Annons

Filmen lever länge!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Efter diskussionerna om filmens eventuella död, tillverkare som slutar med analogt etc. samt alla digitala experter som (i skadeglädje och med stor tillfredställelse som det verkar) i nedlåtande ordalag hånar oss analoga fotografer som krampaktigt klamrar oss fast vid en utdöende teknik, tycker jag att det är dags för lite uppmuntran och eftertanke i allt elände.

Tänk när man om 50 år sitter och betraktar dagens bildskörd? Jag tror tyvärr inte att så många digitala filer från idag kommer att finnas kvar/vara läsbara. Erfarenhetsmässigt vet jag att inte ens 4-5 år är en säker tid för en bränd CD/DVD och hårddiskar kraschar regelbundet som det verkar. Och vem orkar bränna om/ladda om de stora mängder bildfiler det är fråga om var 4-5:e år? Och vem gör det när jag inte finns längre? Men de flesta analoga bilder och negativ kommer däremot att vara intakta även efter 50 - 100 år. Mina selenbehandlade svartvita kopior kommer att finnas i kanske 200-300 år eller mer? Filmen och silverbilden lever när de digitala filerna och utskrifterna dör (kanske inte de få utskrifter som gjorts på lite dyrare och mera ljusbeständigt papper/bläck/material?). Ja det var en del i uppmuntran, eller kanske man ska säga sorgen?

Nya svartvita filmer kommer ut på markanden trots allt elände. Vi har sett flera fabrikat komma bara under senaste året, samtidigt som några få försvinner givetvis. Men om det inte funnes en marknad skulle man naturligtvis inte utveckla dessa nya varianter. Toycameratrenden bara växer och växer och med den tillkommer nya filmanvändare som antingen scannar sina negativ eller kopierar i mörkrummet. Även analoga mätsökarkameror verkar ha fått en liten renässans när det under senare år utvecklats nya modeller som konkurrenter till de lite dyrare Leica-kamerorna. Retrodesignen och de manuella/halvautomatiska kamerorna är snygga, tilltalande och funktionella och sticker ut i jämförelse med de plastigare digitalkamerorna i rund "Disney-design". Det var en annan del i uppmuntran.

Nya fotopapper har också sett dagens ljus eller mörkrum. Flera typer kan vi se på tyska Fotoimpex och kroatiska Fotokemika har fått fram sitt Fineprint och kör även andra beprövade papper. Också Forte har kommit igen med en del nya emulsioner av "äldre" typ som blivit mycket populära. Engelska Ilford och Kentmere tillverkar fortfarande papper av hög kvalitét och också andra tillverkare har bra papper i sina sortiment, framför allt fiberpapper. Vi som är kvar är kanske mera kräsna och vill inte ha vilket papper som helst och då måste de tillverkare som är kvar tillfredställa den efterfrågan. Tillgången på högkvalitativa papper är därför ganska bra ändå som jag ser det även om Kodak och nu även Agfa kanske försvinner. Men både Kodak och Agfa var långt ifrån sitt forna jag vad gäller papperssortimentet under senaste 25 åren så saknaden kanske ändå inte är så stor vad gäller den saken? Det innebär heller inte att de som är kvar får mindre att göra och det var ytterligare en del i uppmuntran.

Visserligen är den absoluta majoritéten av fotosidans medlemmar digitala men tar man de som har ett lite mera allvarligt menat fotointresse med mera konstnärlig inriktning, och inte har fotografi som levebröd, så tror jag personligen att andelen analoga filmfotografer är betydligt större.

Hoppas nu inte att detta ska bli en tråd där man får en massa tråkigt prat från digitala brukare som vill klanka ned på det analoga eller försöka övertyga oss bakåtsträvare om den digitala fotografins förträfflighet. Det kan ni göra någon annanstans i så fall. Lite uppmuntran och lyckönskningar om att den analoga fotografin ska fortsätta att leva vid sidan om den digitala skulle däremot kännas mera rätt. För jag hoppas verkligen inte att det finns människor som med närmast sjukligt intresse vill se att film och analog fotografi försvinner? Det går ju alldeles utmärkt bra att leva sida vid sida!
 
Senast ändrad:

Erik Petersson

Aktiv medlem
Jag ar ganska ny till fotografering. Som de flesta har jag agt en kamera sedan jag var liten, men for drygt ett ar sedan kopte jag en battre SLR. Analog saklart eftersom jag inte ville lagga ut manga tusen.

Det storsta problemet ar inte tillgang till film, utan det ar kvaliteten pa kopiering. Fotona scannas och skrivs ut med fel kontrast, med dammflackar och croppas utan att man har bett om det. Och det kanske inte ar sa konstigt, eftersom personalen inte ar van att hantera analoga bilder. Min lite dystra slutsats ar att analog fotografering kommer att fortsatta fungera bra, men man helst ska bo nara en storre stad. Det finns uppenbarligen ingen volym pa fotograferandet nagon annanstans.
 

sonyboy

Medlem
Tack Nils för ett sakligt inlägg.
Jah har själv använt digital kamera ett par år nu, men märker mer och mer att jag vill återvända till analogt igen. Det känns som mer riktigt och framför allt mer hantverk./Rolf
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Erik P:
När jag började fota analogt med intresse (fick upp ögat för annat än rent bruksfoto efter att jag skaffade en digitalkamera föresten) så försökte jag få så mycket av kontrollen på egen hand som möjligt. Detta för att slippa ofullkomligheter i automatiska framkallningsapparater såsom du beskriver.

Dia blev första steget, Sedan dia/filmskanner, sedan egenframkallat svartvitt i skannern och sedan mörkrummet hela vägen. Man behöver inte bo i en storstad men det kan kosta lite mer om man inte ändå råkar ha en bra fotoklubb på orten.

Inte känner jag att jag är någon fosil som krampaktigt håller kvar i analogfotot. Jag skaffade till jul en digitalkamera igen för bruksfoto. Men skall jag fota för nöjes skulle är valet självklart analogt för min egen del. Kikar man på forum såsom APUG och rangefinderforum så känns analogt foto väldigt vitalt faktiskt. Tycker jag anat en tendens till ökat analogt intresse här på fotosidan också det senaste halvåret-tre månaderna.
 
Senast ändrad:

Jonazz

Aktiv medlem
Graal skrev:
...

Tänk när man om 50 år sitter och betraktar dagens bildskörd? Jag tror tyvärr inte att så många digitala filer från idag kommer att finnas kvar/vara läsbara. Erfarenhetsmässigt vet jag att inte ens 4-5 år är en säker tid för en bränd CD/DVD och hårddiskar kraschar regelbundet som det verkar. Och vem orkar bränna om/ladda om de stora mängder bildfiler det är fråga om var 4-5:e år? Och vem gör det när jag inte finns längre? Men de flesta analoga bilder och negativ kommer däremot att vara intakta även efter 50 - 100 år. Mina selenbehandlade svartvita kopior kommer att finnas i kanske 200-300 år eller mer? Filmen och silverbilden lever när de digitala filerna och utskrifterna dör (kanske inte de få utskrifter som gjorts på lite dyrare och mera ljusbeständigt papper/bläck/material?).

...
Precis så resonerar jag också. Jag äger ännu ingen digitalkamera (förutom den helt värdelösa kameramobilen jobbet gav mig). Tidsbeständigheten är den digitala bildens stora akilleshäl. Om man inte ser till att regelbundet föra över de digitala bilderna till nya media förstås, för då åldras de ju inte alls. Tyvärr kommer det väl att bli dyrare och dyrare att framkalla och kopiera film. Kanske kommer mellanformatare och storformatare att överleva längst av de analoga formaten? Det är ju tyvärr/turligt nog så att det digitala formatet har flera stora fördelar, för att nämna några:
- direkt återkoppling hur bilden blev, man lär sig snabbare
- möjlighet att välja "filmkänslighet" ruta för ruta (som ju också storformatare har förstås)
- mindre "korn" än film vid höga ISO-tal
- vitbalans, kan ta bilder i naturligt ljus inomhus
- behöver inte ta slut en rulle för att kopiera
- kan efterbehandla bilderna mycket snabbt och enkelt

Vad som tilltalar mig med analoga kameror är att man lägger mer jobb på att varje bild ska bli bra.
 

Martin F

Aktiv medlem
Hipp hipp hurra för film! Känslan när man slänger upp sina nyss uthämtade diabilder på ljusbordet klår känslan av att ladda över digitalfoton varje gång. Jag fotar blandat digitalt/dia. Har ingen DSLR ännu. Diafotandet kommer jag nog att fortsätta med så länge det är någorlunda billigt.
 
Re: Re: Filmen lever länge!

Jonazz skrev:

Vad som tilltalar mig med analoga kameror är att man lägger mer jobb på att varje bild ska bli bra.
Precis så är det.

Läste om en man med digitalkamera (canon 5d) som var på en resa till Antarktis,han sköt av 4000 bilder på 4 dagar.Hur mycket av varje bild såg han i den sökaren.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Bra talat "Graal" tänk om alla "riktiga" fotovänner kunde lägga ut texten som Du då skulle inte den digitala revolutionen vara så dominerande inom den fotografiska värden. Jag har full förståelse för de som enbart fotograferar digitalt, man får bilden omedelbart och kan i datorn förbättra/manupulera densamma för att uppnå maximalt resultat. Den raka
mottsatsen finns i det analoga, det kräver att fotografen ser och gör bilden i sökaren innan exponeringen. Självfallet kvarstår möjligheten att skanna in bilden i datorn för att sedan åstakomma det samma med den analoga bilden som med den digitala. Men i dag är det ett fåtal som går den omvägen.
Thomas som har både Canon 10D & Leica M6.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Omkring 1979 köpte jag en SWC. Den var sju år då.
Jag har aldrig funderat över skärpa - den finns där bara. För skarpt oftast.....men det finns ju softfilter.
Jag har aldrig bekymrat mig om att det kommer en ny modell.
Jag fortsätter med det jag har.
Jag behöver inte snacka kameror, de bara finns ju där i sina väskor när jag skall fotografera - vad skall man säga om det?
Och tänk - tänk - jag tycker ändå inte att jag har missat något av betydelse i fotohobbyn......

Us
 

.Z.

Aktiv medlem
Graal skrev:
Hoppas nu inte att detta ska bli en tråd där man får en massa tråkigt prat från digitala brukare som vill klanka ned på det analoga eller försöka övertyga oss bakåtsträvare om den digitala fotografins förträfflighet.
Risken finns, då det alltid ska övertygas, både åt det ena & det andra hållet.

//Larsa
 

gunte

Aktiv medlem
Mycket sakligt och trevligt inlägg av dig Nils(Graal).

Det som jag är mest orolig för när det gäller eget fotograferande är just lagringsbiten, jag litar inte på mig själv att jag har så pass mycket pondus att jag för återstående tiden av livet kommer att sköta backuppandet så regelbundet och noga som det verkar vara nödvändigt.

Dessutom så är halva nöjet av fotograferande tiden vid ljusbordet, arkivering mm.
 

StefanA

Aktiv medlem
En förlorad generation pratas det om pga det digitala. Folk har inte lärt sig ännu att göra backuper innan det är för sent. Lite trist. Men positivt för de som ännu kör analogt. De kommer sitta på en liten bildskatt från början av 2000-talet kanske. (;
 

.Z.

Aktiv medlem
gunte skrev:
Det som jag är mest orolig för när det gäller eget fotograferande är just lagringsbiten, jag litar inte på mig själv att jag har så pass mycket pondus att jag för återstående tiden av livet kommer att sköta backuppandet så regelbundet och noga som det verkar vara nödvändigt.
Jag kör enbart digitalt idag & trivs förträffligt men känner mig litegrann som dig Gunte i denna fråga...

Har idag bara backuper på CD & DVD & det börjar bli många nu & ordningen är inte den bästa.

Man läser ju ofta i dessa analog vs digitaltrådar om dessa extremt duktiga digitalmänniskor som har extrahårddiskar åt alla håll & kanter med sina backuper på, själv så förstår jag oftast ingenting...

Ja, ja. Det är en fråga om engagemang & jag har en känsla av att jag som 43-åring har en större chans att bibehålla mina digitalbilder än den där kaxiga 23-åringen som snackade om hårddiskar åt alla håll & kanter. När han fått några barn & huset & jobbet tar all kraft så glömmer han sina diskar då fotointresset avtagit, för det gör det ju oftast till & från vet vi som fotat några år.

Själv så har jag det lugnt, har gjort bort mitt med barn & karriär & kan ägna all tid åt att lära mig backup på hög nivå, gudarna vet om jag grejar det & om mina barn får se bilderna på sig själva & deras barn?

Trivs förträffligt med digitalt men är inte säker...

//Larsa
 

ThomK

Avslutat medlemskap
.Z. skrev:
Jag kör enbart digitalt idag & trivs förträffligt men känner mig litegrann som dig Gunte i denna fråga...

Har idag bara backuper på CD & DVD & det börjar bli många nu & ordningen är inte den bästa.

Man läser ju ofta i dessa analog vs digitaltrådar om dessa extremt duktiga digitalmänniskor som har extrahårddiskar åt alla håll & kanter med sina backuper på, själv så förstår jag oftast ingenting...

Ja, ja. Det är en fråga om engagemang & jag har en känsla av att jag som 43-åring har en större chans att bibehålla mina digitalbilder än den där kaxiga 23-åringen som snackade om hårddiskar åt alla håll & kanter. När han fått några barn & huset & jobbet tar all kraft så glömmer han sina diskar då fotointresset avtagit, för det gör det ju oftast till & från vet vi som fotat några år.

Själv så har jag det lugnt, har gjort bort mitt med barn & karriär & kan ägna all tid åt att lära mig backup på hög nivå, gudarna vet om jag grejar det & om mina barn får se bilderna på sig själva & deras barn?

Trivs förträffligt med digitalt men är inte säker...

//Larsa
Larsa, varför inte kombinera digitalt/analogt, de dokumtära, viktiga eller värda att sparabilderna tar du som jag analogt. "Vardagsbilder" eller ge bortbilder fotograferas digitalt.Vilka men sparar säger sig själv. /Thomas.
 

.Z.

Aktiv medlem
ThomK skrev:
Larsa, varför inte kombinera digitalt/analogt, de dokumtära, viktiga eller värda att sparabilderna tar du som jag analogt. "Vardagsbilder" eller ge bortbilder fotograferas digitalt.Vilka men sparar säger sig själv. /Thomas.
Nja, tack för rådet men jag är heldigital & vill inte vara något annat då jag aldrig har trivts så bra med mitt fotande som nu. Den enda osäkerheten är långtidslagringen som jag hoppas att jag i en framtid kan få ordning på, kanske kopiering till dia:)

//Larsa, som t.o.m. tror att Gunte har en KM DSLR i framtiden:)
Kom igen Gunte, va tror du nu när dom snart kastar D7D efter en:)
 

-Ale

Aktiv medlem
ThomK skrev:
Larsa, varför inte kombinera digitalt/analogt, de dokumtära, viktiga eller värda att sparabilderna tar du som jag analogt. "Vardagsbilder" eller ge bortbilder fotograferas digitalt.Vilka men sparar säger sig själv. /Thomas.
Så jobbar jag också , en ganka bra kompromiss.
För de bilder jag verkligen vill satsa på , tänka igenom mycket och som sagt arkivera plåtar jag analogt , digitalt blir man tvungen att använda på snabba jobb osv .
Lite synd för jag själv ser många brister i det digitala . . Men som sagt hoppas vi slipper en VS-tråd . ..
Mvh Ale
 
ANNONS