Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från DSLR fullformat till spegellös Fuji APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja få erfarenheter, tankar osv från er, och i första hand bara från er som har gjort denna resa. De enl mig tekniska fördelarna med spegellöst är jag väl medveten om utan det är främst hur du upplever ditt fotograferande efter bytet från FF. Lika bra?, lika roligt, lika stolt?

Även hur du tänkte innan du gjorde bytet? Hur lång tid tog det?
Finns det nackdelar enl dig med en mindre sensor avseende bildkvalité, färgdjup och dynamiskt omfång och hur stora bedömer du att de i realiteten är?

Finns det anledningar till varför du inte valde Sony APS-C eller deras FF?

Har du skrivit ut bilder i A3, A2 eller ännu större? Hur bedömer du att det blir?

Hälsningar
Lars-Gunnar
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag gjorde den resan för 1 år sedan. Då ägde jag en 5Dsr och en 5DMKIII plus en X-PRO1 som jag haft som lättviktsalternativ i några år. Tyvärr var den kameran ofta lite för trög för mitt fotograferande. Saker och ting skulle helst vara stilla.
I övrigt älskade jag att fota med den kameran.
Sedan kom X-PRO2 och jag sålde av min 5DMKIII skaffade X-PRO2 för att se om jag kunde leva med den som andra kamera.
Det fungerade utmärkt. Nu var kameran rapp och det var inga problem att fota lekande barn eller hundar i fullfart. Jag provade även att printa bilder i A2 på motiv tagna med både Canon 5Dsr och med X-PRO2.
Visst finns det en liten skillnad till fördel för 5Dsr fast man får lägga näsan i printen för att se det.
Så jag bedömde att jag kunde leva med vad jag fick ut från Fuji även för A2 printar och bestämde mig för att ta steget över. Så jag skaffade också en X-T2 när den kom. Nu fick jag ett följande fokus som var ändå bättre. Print kvalitén är givetvis densamma som från X-PRO2.
Jag hade fortfarande kvar min 5DSr i 6 månader och fortsatte jämföra. Fast det blev nu oftast så att Canonen fick stanna hemma. Jag trivdes bättre med att fota med Fujikamerorna. Jag skaffade allt fler objektiv och tyckte de flesta höll en klart bättre kvalitet än mina motsvarande canon-objektiv.

Så till sist gjorde jag mig av med 5Dsr och har ännu inte ångrat detta.

Det blir så mycket tekniskt dravel när man pratar olika sensorstorlekar. Det är visserligen fakta att en större sensor ofta ger bättre DR och teknisk kvalitet.
Jag har förmånen att ibland fota med Hasselbladskameror av senaste modell. Var de bättre än mina Canon kameror? Japp. Fast man fick syna en A2 print mycket noga för att se det. Lika är det med skillnaden mellan 5Dsr och Fujis nya generation.

Tekniska specar och teoretisk fakta är en sak. Den praktiska verkligheten en annan.
Här en länk till en mycket duktig fotograf som gjort samma resa. Han printar och säljer sina bilder tagna med Fujii i upp till A0. En sådan print kostar 500 USD och uppåt. Han verkar leva bra på det.

Läs gärna hans blogg så får du veta lite om hans resa.
Kan han leva med det så kan jag.

https://www.peterdelaneyphotography.com/blog/
 
ANNONS