Annons

Landskapsfotoresa I Sverige (utan bil)

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexEliasson

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker tips på orter (norr om Stockholm) för landskapsfoto där bil inte är ett måste för att ta sig runt. Jag saknar körkort och får inte ta ett sådant pga min syn.

Jag vandrar gärna någon till några mil, inte allt för långt och inte i för tuff terräng. Tänk medelsvårt.

Jag har funderat på årefjällen. Någon som vet hur dessa fungerar att ta sig runt i utan bil?

Andra tips mottages gärna. Tågavstånd från Stockholm på ca 6-7 timmar som max.

Jag ska ge mig ut i September.

Tack på förhand!
 

nikitin

Aktiv medlem
Lite längre bort än dina 6-7 timmar ligger nationalparken Abisko. Du kan ta tåget direkt från centralstationen i Stockholm till Abisko turiststation, alternativ flyga (med sas eller norwegian) till Kiruna flygplats och sedan till turiststationen. Från turiststationen går du sedan dagsturer (eller om du vill övernatta) och kan med detta besöka olika typer av natur, t.ex. Abisko ravinen, kalfjäll eller fjällskog.

Mitten av september är en fantastisk tid att besöka Abisko, då brukar fjällskogen skifta färger. Jag har varit där två gånger vid denna tidpunkt, och skall dit i höst igen.

Hans Strand har varit flera gånger i Abisko.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har varit på många platser för landskapsfotografering här i Norden och allt söder om Sarek och Abisko är inte mycket att hänga i julgranen om det är fjällmotiv man tänker sig då fjällen ofta är så låga i vårt land (sällan över 2000 höjdmeter) att man snarare bör betrakta de som små kullar, I Abisko har du lapporten åtminstone som motiv.

Sylarna och sylmassivet är helt ok och är väl det främsta vad gäller fjällmotiv enligt min åsikt på de sydligare breddgraderna. Sedan tycker jag Stekenjokk och Vildmarksvägen precis i gränsen norra jämtland, södra lappland är rätt bra, men vet inte hur ofta bussarna går där.

Åreskutan i Åre är relativt överskattat, en pizza kostar 250 kr där och de har t.o.m. etablerat en advokatbyrå och revisionsbyrå (PwC) i denna by i takt med att kommersialismen ökat.

Vad gäller andra motiv är Österlen ganska omtyckt även om jag själv inte varit där då jag fokuserat mer på fjällmiljöer.

Tycker inte höga kusten (Skuleberget mm) är särskilt imponerande, då är det lättare och betydligt större utdelning att prova Norge, där är ju Nordnorge min favorit men man kan hitta fantastisk natur väldigt långt söderut i Norge, motiv som slår Sverige med en milstolpe, Geirangerfjord t.ex. ja om man inte vill ha ändlösa skogar i sin bild förstås - då är Darlarna och Hälsingland bra ställen

Jag har varit i Abisko både med och utan bil, och håller med föregående om att det bästa vore kanske nattåget dit upp och sen är det bara att gå upp på kullen intill lodgen, Nuolja, och fotografera lapporten med höstfärgerna
 

martinot

Aktiv medlem
Har både jobbat och turistat mycket i Norge. Kan helt instämma i att Norge slår Sverige med hästlängder på natur- och fjällsidan. Ingen konkurrens.
 
ANNONS