Annons

Gh5 vs om-d e-m1 mk 2

Produkter
(logga in för att koppla)

edinen

Medlem
Tjenare! Jag står i valet mellan en GH5 och en E-M1 MK 2. Det jag mer eller mindre är ute efter är den bästa videokameran av dessa två. Filmar mycket när jag är ute och reser(alla möjliga destinationer) men något som är gemensamt med mina resor är att jag alltid gör saker, åker snowboard, wakeboard osv. "Actionfyllda" resor om man så vill kalla det. Har en DJI Phantom 4 Pro plus och 2st gopro 5 och behöver helt enkelt en bättre kamera när man ska filma från en båt eller göra några snyggare shots. Vill gärna växa lite när det kommer till fotograferingsdelen också. Tycker dessa kamerorna hamnar i "perfekt" prisklass mot vad jag tänkt mig.
Ni som har lite erfarenhet av dessa kamerorna, vad säger ni? Har kollat jättemycket reviews på båda men kan inte bestämma mig riktigt eftersom jag inte vet så mycket än.

Tacksam för hjälp
Mvh Edin
 

edinen

Medlem
Ser att jag på något märkligt sätt hamnade i fel forum. Kan någon admin flytta tråden? Eller ska jag göra om den?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av dessa kameror. Fast eftersom jag tänker börja segla runt med en stor båt har jag också planer på göra bra vlog videos.
Några av de bästa live a board reportagen görs av S/V Delos, Svenska Ran, Distan Horizons och Follow the boat.
Follow the boat gjorde nyligen ett reportage om deras kamera utrustning. De använder alla ganska avancerad utrustning. Samtidigt nämner de alla att utrustningen inte är det viktigaste utan att man kan berätta en intressant historia. Som konsument av deras reportage kan jag bara hålla med.

Här är FTB och deras genomgång av utrustning med Jamie. Den ger dig inget svar på din fråga men kanske lite tankar.
https://www.youtube.com/watch?v=RwNbW0NisEg

Själv kommer jag starta där jag står. Nämligen med Fuji X-PRO-2 och X-T2 plus iPhone 7S och en DJR Mavic samt Go Pro 4.
Personligen tror jag att det är viktigare att berätta en historia och redigera den väl än det rör sig om den optimala utrustningen.
 

edinen

Medlem
Tack för svaret! Jag är absolut medveten om att det viktiga i filmerna är storyn man vill berätta.
Jag har ingen kamera utöver min gopro och söker därför en kamera som jag kan filma 4k med och växa i. Därav denna "prislappen" eller vad man ska säga. Men du är helt rätt på det, jag håller med dig!
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Panasonic satsar betydligt mer på videofunktionerna än vad Olympus gör så GH5:an får nog anses vara den bästa på video av de två. Men det beror ju också på vad du har för krav på funktioner (nu som i framtiden). Det finns också ett stort utbud av tillbehör (cages, strömförsörjning etc) som är modellanpassade för GH4/GH5.

Om du filmar action och vill ha 4K kommer du älska GH5:ans 4k60p-läge, du kan ju också filma i 180 bilder per sekund i 1080p vilket kan ge riktigt läckra slowmotion-klipp direkt från kameran.

Så om video är det primära för dig så bör du nog satsa på GH5:an av de två.
 

PMD

Aktiv medlem
Som redan påpekats har Panasonickameran mer videofunktioner, men Olympusen har kanske världens bästa bildstabilisering. Så om du ska videofilma mycket handhållet så ska du nog lusläsa specifikationerna för kamerorna och läsa om dem på de seriösa testwebbplatserna (dpreview.com, imaging-resource.com, cameralabs.com, m fl), för att se om Olympusens videofunktioner räcker till.

Om du mest kommer att videofilma på stativ så tror jag att Panasonicen blir bäst.
 

Bengf

Aktiv medlem
Olympus M1MkII har väl en bildstabillisering som är rena trolleriet, vid lanseringen av kameran fick testarna åka med i skumpig vagn och samtidigt filma rörliga mål, och den var otroligt bra, är nog utan tvekan den absolut bästa som fins i dag, sedan tror jag att Olympus MKII har något vassare stillbilds autofokus.

Å andra sidan är Panasonic GH-serie välkänd som den med dom mest påkostade 4K specarna av alla stillbilds kamerorna, man behöver nog vara kunnig för att förstå och hantera alla möjligheter med den kameran, släpper väl också nya FW som fyller den ytterligare upp till bredden av vad som får plats.

Är väl bara filmning vid hög-iso som den får backa lite.
 

edinen

Medlem
Dom säger ju att båda ska ha 5 stops i imagestabilisation. Men alla som testat båda säger också att olympusen är i framkant när det gäller bildstabilisatorn. Det är verkligen inte lätt, då jag är ute efter en kamera att växa i. Båda två verkar uppfylla det kriteriet, nästa steg är hur bra bild det är i filmerna. Jag kikade lite på båda och filmar man "vanliga" 4k30fps på gh5 så ligger man runt 200mbit/s, filmar man samma på olympusen så ligger man på runt 100mbit. Om man däremot sätter igång cinema-grejen på olympus så hamnar man på 4k24fps och 230mbit/s. Men å andra sidan så kan man kontra med att gh5:an har 10bit som man kan köpa till och då har man helt plötsligt 400mbit/s.
Sen om man ser till färger så vet jag inte vilken jag tycker om bäst. Jag har rätt stora händer, så jag tror det gör att jag gillar GH5:an också.
 

edinen

Medlem
Egentligen, så undrar jag vilken den bästa allround kameran är av dessa två. Som kommer användas till filmning mestadels. Så kan man väl formulera min fråga
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Bitrate säger inte så mycket, det beror till stor del på vilken codec som används också. GH5 har ju som sagt även stöd för 10bit 4:2:2 vilket gör grading lite roligare i efterproduktionen.

IBIS i all ära men en enkel steadicam kan många gånger ge bättre resultat, det finns trots allt en gräns för hur mycket IBIS kan rädda dina klipp. Det beror lite på vilken känsla i kamerarörelserna man vill ha också. GH5 stöder ju Dual IS med fler objektiv än Olympus.

Ett alternativ kanske kan vara att köpa en begagnad GH4, videomässigt ligger den fortfarande väldigt bra till även mot nyare modeller. Autofokus för video är dock i princip bara att glömma med den tyvärr. Personligen litar jag inte på autofokus alls när jag filmar, det räcker med att kameran missar i en halv sekund så är klippet "förstört" och filmar man actionsport eller annat som sker oregisserat så kanske man inte får en chans till.
 

cango

Avslutat medlemskap
ska du använda den mest till filmning, så kanske gh5:an är valet, enligt vad man läser... Den är ju också stabiliserad och även om den inte är liiika bra som e-m1:an, så lär den duga gott å väl. Men kolla objektivparken först. Ett par objektiv till Olympus (så här långt) har ju Dual IS, och Panasonic har också nån funktion som bara funkar på deras objektiv (dfd eller så, minns ej).

har själv en e-m1mk2, men och filmar små snuttar bara (som aldrig sätts ihop till nåt dessvärre...) Är video prioritering kör på Panasonicen, den är ju kompetent på allt annat också, men det är upp till han/hon bakom.
 
ANNONS