Annons

Panasonic Lumix DMC-GX80

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när man införskaffat sig GX-80, 14-42 II samt 25 1.7.

Kollar runt på extra batterier samt en laddare så man kan ladda batterierna utanför kameran. Något tips på detta?

// hugo
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, jag vill bara kolla om nån mer har problem med bandning i himlar? Jag får bandning i himlen jpegs direkt ur kameran fastän jag sparar största möjliga jpeg i högsta upplösning utan att redigera filerna överhuvudtaget. Snackar alltså om vanlig bandning, denna som de flesta känner till :) Detta tror jag aldrig har hänt med nån av mina åtta andra kameror. Bandning brukar bara uppstå när jag redigerar/bildbehandlar jpegs! Jag blir helt skrämd, detta gör för mig kameran värdelös! Man vill ju kunna ta bilder utan ränder i himlar! Kan det vara nåt fel på min kamera eller komprimerar Panasonic jpegarna för hårt? Kameran vänder sig ju trots allt iomed sitt låga pris i första hand till människor som fotar jpeg och aldrig redigerar rawfiler. Det måste ju vara nåt fel?!

Nån annan som upptäckt detta problem??
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
MrKarisma: inte sett det själv faktiskt, tråkigt

Kollar runt på extra batterier samt en laddare så man kan ladda batterierna utanför kameran. Något tips på detta?
sådär tips kanske, men jag köpte ett originalbatteri extra. Samt att jag redan har en laddare som följde med GM1'an och där går det fint att ladda båda dessa batterier (samt att båda batterier passar GX80'n också för den som undrar, fast GM1-batteriet är lite tunnare, kanske en liten skumgummitbit där inne för säkerhets skull)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, först måste jag berätta en tråkig sak.. Tappade kameran igår på parketten hemma med 25mm/f1.7 monterad. Det verkade som kameran klarade sig bra, men nu när jag fotar på bl. 1.7 inbillar jag mig att det inte riktigt är så skarpt som det var innan.. Det var det skarpaste objektivet jag ägde men nu tycker jag skärpan bara är i nivå med min Nikon -objektiv på största bländare.. :( Hoppas det bara är inbillning..

Hursomhelst, nu undrar jag, hur sjutton gör man för att connecta kameran automatiskt till telefonen så man bara kan öppna panasonic-appen och börja ladda ner? Ska man använda blutooth? När jag försökte använda blutooth så krävde appen att jag satte på "plats" i telefonen, vilket jag vägrar (då hela världen inte behöver veta var jag befinner mig)

När jag använder wifi så måste jag klicka på olika saker och vänta ca 5 ggr innan jag kan börja ladda ner.. Först på "wifi"-knappen och sen på "gx80" för att välja min kamera, sen tre klick till för att börja markera vilka bilder jag vill ladda ner.. Känns onödigt krångligt, och då har jag ändå sparat min telefon som "favorite" i kameran.. Skitkonstigt.. Någon som har mer koll än jag på detta?

Tack!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Kan även meddela att problemet med bandning i himlar som jag skrev ett inlägg om innan har försvunnit efter senaste uppdateringen :)
 

KarlE

Aktiv medlem
[QUOTE

När jag använder wifi så måste jag klicka på olika saker och vänta ca 5 ggr innan jag kan börja ladda ner.. Först på "wifi"-knappen och sen på "gx80" för att välja min kamera, sen tre klick till för att börja markera vilka bilder jag vill ladda ner.. Känns onödigt krångligt, och då har jag ändå sparat min telefon som "favorite" i kameran.. Skitkonstigt.. Någon som har mer koll än jag på detta?

Tack![/QUOTE]

Jag har en GX7 och det är ungefär samma sak där, tycker att det är betydligt enklare med den än med Nikon och WiFi adapter, men visst kan säkert gå att bli ännu bättre
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har ett stort problem med min GX80 - tumhjulet har slutat fungera! ( Den är tyvärr flera år gammal nu så tror inte det kan bli något garantiärende, även om jag hade problem med det redan från början..) Nu undrar jag, går det programmera om några knappar så att jag kan kontrollera slutartid i manuellt läge med någon annan knapp?? Främre hjulet används ju redan till bländaren.. Då¨jag börjat filma en hel del så är ju slutartidhjulet ganska viktigt då jag vill filma i de rekommenderade 1/50s vid 25bps och 1/100s vid 50bps.. Någon har något smart tips för att kontrollera slutartiden på annat sätt än via bakhjulet och framhjulet? Tack!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad händer om du kör i S läge och ställer in ISO så att du tvingar kameran att välja rätt bländaröppning. Borde funka för stillbilder och överflrs inställningar till video borde det funka.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Den är tyvärr flera år gammal nu så tror inte det kan bli något garantiärende, även om jag hade problem med det redan från början..
Hur gammal är den egentligen? Lanserades väl så sent som våren 2016 och du har alltid 3 års reklamationsrätt om felet är ursprungligt.
Och just detta fel är så pass välkänt och allmänt (fanns ju redan på GX7) att det säkerligen måste anses som ursprungligt. Jag fick min GX7 reparerad utan kostnad eller strul när den var ca 1.5 år gammal. Tog ca en vecka att fixa.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hur gammal är den egentligen? Lanserades väl så sent som våren 2016 och du har alltid 3 års reklamationsrätt om felet är ursprungligt.
Och just detta fel är så pass välkänt och allmänt (fanns ju redan på GX7) att det säkerligen måste anses som ursprungligt. Jag fick min GX7 reparerad utan kostnad eller strul när den var ca 1.5 år gammal. Tog ca en vecka att fixa.
Hej, det låter ju fantastiskt, hur gick du tillväga med reklamationen?
 

Karska

Medlem
Hejsan! Jag har ett stort problem med min GX80 - tumhjulet har slutat fungera! ( Den är tyvärr flera år gammal nu så tror inte det kan bli något garantiärende, även om jag hade problem med det redan från början..) Nu undrar jag, går det programmera om några knappar så att jag kan kontrollera slutartid i manuellt läge med någon annan knapp?? Främre hjulet används ju redan till bländaren.. Då¨jag börjat filma en hel del så är ju slutartidhjulet ganska viktigt då jag vill filma i de rekommenderade 1/50s vid 25bps och 1/100s vid 50bps.. Någon har något smart tips för att kontrollera slutartiden på annat sätt än via bakhjulet och framhjulet? Tack!
På min GX7 funkar det att aktivera snabbmenyn (Q.Menu), trycka på slutartiden på skärmen och sedan dra i rullisten som visas. Inte smidigaste sättet men kan vara värt ett försök.

Tillägg: Om du väl får upp snabbmenyn bör du kunna stega dig fram till slutartiden med ISO/WB/"Timer"/Autofokus knapparna till höger om skärmen och sedan göra inställningarna med dem om du inte kan/vill använda touchskärmen. För mig så kommer snabbmenyn ihåg att slutartiden var öppen senast så då hoppar rätt meny fram direkt när jag trycker Q.Menu (på GX7, förvisso).
 
Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Tack för hjälpen, ska testa att skicka in den för reparation, men annars kan jag ju nu ändra slutartid på touch skärmen! :D
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Någon som vet vad den har för modellnummer? Det finns så många varianter att välja på när man ska registrera ärendet hos Panasonic. Min kamera är köpt som endast huset, den silvergrå varianten.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Det var vad jag tänkte, men det fanns inte som alternativ i scroll-listan. Hittade dock kartongen och på den står det GX80CECS. Hoppas inte den är gråimport bara för då lär jag inte kunna få reklamera ett jävla skit, haha :D
Min GX7 som jag skickade in för reparation hette också ...CECS
Betyder Kit med 20mm/f1.7 men även jag köpte bara huset i bruten kartong.
 
ANNONS