Annons

Problem med att fota i skogen

Produkter
(logga in för att koppla)

sfn

Aktiv medlem
När jag är ute och jagar så går jag ofta genom ohyggligt vackra urskogar, blandningar av tall, gran och björk. Har många gånger försökt fota dem, men bilderna blir inge bra, allt känns bara platt och det blir helt enkelt inte så fint, inte beroende på väder eller så utan rent på grund ut av brist på vettiga kompositioner.

Vidvinkel verkar vara något, men just nu har jag bara tillgång till max 17mm(1,6 crop).

Har någon några tips om hur man skulle kunna få finare bilder i skog? Visa eller länka gärna bilder ni lyckats med i skogen.

mvh Timo
 

foto totto

Aktiv medlem
Ljuset

I natur bilder tycker jag ofta att ljuset är avgörande. Kan inte säga att jag fotar så mycket natur egentligen, jag är mer för djuren i den. Men skillnaden mellan en bra och en dålig natur bild brukar i många fall vara ljuset. I gryning och skymning får man klart fler keepers tycker jag. Åtminstone om man inte är så erfaren inom naturfoto.

Detta är bara mina tankar om naturfoto, det finns många andra idéer och också...

17mm som vidvinkel borde räcka, även om det är crop. Har man allt för kraftig vidvinkel kan man ju få andra konstiga effekter, dvs om den inte är raktecknande eller så...
 

Gurra G

Aktiv medlem
underexponera!
Speciellt om du fotar i gammal gles granskog med stenar och mossa.
Då kan du få fram färglystern efteråt
Kamerans ljusmätning överexponerar nästan alltid i såna miljöer och då blir det platt och tråkigt
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
På med polfilter och hellre upp med ISO 2 stop för att kompensera. Det är ofta mycket fuktighet och reflexer i sådanna miljöer.
Och som Gustaf sejer; dempa ner exponeringen något, om inta så dramatisk som underexponera.
mvh Erik J
 

Per

Aktiv medlem
Jag slås av precis samma vånda när jag går i en vacker skog, och hade de tankarna med mig till Terje Hellesö's naturfotovecka som jag var på nu i september. Precis som Tommy tipsade om ovan så hade Terje goda tankar kring ljuset; det är nästintill hopplöst att ge sig ut mitt på dan i strålande fint solsken för att försöka fånga stämningen i en mullig skog. Ett annat bra tips är väl att inte försöka fånga för mycket i samma bild, kanske hellre ett kort tele än vidvinkel alltså. Då kanske man lyckas renodla och isolera något som verkligen gör en bild.

Själv är jag rätt nöjd med den här, mycket på grund av enkelheten. Visst kan jag tycka att den skogen hade helt andra skönhetsvärden när jag väl stod där, men det är nog inte alltid så att man kan göra vackra bilder av detsamma som man upplever som vackert på plats?

Per
 

sfn

Aktiv medlem
Kul med lite svar!

Det jag egentligen är ute efter är att få mer känsla i bilden. Man känner sig som en liten skit när man står där i skogen, ett rätt infallande ljus ger ju iofs skogen "fler dimensioner" så måste satsa på rätt tid på dygnet någon gång.


Skulle ni kunna ge några bildexempel på fina bilder tagna i någon typ av skog?
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Som många säger. Underexponera. Ha gärna med stativ, så man inte begränsas. Denna bilden ja bifogar är ju inte skog men jag tycker att det finns bra djup i bilden. Lite HDR modd på den men ändå. Denna är tagen me 1,6crop å 18mm Och tycker det funkar bra även om denna nuär på högkant.

Sen ta många bilder testa lite olika vinklar om det finns möjlighet. Gå gärna nära marken, kan ge fina effekter.

Sen att "fuska" lite och ha grejer i förgrunden funkar ju bra om man bara får bra skärpedjup
 

Bilagor

otto.eimar

Aktiv medlem
Ja det kan man undra.

Förslaget att underexponera är inte till nån hjälp om du tittar i sökaren där resultatet inte syns. Så varierar det så det blir bleka nyanser i andra ljusförhållanden.

Hmmm stänga av AE borde problemet lösas eller öka lågdager och högdager när man fotar i skogen. Det borde ju finnas en lösning så det blir lika lätt som att fota öppen natur.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
När jag är ute och jagar så går jag ofta genom ohyggligt vackra urskogar, blandningar av tall, gran och björk. Har många gånger försökt fota dem, men bilderna blir inge bra, allt känns bara platt och det blir helt enkelt inte så fint, inte beroende på väder eller så utan rent på grund ut av brist på vettiga kompositioner.

Vidvinkel verkar vara något, men just nu har jag bara tillgång till max 17mm(1,6 crop).

Har någon några tips om hur man skulle kunna få finare bilder i skog? Visa eller länka gärna bilder ni lyckats med i skogen.

mvh Timo
Ibland kan jag leta efter detaljer som gör skogen spännanade när det är svårt att fånga helheten. Då fungerar tele också.
 

Bilagor

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Många fine förslag! Tänkte också själv på det här med att underexponera ett steg eller sådär.

Men kanske är det bara så att det ÄR svårt att ta bra bilder? Ha tålamod och kom ihåg att vara nyfiken, och inte fokusera för mycket på dig själv eller vad du skal göra. Bli inte stressat av egna krav om pangbilder. Det tar tid att hitta sin kreativitet - och man lyckas bara ibland med det. Det är en känslig process som störs om man fokuserar för mycket på resultatet.

Bry dig inte om hur bilderna blir i början utan bara håll på med att fota, uppleva och försök att hitta nya vinklar, detaljer ljus osv. Och bli inte besviken om du inte tycker du lyckas. Lägg ned tid och glöm dig själv. Då kommer du att få resultat!

"Don't think. Thinking is the enemy of creativity. It's self-conscious, and anything self-conscious is lousy. You can't try to do things. You simply must do things" Ray Bradbury
 

otto.eimar

Aktiv medlem
http://i.imgur.com/98X81W7.png

Se här
Så tog jag skogsbild med filmkameran som automatisk håller sig till lågt ISO även i skogen.. Filmkameran vill ha ISO 100 på den här. Exponeringsläget är på noll.
Slutartid var 1/50 sekunder.

Så har vi lösningen, får mata in ett skogsprogram som håller sig till det här
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Börja med att blunda med ena ögat när du tittar på skogen (utan kamera). Genast försvinner en del av det magiska djupet.
Fortsätt att spana runt och se hur du vill skapa magiska bilder med den begränsningen ett fotografi faktiskt har.
 

PMD

Aktiv medlem
"Don't think. Thinking is the enemy of creativity. It's self-conscious, and anything self-conscious is lousy. You can't try to do things. You simply must do things" Ray Bradbury
Do. Or do not. There is no try.” - Yoda

Fast jag tror nog att viss tankeverksamhet är av nöden när man håller på och lär sig någonting. :)
Det du beskrev om att hålla på och fotografera och prova nya ansatser är just en lärandeprocess.
 

otto.eimar

Aktiv medlem
Börja med att blunda med ena ögat när du tittar på skogen (utan kamera). Genast försvinner en del av det magiska djupet.
Fortsätt att spana runt och se hur du vill skapa magiska bilder med den begränsningen ett fotografi faktiskt har.
Vad har det att göra med att filmkameran håller sig till ISO 100 även i skogen så blev det inte ljust och kontrastlöst. Vem har uttalat sig att det magiska försvinner i bilden när det handlar om att få skaplig kontrast?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad har det att göra med att filmkameran håller sig till ISO 100 även i skogen så blev det inte ljust och kontrastlöst. Vem har uttalat sig att det magiska försvinner i bilden när det handlar om att få skaplig kontrast?
Det ursprungliga inlägget (min fetmarkering):

"När jag är ute och jagar så går jag ofta genom ohyggligt vackra urskogar, blandningar av tall, gran och björk. Har många gånger försökt fota dem, men bilderna blir inge bra, allt känns bara platt och det blir helt enkelt inte så fint, inte beroende på väder eller så utan rent på grund ut av brist vettiga kompositioner."

Jag själv upplever just precis det - att skogen blir plattare utan stereoeffekten från två ögon.
 

marregurra

Medlem
När jag är ute och jagar så går jag ofta genom ohyggligt vackra urskogar, blandningar av tall, gran och björk. Har många gånger försökt fota dem, men bilderna blir inge bra, allt känns bara platt och det blir helt enkelt inte så fint, inte beroende på väder eller så utan rent på grund ut av brist på vettiga kompositioner.

Vidvinkel verkar vara något, men just nu har jag bara tillgång till max 17mm(1,6 crop).

Har någon några tips om hur man skulle kunna få finare bilder i skog? Visa eller länka gärna bilder ni lyckats med i skogen.

mvh Timo
Komposition i skog är en utmaning! Jag brukar försöka hitta något som avviker från stammarna som kan fungera som motiv och placera detta i "gyllene snittet" och då även försöka hålla omgivningen så ostörd eller heterogen som möjligt. Leta upp en liten glänta där du har lite svängrum och distans och kan komponera enklare. Bra ljus lyfter bilden. Ibland kan man ha tur att få någon yta särsklit belyst och då kan den funka som motiv. Blända ner för mer must i färger och för att belysta partier inte ska frätas ut. Föredrar ofta porträttläge i skog, vilket ger mer plats för trädens variation i höjdled. Experimentera med att fotografera genom löv- och grenverk med kort skärpedjup för mer djup och blurriga effekter. Experimentera med rörelse. Kamerarörelser eller med lång slutartid då grenar rör sig i vinden. Kan ge fina abstrakta effekter. Lycka till!/Mats

Exempel:

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3519909.htm?set=mp

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/251877/3425518.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/251877/2762141.htm
 
ANNONS