Annons

Digiscooping

Produkter
(logga in för att koppla)

N1i

Medlem
Hej
Har precis fått nys om digiscooping, dvs ta bilder via en tubkikare. Finns det någon där ute som har testat detta? Jag är nyfiken på hur det fungerar och vad det blir för kvalitet på bilderna. Vad behöver man och vad kostar det om man vill ha vettiga grejer?

Hälsningar
Jeanette
 

Kustbo

Aktiv medlem
Har hållit på med det ett tag med lite olika lösningar och det är lite pilligare att få det bra då Du måste fokusera manuellt och ofta (beroende på kamera) köra manuella inställningar men med övning och lite planering så blir bilderna bra iaf enligt mig och jag fotar mest fågel, djur och ofta i kusten där avstånden ofta blir långa.

Har under vintern skaffat ett enkom zoom okular 8-24mm till min Pentax 20-60X -80mm tubkikare så jag kan koppla min Pentax K-5 direkt på tuben med en T2 adapter och det var ett lyft så jag ser fram emot våren och sommaren när det ska testas på allvar i rätt miljö.
Men de inledande testerna var positiva och med denna kombo har jag en telezoom med brännvidder på 800mm - 2500mm i kameramått mätt och det är kalas för fågel men det krävs såklart ett rejält stativ och fjärrutlösare annars blir det bara skakoskärpa av alltihopa.

Har Du fler frågor så hör gärna av Dig så kanske jag kan svara ;-)
 

N1i

Medlem
Har hållit på med det ett tag med lite olika lösningar och det är lite pilligare att få det bra då Du måste fokusera manuellt och ofta (beroende på kamera) köra manuella inställningar men med övning och lite planering så blir bilderna bra iaf enligt mig och jag fotar mest fågel, djur och ofta i kusten där avstånden ofta blir långa.

Har under vintern skaffat ett enkom zoom okular 8-24mm till min Pentax 20-60X -80mm tubkikare så jag kan koppla min Pentax K-5 direkt på tuben med en T2 adapter och det var ett lyft så jag ser fram emot våren och sommaren när det ska testas på allvar i rätt miljö.
Men de inledande testerna var positiva och med denna kombo har jag en telezoom med brännvidder på 800mm - 2500mm i kameramått mätt och det är kalas för fågel men det krävs såklart ett rejält stativ och fjärrutlösare annars blir det bara skakoskärpa av alltihopa.

Har Du fler frågor så hör gärna av Dig så kanske jag kan svara ;-)
Hej Bo,
Tack för att du tog dig tid att ge mig lite info! Uppskattats!
Det här låter ju jättekul. Jag har kollat lite på nätet och jag tänker att det är nog bra att ha en adapter och T2 ring så man kan koppla ihop kameran och tuben.

Blir det långa slutartider, eller hur påverkar det kameran att gå via tubkikaren?

Tubkikare verkar finnas i alla möjliga prisklasser. Hur mycket pengar ska man lägga för att få vettiga grejer, enligt din erfarenhet.

Har du några bilder upplagda här på fotosidan som du digiscoopat?

Hälsningar,
Jeanette
 

Kustbo

Aktiv medlem
Bara kul om fler upptäcker möjligheterna med denna teknik som har utvecklats snabbt på senare år och många gamla myter lever ännu kvar tyvärr men det ska nog ordna sig med tiden.

Ja att kunna koppla kameran direkt och då gärna en systemare som har bra ISO egenskaper är en stor fördel så T2 är vad Du ska satsa på enligt mig, vet inte vad Du har för kamera men min Pentax har erkänt bra ISO förmåga så jag kan få korta slutartider även i halvdant ljus genom att öka ISO.

När det gäller tubkikaren så är det viktigaste att den har bra glas, kolla efter tuber som har ED glas eller liknande alltså samma sort och ytbehandling som i kameraobjektiv det kostar mera men är värt det då bildkvaliteten blir mycket bättre.
Nästa att tänka på är fokuseringen som måste vara enkel men precis för det är manuell fokusering som gäller, min tub har traditionell fokusering men vissa har fokusring av samma typ som vanliga objektiv och det kan ju vara smart men mest en vanesak.

Det är föregångaren till denna jag har men samma funktion och kvalitet http://www.gofoto.se/typ-av-kikare/tubkikare/pentax-pr-80-eda-20-60x
De bilder jag har här på sidan är med gamla kombon (samma kikare men annan kamera) men jag har bilder som jag kan maila om Du vill och har Du fler frågor så kan Du ta det där med om Du vill..
 
ANNONS