Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Formel 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Katona

Aktiv medlem
Det har blivit dags att ta upp denna tråd igen för denna säsong. Har du planerat in någon resa för i år, eller redan varit på en. Skriv och berätta och lägg upp bilder.
 

Bilagor

Damme

Aktiv medlem
Kuala Lumpur - 06

Själv satt jag på den billigare "läktaren" när jag var i KL, Var helt oplanerat när vi kom till staden så såg vi "Oh! Formel 1 om 4 dagar!" och vi bestämde oss för att gå.

42 grader varmt i skuggan var det på tävlingsdagen. vi satt i solen och hade våra jackor över oss för att skydda oss mot solen (Billig läktare = Gräsplan). Som tur var fanns det is-kylt vatten att köpa en liten bit bort och gav man honom några extra kronor fick man en påse is med sig oxå!

Det fanns folk med stativ och grejjer oxå, men nån ide att peta igenom objektivet genom staketet vad det inte för det var dubbla staket där jag var.

Kameran fick värmeslag mer än en gång men ut med batteriet och in med det igen så vaknade den.

På bilder ser vi Alanso ta 2:a plaseringen från Button (Tror jag)
 

Bilagor

Jag väcker liv i en gammal tråd!
Åker ner till Monza om två veckor. Är det någon som varit där nyligen och fotat?

Kommer att sitta på läktarplats vid utgången av "parabolica-kurvan".

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få!
 

Mr B

Medlem
Fotospot på Monza

Inte alltid läktarplats ger bra fotovinkel, osäker på hur det ser ut från "din" läktare.

Förhoppningsvis har du 3-dagarsbiljett, så spendera fredag och lördag åt att rekognosera hur stor rörlighet du har inom området och vilka andra positioner som är intressanta. Provskjut på några av de andra racen som körs under helgen. Ta gärna med dig mer än ett objektiv, man saknar alltid det som ligger kvar hemma...

Min erfarenhet är att det kan bli ganska "stökigt" med publiken/tifosi på Monza, så håll ordning på utrustning och andra värdesaker. Framförallt efter loppet när de släpper på inför prisceremonin. Men jag lovar att det är en upplevelse!

Glöm inte att hålla utkik efter minnesceremonin för Ronnie Peterson.

Med viss avundsjuka
Bass
 
Tack Bass för input.

Jo jag kan tänka mig att det kan bli "stökigt" med tusentals Italienare som vill se Ferrari vinna! Jo jag skall nog reka lite innan själva loppet. Vet inte hur fotomöjligheten är från läktaren men enligt uppgift så skall den vara hyfsad.

Men det viktigaste är inte fotograferandet utan upplevelsen att se ett F1-lopp på Monza. Får jag sedan med mig några fina "skott" så är det bara bonus! :)

Du nämner "minnesceremonin för Ronnie Peterson" var/när håller dom denna?
 

Mr B

Medlem
Osäker på när man håller någon form av ceremoni för Super Swede, ibland har man den i samband med pitwalk redan på onsdagen. Ta dig bort mot första chikanen, där brukar det vara. Missar du ceremonin så ta dig dit i alla fall, där hedras minnet efter honom.

Håller med om att det är racet, ljudet och stämningen som är viktigast. Testa att lyssna utan öronpropparna, trots att dagens motorer inte ens är i närheten av hur det ska låta (enligt min mening)...

Tips att plåta allt runt omkring och inte bara själva racet. Finns mycket roligt och minnesvärt att ta med sig hem om man bara vågar titta på ett annat håll under en F1-helg.

Bass
 

sears

Aktiv medlem
Funderar på Monza nu i början av september. Hittat billigt flyg med lufthansa och billigt boende. Var först inställd på en GA biljett (General Admission) som ger dig tillträde till områden innanför banan.

Men funderar nu på om stängslet kommer vara i vägen överallt och att det är läktarplats som gäller för bra foton? Någon som vet?

Kommer enbart åka dit för fotandets skull.
 
ANNONS