Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

TomasKronberg

Aktiv medlem
Vad tycker kvinnorna?

Lite intressant att notera: bland de 30(!) sidorna inlägg om A9 kan jag inte hitta en enda kvinnlig kommentar! Vad beror det på? Ja, jag vet att det faller utanför diskussionen och jag är ingen feminist - efter att Göran Persson deklarerat att han var feminist så tycker jag att begreppet fullständigt förlorat sin mening ;-)

Kan det vara så att kvinnor inte är så intresserade av teknik, men mer av bildens estetik, d.v.s. bildkvalitet - och då menar jag inte teknisk bildkvalitet.

Själv är jag mer intresserad av estetisk bildkvalitet än teknisk. Jag tycker jag har den tekniska bildkvalitet jag behöver - och mer därtill.

Tyvärr blir man nog inte en bättre fotograf om man köper en A9 ;-) Men det kanske känns lite kul att ha möjligheten att ha lite prylar att leka med.

För mig är den stora skillnaden mot förr (jag har fotograferat sedan 1960), att det finns objektiv som inte fanns då. Jag kan skruva på ett 15 mm objektiv på min digitala småbildskamera (jag menar raktecknande objektiv, inte fisheye) - det fanns inte då. Numera kan man t.o.m. skruva på ett 10 mm objektiv till en fullformatskamera (voigtländer). Hur många bilder per sekund eller hur snabbt autofokus funkar bryr jag mig inte så mycket om. Det förstnämnda använder jag aldrig och det senare använder jag hela tiden (mycket bra). Den kamera jag gillar bäst har inte ens autofokus...(!)

En annan detalj: när det gäller kameror för proffs så tror jag på Magnus Fröderberg. En fotograf måste lita på att grejerna håller, det är det viktigaste. Man kan inte fota på ett bröllop och få meddelandet: "data error", eller nå´t sån´t. Liksom mekanisk stabilitet. Där är nog Canon och Nikon ganska stabila och har en säker marknad (än så länge)..

/Tomas
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Win95, win98, win 2000...var årtal...sen kom
Xp, win7,win8, win10

...så det går åt andra hållet också.

Jag tycker årtal är bra för mycket men det räcker inte för man måste kunna skilja på D5 och D500 som inte bägge kan heta Nikon 2017.
Windows Server 2003, 2008, 2008R2, 2012, 2012R2, 2016
SQL Server 2012, 2014, 2016
Office, 2007, 2010, 2013, 2016
Exchange, MIM, Sharepoint, System Center, Visual Studio, Dynamix AX/CRM/GP osv. osv.

Jo, det är sant att det finns några få undantag just med de 4 klient-OS du nämner (plus Vista och 8.1), men det är just ett fåtal indantag, så någon tendens är det definitivt inte.

Nikon har inte gjort någon sådan versionshantering som Canon och Sony har gjort.
Så det handlar inte om att inte kunna skilja på D5 och D500.

Nikon 2017"? Vad är det för trams.
Precis som att inte Microsoft kallar något för "Microsoft 2017". Klart att det är skillnad på Excel och SQL Server.

Canon har ju t.ex. 5D, 5Dmk2, 5Dmk3, 5Dmk4 och likadant för andra modeller.
Sony har A7, A7II samt A7R, A7RII och nu förväntas det III-versioner av dem.

Klart att det i så fal skulle vara en "A7-2018" t.ex., inte en "Sony-2018".

Men som sagt. Det är inget problem. Klart att någon gång tar siffrorna slut, men det år att hitta på något helt annat.

Problemet är snarare att det är för liten skillnad mellan 7 och 9 när det gäller formafaktor och koncept. De är ju precis lika förutom en extra ratt och någon knapp. Bara prestanda som skiljer, men om något år när teknikutvecklingen gör att kamerorna förbättras så kan en A7III få högre prestanda än en A9 innan A9II är släppt.


/Mats
 

iSolen.se

Guest
Windows Server 2003, 2008, 2008R2, 2012, 2012R2, 2016
SQL Server 2012, 2014, 2016
Office, 2007, 2010, 2013, 2016
Exchange, MIM, Sharepoint, System Center, Visual Studio, Dynamix AX/CRM/GP osv. osv.

Jo, det är sant att det finns några få undantag just med de 4 klient-OS du nämner (plus Vista och 8.1), men det är just ett fåtal indantag, så någon tendens är det definitivt inte.

Nikon har inte gjort någon sådan versionshantering som Canon och Sony har gjort.
Så det handlar inte om att inte kunna skilja på D5 och D500.

Nikon 2017"? Vad är det för trams.
Precis som att inte Microsoft kallar något för "Microsoft 2017". Klart att det är skillnad på Excel och SQL Server.

Canon har ju t.ex. 5D, 5Dmk2, 5Dmk3, 5Dmk4 och likadant för andra modeller.
Sony har A7, A7II samt A7R, A7RII och nu förväntas det III-versioner av dem.

Klart att det i så fal skulle vara en "A7-2018" t.ex., inte en "Sony-2018".

Men som sagt. Det är inget problem. Klart att någon gång tar siffrorna slut, men det år att hitta på något helt annat.

Problemet är snarare att det är för liten skillnad mellan 7 och 9 när det gäller formafaktor och koncept. De är ju precis lika förutom en extra ratt och någon knapp. Bara prestanda som skiljer, men om något år när teknikutvecklingen gör att kamerorna förbättras så kan en A7III få högre prestanda än en A9 innan A9II är släppt.


/Mats
Windows är huvudnumret från Microsoft och jag tyckte det var intressant att den produkten gjort en motsatt resa m a p år i namnet.

Jag tror inte nikon eller någon av de andra stora kommer benämna sina produkter typ D5: proFF-2017, D500: proDX-2017.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror inte nikon eller någon av de andra stora kommer benämna sina produkter typ D5: proFF-2017, D500: proDX-2017.
De skulle ju kunna kalla de nuvarande för D5 -17 och D500 -17. Sedan kan nästa kommande versioner av modellerna heta D5 -22 och D500 -22, istället för att byta till D6 och D600 nästa gång.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Windows är huvudnumret från Microsoft och jag tyckte det var intressant att den produkten gjort en motsatt resa m a p år i namnet.

Jag tror inte nikon eller någon av de andra stora kommer benämna sina produkter typ D5: proFF-2017, D500: proDX-2017.
Jo, ingen regel utan undantag.
Jag tror inte heller att kamerabranschen kommer att anamma det den närmaste tiden. En möjlighet är det i alla fall, men om det blir på det viset så tror jag att de hittar på lite klatschigare namn än de du för fram.


/Mats
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja allmänheten har blandat friskt med D framför och bakom sifferbeteckningarna i åratal, ofta i snabba svar på våra sidor, men mera med kameror i mellansegmentet, tror inte det har hänt med tex att D5 hetat 5D. jag trodde länge att D500 skulle få heta D400, när modellerna inte kommer så ofta så vänjer man sig fort med beteckningarna, Nikon har D600/D610 sedan kom D750, inte D620, dom måste väl fortsätta med D760/770/780 men hitta på något annat när man närmar sig D800.


Som A9 tråd så trodde jag länge att Sony med A9 skulle bryta trenden med mindre FF-kameror, hade väl varit lämpligt att A9 serien kunde ha fått särskilja sig med en större modell. Tror ni att det är totalt kört med att Sony någon gång släpper en större modell.
 

iSolen.se

Guest
De skulle ju kunna kalla de nuvarande för D5 -17 och D500 -17. Sedan kan nästa kommande versioner av modellerna heta D5 -22 och D500 -22, istället för att byta till D6 och D600 nästa gång.
D6 är ett mkt kraftfullare namn. Det finns inte så många spår som ms har så några årtal lär vinte få se hos Sony/Nikon/Canon.

D500 är en återvändsgränd. Jättebra namn just nu men går ju inte bygga vidare på.

D6 och D666 som nästa modeller? 😉
 

Bengf

Aktiv medlem
Lite intressant att notera: bland de 30(!) sidorna inlägg om A9 kan jag inte hitta en enda kvinnlig kommentar! Vad beror det på? Ja, jag vet att det faller utanför diskussionen och jag är ingen feminist - efter att Göran Persson deklarerat att han var feminist så tycker jag att begreppet fullständigt förlorat sin mening ;-)

Kan det vara så att kvinnor inte är så intresserade av teknik, men mer av bildens estetik, d.v.s. bildkvalitet - och då menar jag inte teknisk bildkvalitet.

Själv är jag mer intresserad av estetisk bildkvalitet än teknisk. Jag tycker jag har den tekniska bildkvalitet jag behöver - och mer därtill.

Tyvärr blir man nog inte en bättre fotograf om man köper en A9 ;-) Men det kanske känns lite kul att ha möjligheten att ha lite prylar att leka med.

För mig är den stora skillnaden mot förr (jag har fotograferat sedan 1960), att det finns objektiv som inte fanns då. Jag kan skruva på ett 15 mm objektiv på min digitala småbildskamera (jag menar raktecknande objektiv, inte fisheye) - det fanns inte då. Numera kan man t.o.m. skruva på ett 10 mm objektiv till en fullformatskamera (voigtländer). Hur många bilder per sekund eller hur snabbt autofokus funkar bryr jag mig inte så mycket om. Det förstnämnda använder jag aldrig och det senare använder jag hela tiden (mycket bra). Den kamera jag gillar bäst har inte ens autofokus...(!)

En annan detalj: när det gäller kameror för proffs så tror jag på Magnus Fröderberg. En fotograf måste lita på att grejerna håller, det är det viktigaste. Man kan inte fota på ett bröllop och få meddelandet: "data error", eller nå´t sån´t. Liksom mekanisk stabilitet. Där är nog Canon och Nikon ganska stabila och har en säker marknad (än så länge)..

/Tomas


Ja tycker man jämför för mycket med dom största, och dyraste Professionella kamerorna, är det verkligen den absolut rätta referensen i alla lägen som en fotograf kan befinna sig i.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja allmänheten har blandat friskt med D framför och bakom sifferbeteckningarna i åratal, ofta i snabba svar på våra sidor, men mera med kameror i mellansegmentet, tror inte det har hänt med tex att D5 hetat 5D. jag trodde länge att D500 skulle få heta D400, när modellerna inte kommer så ofta så vänjer man sig fort med beteckningarna, Nikon har D600/D610 sedan kom D750, inte D620, dom måste väl fortsätta med D760/770/780 men hitta på något annat när man närmar sig D800.
Jo, det kan blir lite lurigt med den typen av namngivningsschema som Nikon använder.

Här tycker jag att Canon och Sony gjort det betydligt enklare för sig.
 

afe

Aktiv medlem
Nikon har D600/D610 sedan kom D750, inte D620, dom måste väl fortsätta med D760/770/780 men hitta på något annat när man närmar sig D800.
D750 är inte en efterföljare till D610 utan en helt egen modellserie. Det kommer nog både en D620 och D760 så småningom. D610 räknas som en konsumentkamera, medans D750 räknas som yrkeskamera (enligt Nikons klassificering alltså).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo, det kan blir lite lurigt med den typen av namngivningsschema som Nikon använder.

Här tycker jag att Canon och Sony gjort det betydligt enklare för sig.

Det kan nog köra i hop sig för alla tror jag, D5,D6,D7 är klockrent bra.


Canon bröt 750 serien och heter 77D i Sverige vill säga, krockar lite med A77 och Sony. Värre blir det väl med alla långa objektiv beteckningar, inte så lätt att memorera alla dessa, om man sedan skall gå på adaptrar också och plocka på andra objektiv än nativa.
 

afe

Aktiv medlem
Det kan nog köra i hop sig för alla tror jag, D5,D6,D7 är klockrent bra.


Canon bröt 750 serien och heter 77D i Sverige vill säga, krockar lite med A77 och Sony. Värre blir det väl med alla långa objektiv beteckningar, inte så lätt att memorera alla dessa, om man sedan skall gå på adaptrar också och plocka på andra objektiv än nativa.
Fast nu har du rört till det igen. 77D är inte i samma serie som 750D, 760D etc. precis som Nikon D610 och D750 inte hör till samma serie. 77D ligger mellan 80D och 800D. Den heter 77D överallt utom i Japan där den heter 9000D av någon anledning.

Sony kör i stort sett vidare med samma namngivning som Minolta gjorde sedan de började med autofokus på 80-talet (även om de infört både 6 och 8 i sin namngivning). Någon A10 tror jag inte på.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja okej med olika serier, men det blir många modeller när man dessutom låter dom gamla vara tillgängliga ett tag till.


Tidigare serien 550D/600D/650D/700D hade väl andra beteckningar var det inte av typen TSi eller liknande i andra länder, kan minnas galet rätta mig om jag har fel.


Jag har trott att man skulle banta lite bland alla modeller och fasa ut äldre lite snabbare. men så länge dom säljs får dom vara kvar.

Elektronik ladorna kan så klart inte hålla alla olika klasser av kameror hemma, utan det är nätet som gäller.
 

larsborg

Aktiv medlem
Ja okej med olika serier, men det blir många modeller när man dessutom låter dom gamla vara tillgängliga ett tag till.


Tidigare serien 550D/600D/650D/700D hade väl andra beteckningar var det inte av typen TSi eller liknande i andra länder, kan minnas galet rätta mig om jag har fel.


Jag har trott att man skulle banta lite bland alla modeller och fasa ut äldre lite snabbare. men så länge dom säljs får dom vara kvar.

Elektronik ladorna kan så klart inte hålla alla olika klasser av kameror hemma, utan det är nätet som gäller.
Kontakta Canon, Svenska Agenturen, så att du får full klarhet hur företaget benämner sina olika modeller!
De har även gjort det svårt för "modellanalytiker", samma kamera, men olika namn i Europa och USA.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja...... flera modeller äter sig liksom in med nästan identiska beteckningar, 750D mellansegment kamera med APS-C sensor, D750 är en Nikon FF av nära Proklass, och nu fins 800D APS-C och D800 FF, man undrar i bland om dom retar varandra, kan ju bli lite väsen inom andra områden när någon hävdar att man var först med en logga och stämmer den andre.
 
ANNONS