu_technic.htm

Han är inne på detta att extra hög upplösning på en filmskanner ofta gör kornet väldigt störande så att man behöver köra nån typ av filtrering tex gausian blur.
Det finns även en jämförelse film versus Alpha 900
 
ANNONS