Annons

Långt uppehåll = nybörjare igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Placering av tråd får admin sköta om den hamnar fel...
Mycket har hänt med forumet sedan jag var här sist. Skulle nog påstå att det har växt en aning.


Det här är första inlägget på ca 8år här på fotosidan.
En gång i tiden var jag väldigt aktiv och engagerad. Fotade för brinnande livet och hjälpte till som lärare på fotokurser. Man kan säga att fotograferandet och allt runtomkring tog upp en stor del av mitt liv.
Men sen kom livet emellan med allt vad det innebär med familj och jobb...
Systemkameran byttes mot en kompaktkamera...
Sportbilen byttes mot en kombi för att få in barnvagnen...
Men nu har jag beslutat mig för en comeback!

Dock gör sig verkligheten påmind när man börjar handskas med grejerna. Det som tidigare suttit i ryggmärgen återfinns numera under hälarna. Ringrostig är nog bara förnamnet :)
Mycket som har hänt under tiden man varit "frånvarande" gällande det tekniska, så det var bara börja plugga manualer och läsa recentioner.
En del av utrustningen har blivit nyinköpt, medan andra delar har fått följa med från gamla tider. Men nu känns det som man är rustad för att ge sig in i det här igen!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har nog egentligen inte hänt så mycket sedan 2009. I stort sett samma typer av automatik finns på kamerorna nu som då,. Bländar och slutartider har sett likadana ut sedan urminnes tider.
Vad som har ändrats på kamerorna är prestanda. Snabbare bildfrekvens bättre dynamiskt omfång vid låga iso, och mindre brus vid höga iso, sensorerna har fått fler pixlar, autofokus har blivit snabbare och bättre. I övrigt har det inte hänt mycket på kamerasidan.

Den stora skillnaden är nog att vår mjukvara för att efterbehandla bilderna har förbättrats Program som Lightroom och Capture One har fått många fler finesser.

Lycka till med nystarten
 
ANNONS